Statystyki pokazują, że złe opinie o firmie w internecie mogą mieć ogromny wpływ na powodzenie rekrutacji. Możesz kandydatów zachęcić lub odstraszyć, w zależności od tego czy znajdą oni pozytywne czy negatywne opinie o twojej firmie.
Tylko 25% kandydatów przyznaje, że nigdy nie sprawdzają opinii o firmie w internecie.
Negatywne opinie o firmie to nie koniec świata. Jako pracodawca masz duży wpływ na to jakie opinie o twojej firmie pojawią się w internecie.
W tym artykule podpowiadamy, jak zarządzać nimi mądrze i jakie kroki podjąć, aby poprawić wizerunek pracodawcy w sieci.
Wolisz słuchać? Na ten temat nagraliśmy też podcast.
Jak sprawdzić, czy ktoś pisze negatywne opinie w internecie o firmie?
Jeśli podejrzewasz, że o twojej firmie krążą negatywnie opinie, ale nie wiesz gdzie ich szukać zacznij od porządnego researchu.
Miejsc, gdzie kandydaci mogą dać upust swoim negatywnym (ale i pozytywnym) emocjom jest bardzo wiele. Dodatkowo portale te często są wykorzystywane do zadawania pytań o firmie. Warto więc na bieżąco monitorować aktywność na portalach z opiniami.
Oto kilka z nich:
- Gowork – najbardziej popularny portal, który pozwala dodawać zarówno pozytywne i negatywne opinie, a także zadawać pytania związane z pracą w danej firmie. Na portalu opinie dodaje się anonimowo, dlatego użytkownicy są tam bardzo aktywni.
Aby wyszukać opinie o firmie na portalu Gowork, przejdź do zakładki „Opinie o pracodawcach” i wpisz nazwę swojej firmy w tym miejscu:
- Facebook – opinie o firmie pojawiają się zwykle na fanpage’u pracodawcy w zakładce „Recenzje” lub w przypadku większych firm w komentarzach pod postami.
- Google – jeśli dodałeś wizytówkę swojej firmy w Google, kandydaci czy klienci będą mieli możliwość wystawienia opinii o firmie w widoku wyników wyszukiwań Google.
Aby odnaleźć opinie o twojej firmie w Google, wpisz w wyszukiwarkę nazwę twojej firmy:
Następnie po prawej stronie znajdziesz wizytówkę swojej firmy z oceną i opiniami.
Jako administrator wizytówki swojej firmy w Google możesz odpowiadać z profilu firmowego. Użytkownicy zobaczą więc nie tylko negatywną opinię, ale także twoje uzasadnienie jeśli się do niej odniesiesz.
- Glassdoor – to portal do anonimowego zamieszczania pozytywnych i negatywnych opinii o pracodawcach. Głównie skierowany do branż IT, komunikacyjnej, finansowej.
Po sprawdzeniu powyższych portali możesz dodatkowo wpisać w Google nazwę swojej firmy z dopiskiem „opinie”. Przeszukaj fora i mniejsze portale – tam również możesz znaleźć opinie o swojej firmie.
Zanim zareagujesz zrób rachunek sumienia
Czytanie złych opinii o firmie bywa frustrujące, ale jest także źródłem ogromnej dawki informacji, których czasami nie sposób pozyskać w inny sposób.
Gdy dotrzesz do negatywnych opinii zapoznaj się z nimi dokładnie i zweryfikuj, czy mają one odzwierciedlenie w rzeczywistości. Weź pod uwagę te opinie, które wskazują na konkretne sytuacje czy osoby i które możesz w jakiś sposób zweryfikować i ocenić czy są prawdziwe.
Warto przyjrzeć się kilku obszarom, które mogą pojawić się w złych opiniach o firmie:
- Niskie wynagrodzenia
- Umowy „śmieciowe”
- Problemy i opóźnienia z wypłatą wynagrodzenia
- Zła atmosfera pracy/mobbing
- Zachowanie szefa/współpracowników
- Brak kompetencji szefa/managerów
- Za duża ilość obowiązków
- Obowiązki niedostosowane do stanowiska
Jeśli w negatywnych opiniach o twojej firmie wciąż przewijają się te same tematy, istnieje duża szansa, że jest to prawda.
Warto wówczas porozmawiać z obecnymi pracownikami lub wprowadzić tak zwane „Exit interview”, czyli rozmowę lub ankietę z kandydatem przeprowadzaną na odejście z pracy.
Najlepiej jeśli taka ankieta jest anonimowa, wtedy pracownicy odchodzący z pracy chętniej podzielą się swoją opinią.
Zabierz głos w dyskusji i odnieś się do negatywnych opinii
Nigdy nie zostawiaj złych opinii w internecie bez odpowiedzi. Chyba, że masz do czynienia z bezpodstawnym hejtem – na taki nie tylko nie warto, ale też nie powinno się reagować, aby nie eskalować bezsensownych dyskusji.
Po co w ogóle odpowiadać na negatywne opinie?
Konstruktywny dialog może w znacznym stopniu poprawić twoją sytuację, nawet jeśli wydaje ci się, że jest beznadziejna.
- Po pierwsze oznacza, że interesujesz się tym, jak firmę odbierają inni.
- Po drugie pokazujesz, że opinie byłych pracowników nie są ci obojętne i nawet jeśli do tej pory było źle – dążysz do zmiany. Możesz być pewien, że kandydaci skrupulatnie sprawdzają opinie o firmie wystawione przez byłych pracowników. Lepiej więc, by zobaczyli, że firma jest skora do dialogu.
- Po trzecie gdy pracodawca jest aktywny, monitoruje portale i odpowiada na złe opinie w internecie, użytkownicy są mniej skorzy do dzielenia się swoimi przemyśleniami, aby uniknąć ewentualnej konfrontacji. Negatywne opinie lubią się wzajemnie napędzać.
Oto kilka zasad, których warto się trzymać, odpisując na negatywne opinie:
- Odpowiadaj indywidualnie na każdy komentarz, nie używaj wcześniej przygotowanych formułek. Użytkownicy szybko to wyłapują.
- Jeśli sytuacja tego wymaga, napisz sprostowanie. W przypadkach spornych zapraszaj do bezpośredniego kontaktu w celu wyjaśnienia sprawy.
- Jeśli to możliwe podawaj kontakt do konkretnej osoby, która może rozwiązać problem. Nie odsyłaj na ogólną infolinię.
- Nie zarzucaj kłamstwa, nie obrażaj. Zachowaj kulturę wypowiedzi.
- Dawaj wyraźnie do zrozumienia, że zależy ci na wszystkich opiniach i że wyciągniesz z nich wnioski. Jeśli potrzeba, nie wahaj się użyć słowa „przepraszam”.
- Udzielaj odpowiedzi na zadawane pytania, np. o szczegóły oferty lub zarobki. Zachęcaj do kontaktu z przedstawicielem firmy, w celu uzyskania konkretniejszych informacji.
- Bądź pozytywny, nastawiony na dialog i chęć pomyślnego rozwiązania każdego sporu.
Złe opinie o firmie – kasować czy nie?
Odpowiedź brzmi – i tak i nie 🙂 Jak w wielu sytuacjach i tutaj zależy to od kilku czynników.
Kiedy nie kasować złych opinii?
W poprzedniej części artykułu pisaliśmy o tym, jak reagować na złe opinie o firmie w internecie, które są prawdziwe, konstruktywne lub do których możesz się w jakiś sposób ustosunkować. Tych usuwać nie warto.
Z resztą nawet jeśli zdecydujesz się usunąć taką opinię, na niewiele się to zda. Kolejni pracownicy, którzy wynieśli złe doświadczenia z pracy u ciebie prędzej czy później znów napiszą kolejne złe opinie o w internecie o twojej firmie. W takiej sytuacji lepiej zapobiegać przyczynom, niż kasować niepochlebne komentarze.
A kiedy kasować negatywne opinie?
Gdy opinia jest zwykłym hejtem, jest obraźliwa lub krzywdząca dla twojej firmy czy pracowników. Z takimi osobami nie warto dyskutować, a tym bardziej reagować agresją na agresję. Takie opinie nie tylko powinno się, ale należy kasować.
Możesz również rozważyć skasowanie negatywnego komentarza w sytuacji, gdy zamiast odwołania do konkretów trafiasz na ogólną, negatywną opinię, która nie jest konstruktywną krytyką, a jedynie chęcią zaszkodzenia twojej firmie. Niestety wciąż zdarza się, że są to zagrania nieuczciwej konkurencji.
Zanim jednak podejmiesz decyzję o usunięciu takiej opinii, możesz też poprosić o podanie szczegółów.
W obu przypadkach zachowuj zdrowy rozsądek. Nie kłóć się z użytkownikami i nie kasuj negatywnych opinii o firmie, które są prawdziwe. Z drugiej strony nie bój się też zdecydowanie reagować na hejt i kasować atakujących opinii, zwłaszcza jeśli dotyczą kogoś w twojej firmie. Nawet w anonimowym środowisku nie powinno być miejsca na takie zachowanie.
Najważniejsze jednak jest, by ze wszystkich opinii wyciągnąć wnioski. Niech będą one podstawą do pozytywnych zmian w firmie. Wsłuchaj się w głos użytkowników, zastanów się, czy mają rację i zrób wszystko, by kolejni pracownicy nie mieli powodów do narzekań na forach internetowych.
Co musisz zapamiętać z tego artykułu?
✔️ | 7 na 10 kandydatów czyta opinie o twojej firmie. | |
✔️ | Szukaj opinii o firmie na Goworku, Facebooku, Glassdoorze, w Google lub na forach. | |
✔️ | Sprawdzaj regularnie powyższe portale. | |
✔️ | Kasowanie negatywnych opinii nic nie da jeśli w twojej firmie źle się dzieje. | |
✔️ | Pamiętaj o zasadach komunikacji. Odpowiadaj profesjonalnie. | |
✔️ | Odpowiadaj na merytoryczne opinie, kasuj te wulgarne, obraźliwe i nieprawdziwe. | |
✔️ | Wyciągaj wnioski i traktuj negatywne komentarze jako źródło informacji. |
Oprócz zarządzania opiniami o swojej firmie możesz też zadbać o o to, aby kandydaci, którzy aplikują do twojej firmy wynieśli pozytywne wrażenia po procesie rekrutacji i wdrożeniu.
Pomoże ci w tym nasz artykuł o tym jak poprawić Candidate Experience w swojej firmie.