Zatrudnienie dobrego pracownika nie jest łatwe. Zatrudnienie dobrego pracownika fizycznego to dopiero wyzwanie!
Według danych Eurostat, pod koniec 2017 roku aż 74% mieszkańców Unii Europejskiej i blisko 59% Polaków pracowało w sektorze usług. Polska wyróżnia się wysokim poziomem zatrudnienia zwłaszcza w przemyśle (aż 31%).
Zapotrzebowanie na pracowników fizycznych rośnie, podczas gdy dotarcie do nich jest coraz trudniejsze.
Wpływa na to ma wiele czynników: system edukacji zawodowej niedostosowany do rynku pracy, emigracja specjalistów za granicę itd.
Aby znaleźć wykwalifikowaną osobę na stanowisko związane z obsługą maszyn czy wykonywaniem prac montażowych, nie wystarczy już po prostu zamieścić ogłoszenia.
Rynek wymaga od pracodawców znacznie szerzej zakrojonych działań.
Dowiedz się, kim jest twój potencjalny pracownik i co jest dla niego ważne
Pracownicy fizyczni to bardzo szeroka grupa, do której należą m.in. pracownicy produkcji, gastronomii, operatorzy maszyn, kierowcy czy magazynierzy.
Nie da się skutecznie dotrzeć do grupy zawodowej, jeśli nie zna się jej potrzeb i wymagań. A te w ostatnich latach wyraźnie się zmieniły i dalekie są od wyobrażeń o pracownikach fizycznych zakorzenionych w głębokich latach 90.
Ciekawe wnioski na ten temat zawiera raport Pracuj.pl “Na tropie dobrej pracy. Czego szukają pracownicy fizyczni?”.
Z raportu wynika, że dla pracowników fizycznych najbardziej liczą się:
- wysokość wynagrodzenia – aż 77% byłoby skłonnych zmienić pracodawcę, jeśli w grę wchodzą wyższe zarobki
- umowa o pracę – 74% osób zatrudnionych na umowie o pracę deklaruje się jako zadowolone, dla porównania w przypadku zatrudnionych na umowę o dzieło jest to 58%
- szybka i prosta rekrutacja – aż 58% badanych chce znaleźć pracę w ciągu kilku dni i ceni sobie aplikację bez załączania CV
- dobre relacje z przełożonym – 43% wskazuje je jako główny powód, dlaczego lubią swoją pracę
- bliskość pracy od domu
- dobre warunki w miejscu pracy
Szukasz pracowników fizycznych? Sprawdź, jak możemy ci pomóc.
Właściwie skonstruuj ogłoszenie
Zanim zaczniemy pisać ogłoszenie o pracę, powinniśmy wiedzieć, do kogo je adresujemy.
Inne potrzeby mają kobiety w wieku 30 lat, a inne mężczyźni w wieku 40-50.
Ogłoszenie powinniśmy skonstruować tak, aby trafiło do danej grupy docelowej. Niezbędne jest zatem stworzenie profilu kandydata.
Jak stworzyć profil kandydata i tym samym poznać potrzeby osób ubiegających się o dane stanowisko?
- Przede wszystkim rozmawiać z obecnymi pracownikami. Pytać (zwłaszcza nowych pracowników), co skłoniło ich do przyjęcia oferty, co cenią sobie w pracy.
- Umiejętnie włączyć pytania o życie prywatne do rozmów z kandydatami: jak spędzają czas wolny, jak wyglądają ich obowiązki, z jakimi problemami mierzą się po pracy.
- Przeprowadzać rozmowy przed odejściem pracowników (ang. exit interview) i dogłębnie badać, z jakich powodów rezygnują z pracy.
- Rozważyć przeprowadzenie grup fokusowych (ang. focus group interview) i wywiadów ustrukturyzowanych z wybranymi pracownikami.
Mając już przed sobą profil kandydata, możemy przystąpić do pisania ogłoszenia.
Jeżeli nasza grupa docelowa jest bardzo rozpięta i poszukujemy do pracy zarówno kobiet jak i mężczyzn, w różnym wieku, mających dzieci i bezdzietnych – najlepszym rozwiązaniem będzie przygotowanie kilku ogłoszeń na to samo stanowisko.
Na co zwrócić szczególną uwagę, tworząc ogłoszenie o pracę dla pracownika fizycznego? Oto kilka wniosków pochodzących z raportu Pracuj.pl.
- Koniecznie umieść w ogłoszeniu wysokość stawki godzinowej lub miesięcznej – to najczęściej wskazywany element dobrego ogłoszenia.
- Poinformuj o rodzaju umowy. Osoby z umową o pracę najlepiej oceniają swoich pracodawców.
- Zawrzyj konkretny i jednoznaczny opis stanowiska.
- Unikaj korporacyjnego języka.
- Jeśli to możliwe, dodaj opcję “Aplikuj bez CV” – 58% badanych preferuje oferty, które nie wymagają załączania CV.
- Umieść informację o najwcześniejszym możliwym terminie rozpoczęcia pracy – 58% podkreśla, że najważniejszym czynnikiem rekrutacji jest dla nich możliwość zdobycia pracy w ciągu kilku dni.
- Dodaj kontakt do rekrutera – 47% wskazuje możliwość bezpośredniego kontaktu telefonicznego z potencjalnym pracodawcą jako największy atut ogłoszenia.
Wybierz odpowiedni kanał komunikacji
Załóżmy, że mamy już gotowe ogłoszenie o pracę lub nawet kilka jego wersji. Teraz warto zastanowić się, gdzie je zamieścić, czyli gdzie może przebywać nasz potencjalny kandydat.
W przypadku pracowników fizycznych nie będą to raczej topowe portale. Na Goldenline czy LinkedInie znajdziemy raczej pracowników średniego i wyższego szczebla.
Na jakie kanały komunikacji warto zatem postawić?
- Przede wszystkim portale ogłoszeniowe – aż 8 na 10 badanych szuka pracy właśnie tam. Koniecznie zamieść więc ogłoszenie na Pracuj.pl, OLX, Gumtree itd.
- Im mniejsza miejscowość, tym bardziej liczą się lokalne serwisy. Warto wyszukać więc miejscowe portale i fora dyskusyjne. Równie dobrze sprawdzają się też grupy na Facebooku, które w nazwie mają najczęściej “Praca [nazwa miejscowości], “Dam pracę [nazwa miejscowości]”, “Oferty pracy “[nazwa miejscowości]”.
- W niektórych miejscach nadal dobrze sprawdzają się kanały offline: ogłoszenia w prasie, komunikacji publicznej czy na tablicach ogólnodostępnych, a także targi i giełdy pracy.
- Warto również postawić na polecenia pracownicze. Metoda polega na zarekomendowaniu przez obecnego pracownika osoby, który mogłaby być zainteresowana daną ofertą. Jeśli polecenie okaże się trafne i rekrutacja zakończy się sukcesem, pracownik otrzymuje nagrodę.
Odpowiednio zaplanowany system poleceń może znacznie skrócić czas rekrutacji oraz podnieść jej jakość, a dodatkowo pozytywnie wpływa na budowanie relacji w firmie.
Z raportu The 2016 Jobvite Nation Report wynika, że ponad 1/3 rekruterów uważa polecenia pracownicze za najlepsze źródło pozyskiwania wartościowych pracowników.
Utrzymuj dobre relacje z byłymi pracownikami
Pierwsza zasada: staraj się zatrzymać dobrych pracowników w firmie. A co jeśli pomimo starań zdecydowali się odejść z pracy?
Nadal traktuj ich jako potencjalnych kandydatów i pozostaw otwartą ścieżkę powrotu.
Przed odejściem wymień się numerem telefonu czy adresem e-mail i powiedz pracownikowi, że zawsze będzie mile widziany w firmie. Stwórz listę kontaktową z byłymi pracownikami, odzywaj się do nich przynajmniej raz na kilka miesięcy i wysyłaj im informacje o otwartych stanowiskach.
Dlaczego warto?
- Były pracownik dobrze zna obowiązki na danym stanowisku oraz kulturę twojej organizacji. Jeśli zdecyduje się wrócić, oszczędzisz czas i pieniądze potrzebne na rekrutację i wdrożenie nowej osoby.
- Były pracownik może być świetnym źródłem informacji i znać kogoś (np. z obecnej firmy), kto ma odpowiednie kwalifikacje i chce zmienić pracę. Nawet jeśli sam nie rozważa powrotu, to może polecić idealnego kandydata na otwarte stanowisko.
- Aż 29% pracowników fizycznych dorabia po godzinach! Nawet jeśli twój były pracownik jest zadowolony z obecnego zatrudnienia, to może będzie chciał wykonywać dla ciebie dodatkowe zlecenia.
Skorzystaj ze wsparcia agencji pracy tymczasowej
Niedobór personelu to zawsze powód do stresu. Pracownik rezygnuje, nie ma kto go zastąpić, a do ukończenia zlecenia jeszcze długa droga.
Czasami nie warto spieszyć się z rekrutacją i zatrudniać pierwszą osobę, która się zgłosi. Lukę w personelu można wypełnić pracownikiem tymczasowym. W znalezieniu odpowiedniej osoby pomoże ci agencja pracy tymczasowej, która dobrze zna rynek i ma wypracowane metody dotarcia do pracowników fizycznych.

Agencja pracy Jobs Plus oferuje na przykład usługę pracy tymczasowej dla branż: produkcyjnej, budowlanej, transportowej, hotelarskiej itd.
Jedną z największych korzyści płynących z tej formy zatrudnienia jest możliwość przetestowania pracownika.
Dowiedz się, jaką pracę mogą wykonywać pracownicy tymczasowi.
Na czas trwania zlecenia zawarta zostaje umowa o pracę tymczasową, a ty możesz poznać umiejętności i efektywność pracownika oraz jego nastawienie do obowiązków. Jeśli spełnią twoje oczekiwania – nic nie stoi na przeszkodzie, aby zaproponować mu stałe zatrudnienie bezpośrednio w firmie.
Bądź konkurencyjnym pracodawcą
Badanie Pracuj.pl wskazuje, że aż 42% pracowników fizycznych nie otrzymuje żadnych dodatków socjalnych, czyli tzw. benefitów.
Wysokość stawki jest nadal najważniejszym kryterium oceny oferty, jednak firmy, które oferują benefity pozapłacowe zwiększają swoją atrakcyjność w oczach kandydata.
Rodzaj benefitów powinien być dostosowany do grupy docelowej i profilu kandydata, o którym wspominaliśmy wcześniej.
Wielu pracowników ceni sobie na przykład:
- prywatną opiekę medyczną
- elastyczne godziny pracy
- dodatkowy dzień urlopowy
- program zniżek pracowniczych
- dodatek żywnościowy
Aby przyciągnąć pracowników, musisz zaoferować im konkurencyjną wartość: stawki, warunków zatrudnienia, relacji w zespole.
Postaraj się określić, które firmy w okolicy zatrudniają najlepszych pracowników z twojej branży i sprawdź, jakie oferują warunki. Zazwyczaj jest to po prostu najwyższe wynagrodzenie, ale czasami również dodatkowe korzyści, które sprawiają, że pracownicy czują się docenieni.
Kluczem do sukcesu jest budowanie reputacji firmy, która jest dobrze zorganizowana, uczciwa, godnie wynagradza swoich pracowników i daje im poczucie bezpieczeństwa.
Nie przestawaj rekrutować
Nawet jeśli znajdujesz się w punkcie, w którym czujesz, że masz pewny zespół doświadczonych fachowców, zawsze warto poszukiwać talentów.
Nigdy nie wiadomo, kiedy zaufani pracownicy nagle zdecydują odejść z firmy, zachorują lub też firma dostanie duże zlecenie i będą potrzebne dodatkowe ręce do pracy.
Przy obecnym rynku kandydata, bardzo trudno jest znaleźć dobrego pracownika “na już”.
Do naszej agencji minimum kilka razy w tygodniu dzwonią zmartwieni pracodawcy, którzy potrzebują pracowników “na poniedziałek”. Niestety mało który fachowiec z założonymi rękoma czeka na telefon.
Staraj się budować długotrwałe relacje i stale prowadzić rekrutacje. Zatrudnienie zapasowego kandydata (lub kilku) przy dużym obłożeniu pracą pomoże ci uniknąć wielu stresowych sytuacji w przyszłości.
