Hasło stay interview może przywołać niektórym na myśl sytuację, kiedy manager HR przekonuje pracownika, który właśnie zrezygnował w pracy, aby jednak został (ang. stay).
Nic bardziej mylnego. Wtedy jest już na to za późno.
Stay interview przeprowadza się, aby pomóc managerom zrozumieć, dlaczego pracownicy zostają w firmie na długie lata i co potencjalnie mogłoby spowodować ich rezygnację. Dzięki niemu specjaliści HR i kierownicy mają szanse zapobiec odejściu pracownika, zanim ten sam nawet pomyśli o zmianie.
Takie efekty może przynieść prosty, umiejętnie skonstruowany wywiad, który trwa nie dłużej niż pół godziny.
Z artykułu dowiesz się, dlaczego należy go przeprowadzać, jak wdrożyć tę nową praktykę do organizacji oraz jakie pytania warto zadać podczas samego wywiadu.
Stay interview a exit interview
Firmy przeprowadzają exit interview z pracownikami, którzy już złożyli wypowiedzenie umowy. Rozmowa na zakończenie współpracy to oczywiście bardzo ważny krok, który może pomóc rozstać się w przyjaznych stosunkach, a dodatkowo wykryć problemy występujące w organizacji.
Jednak musimy mieć świadomość tego, że w tym przypadku rozmawiamy z pracownikiem, który jedną nogą jest już w drzwiach, a myślami w nowej pracy… Jego już nie zatrzymamy.
Poza tym zawsze lepiej zapobiegać niż leczyć. I tu z pomocą przychodzi stay interview, który ma charakter profilaktyczny i jest skutecznym narzędziem służącym do podtrzymania zadowolenia pracowników.
Najpierw zadbaj o zespół
Jeśli planujesz wprowadzenie stay interview do swojej organizacji, podejdź do tego ostrożnie. Taki wywiad niesie za sobą same korzyści, ale tylko w firmie o silnej kulturze organizacyjnej, która zachęca pracowników do otwartej komunikacji iudzielania informacji zwrotnej.
Stay interview jest skutecznym narzędziem do identyfikowania obszarów wymagających poprawy. Jednak aby pracownik odważył się i zechciał je wskazać, musi ufać działowi HR i pracodawcy.
Jeśli w twojej firmie od dawna źle się dzieje, brakuje zaufania, wsparcia i otwartej komunikacji, przeprowadzanie takich rozmów może okazać się stratą czasu lub nawet zostać źle odebrane przez pracowników.
Działania naprawcze wdrażaj powoli i ostrożnie. Możesz zacząć od anonimowych ankiet, oceny okresowej, usprawnienia komunikacji w firmie, budowania relacji z managerami i wsparcia integracji zespołu.
Pracownicy na pewno szybko zauważą zmiany i chęć zadbania o atmosferę w pracy, a co za tym idzie, będą bardziej skorzy do udzielania szczerego feedbacku, również w cztery oczy. Wówczas twoja organizacja jest już gotowa na wdrożenie stay interview.
Must-do przy planowaniu stay interview
Masz pewność, że to odpowiedni moment na wdrożenie stay interview? Świetnie, w tym wypadku możesz przejść do etapu planowania.
Z perspektywy pracownika firma, która poświęca czas na przeprowadzanie stay interview, udowadnia, że jej liderzy są naprawdę otwarci na opinie pracowników i nie mają obaw, by usłyszeć, co naprawdę myślą.
Aby faktycznie osiągnąć taki cel, warto trzymać się kilku podstawowych zasad:
- Zaplanuj terminy stay interview z wyprzedzeniem
- Poinformuj pracowników, w jakim celu odbędą się spotkania i o czym będziecie rozmawiać
- Zadbaj, aby czuli się swobodnie — wybierz miejsce spotkania, w którym nikt nie będzie wam przeszkadzał i pracownik będzie mój spokojnie wyrazić swoje zdanie na temat organizacji
- Przygotuj narzędzia, które pozwolą ci dokumentować feedback pracowników: ankiety online, które będziesz wypełniać symultanicznie czy choćby notatki w G Suit
- Zachowaj profesjonalizm, unikaj wydawania subiektywnych opinii, podsycania plotek i zadawania niewygodnych pytań na temat osób trzecich
- Zadawaj mądre pytania — więcej na ten temat dowiesz się z dalszej częściej artykułu
Planując terminy stay interviews, postaraj się ustalić je w możliwie najbardziej odległym czasie od rocznych ocen pracowników czy feedbacków kwartalnych. To zupełnie inny rodzaj wywiadu, spełniający oddzielne funkcje i nie powinno się łączyć go z innymi spotkaniami, np. podsumowującymi wyniki pracy i efektywność pracownika. Zaleca się, aby rozmowy odbywały się jeden na jeden.
Stay interview — przykładowe pytania
Poniżej znajdziesz przykładowy zestaw pytań, które możesz zadać podczas stay interview.
- Co sprawia, że chcesz tu pracować?
- Co cenisz w swojej pracy?
- Co lubisz najmniej?
- Co skłoniłoby cię do odejścia z firmy?
- Co byś zmienił w kulturze organizacji?
- Co chciałbyś zmienić w swoich obowiązków, zespole, dziale, całej firmie?
- Jaki rodzaj feedbacku czy uznania za swoją pracę chciałbyś otrzymywać, a obecnie nie otrzymujesz?
- Jakie możliwości rozwoju chciałbyś otrzymać, aby podnieść swoje kwalifikacje?
- Jakie udogodnienia i dodatkowe benefity pomogłyby lepiej godzić obowiązki zawodowe i prywatne?
- Jakie talenty i umiejętności chciałbyś wykorzystać w pracy, a obecnie nie masz możliwości?- Czy kiedykolwiek rozważałeś zmianę pracy? Co sprawiło, że jednak zostałeś?
- Czy jest jeszcze jakiś temat, który chciałbyś poruszyć?
Samo zadawanie mądrych pytań nie wystarczy, kluczowa jest też umiejętność aktywnego słuchania i wyciągania wniosków. I tu pojawia się pytanie…
Co zrobić z danymi?
Managerowie HR przeprowadzają stay interviews, aby uzyskać odpowiedź na dwa kluczowe pytania: dlaczego pracownicy zostają w firmie i dlaczego z niej odchodzą.
W omówienie wyników rozmów z pracownikami najlepiej włączyć managerów i wspólnie spróbować znaleźć wzorce odpowiedzi powtarzające się w wywiadach.
Następnie warto wytypować mocne strony, które utrzymują zaangażowanie pracowników oraz słabe, które mogłyby potencjalnie spowodować ich odejścia. Takie podsumowanie pozwoli określić, jakie rozwiązania należy wprowadzić w poszczególnych działach oraz co wymaga poprawy na poziomie całej organizacji.
Uważaj, aby nie bagatelizować z pozoru błahych problemów. To, co przeszkadza w pracy pojedynczym pracownikom, może szybko urosnąć do problemu na skalę całej firmy. Nawet jeśli nie godzisz się z niektórymi opiniami, musisz wziąć je pod uwagę.
W końcu celem jest stworzenie organizacji, w której będziesz przeprowadzać o wiele więcej stay- niż exit interviews.