Motywowanie pracowników – przykłady, jak robić to dobrze

Motywowanie pracowników to ogromne wyzwanie, nawet dla najlepszych managerów. W każdej firmie są dni, kiedy pracownicy, a nawet przełożeni czują spadek zaangażowania. Są jednak kroki, które możesz podjąć, aby zmotywować pracownika do pracy i aby te gorsze dni nie stały się codziennością dla ciebie i twojego zespołu. 

W tym artykule będziemy poruszać kwestie pozapłacowego motywowania pracowników z perspektywy managera zespołu. Podane przykłady sprawdzą się w sytuacji, gdy pracownicy czują już stabilizację na polu finansowym, a ty, jako manager, chcesz dodatkowo zmotywować zespół do większego zaangażowania w działanie firmy. 

Jeśli udało ci się zrekrutować świetny team i wiesz, że stać ich na wiele, ale brakuje tylko tej iskry, mamy dla ciebie przykłady jak motywować pracowników do efektywnej pracy. Co więcej, wszystkie te metody są darmowe! 😉 Zapraszamy do lektury.

Jasno określ cele i zasady

Aby w ogóle móc rozmawiać o tym, jak zmotywować pracownika do pracy, musisz mieć do tego solidne podstawy.

Jeśli wymagasz efektywnej pracy musisz wyraźnie określić, jakich efektów oczekujesz i z czego będziesz rozliczać swój zespół.

Jasny zakres obowiązków, przejrzyste zasady panujące w firmie i dziale, zrozumiały system premiowy i ścieżka kariery, cele na dany tydzień, miesiąc, kwartał to podstawa. Te informacje powinny być przekazane już na etapie wdrożenia pracowników, czyli podczas tzw. onboardingu.

Jeśli nie stawiasz żadnych wyzwań przed swoim pracownikiem, nie rozliczasz go z wykonywanej pracy, a on sam nie do końca rozumie, jaki jest cel jego działań – nie możesz oczekiwać, że rzuci się w wir pracy i z zaangażowaniem będzie wykonywał swoje obowiązki.

Przykład:

Aby zmotywować pracownika do efektywnej pracy, postaw mu cele, np. miesięczne lub kwartalne. Możesz skorzystać z gotowych metod stawiania celów, np. OKR. Metoda OKR (Objective and Key Result) pozwala określić cele pracownika (Objective) oraz obiektywne miary (Key results), tzw. “kroki milowe”, dzięki którym można ocenić, czy dany cel udało się zrealizować i w jakim stopniu. Z metody OKR korzystają najwięksi gracze: Google, LinkedIn czy Oracle.

Określ ścieżkę kariery

Ten punkt wiąże się bezpośrednio z poprzednim. Zbudowanie jasnej ścieżki kariery pozwala na długofalowe motywowanie pracowników i tworzenie przywiązania do pracodawcy. Pracownik wiedząc, że w przyszłości ma szansę na awans lub podwyżkę, będzie bardziej zmotywowany do wykonywania swojej pracy i mniej skłonny do zmiany firmy.

Przykład:

Określ ścieżkę rozwoju na danym stanowisku wraz z widełkami wynagrodzenia na każdym z etapów. Jasno przedstaw możliwości awansu, ale też wymagania, jakie pracownik musi spełnić, aby ubiegać się o awans czy podwyżkę. W zależności od stanowiska i firmy mogą być to staż pracy, zrealizowanie konkretnego projektu, czy poznanie narzędzi i technologii. 

Stwórz przyjazne miejsce pracy

Wynagrodzenie i system premiowy to wciąż jeden z najbardziej efektywnych sposobów na motywowanie pracowników. Jednak jest on skuteczny wówczas, gdy pracownikowi zostaje zapewniony również komfort psychiczny i fizyczny. Te dwa czynniki zawsze muszą iść ze sobą w parze.

Aby zadbać o ten drugi aspekt, czyli komfort pracownika w miejscu pracy stwórz dla niego takie środowisko, do którego będzie chciał przychodzić. Przyjrzyj się panującej atmosferze, stylowi zarządzania, metodom komunikowania i zastanów się, czy ludzie nie są narażeni na stres w pracy

Rozejrzyj się również po biurze – czy znajdzie się w nim miejsce, aby na chwilę oderwać się od pracy i w spokoju zjeść obiad? Czy nie panuje zbyt duży hałas? Czy pracownicy mają wygodne krzesła? To z pozoru drobnostki, ale potrafią wpływać na komfort pracy.

Być może okaże się, że któryś z tych aspektów wymaga poprawy i utrudnia ci motywowanie pracowników, którzy są zwyczajnie zmęczeni i zniechęceni środowiskiem, w którym przebywają przecież 8 godzin dziennie.

Bądź liderem wartym naśladowania i dawaj dobry przykład

Ten punkt jest szczególnie ważny, ale też stanowi ogromne wyzwanie dla managerów. Łatwo jest bowiem zauważyć wady u innych, trudniej niestety u siebie.

Jeśli będziesz dawać dobry przykład, o wiele łatwiej będzie ci egzekwować pewne zachowania od swojego zespołu. Pamiętaj, że przykład idzie z góry i jeżeli pracownicy zauważą, że nie przykładasz się do swojej pracy albo notorycznie nie dotrzymujesz terminów, pomyślą że w firmie jest to normalne i akceptowalne i zaczną robić to samo.

Oto kilka zasad dla dobrego lidera:

  • zawsze wykonuj swoje obowiązki najlepiej jak potrafisz
  • nie spóźniaj się z wykonaniem zadań czy odpowiedzią na prośby twojego zespołu
  • dziel się swoją wiedzą i know-how – w końcu ty jako manager odpowiadasz za rozwój swojego zespołu
  • zachowuj się tak, jak chciałbyś aby zachowywali się twoi pracownicy
  • traktuj zespół po partnersku, nigdy z góry
  • przyznawaj się do niewiedzy i ucz się od swoich specjalistów – to duma, a nie zagrożenie, że masz tak mocny zespół 

Dawaj nieustający feedback

Jak motywować pracowników do pracy? Oprócz cyklicznych feedbacków, które są podstawą do oceny pracy twojego zespołu, ważne jest, aby utrzymać z nimi stałą komunikację. Staraj się udzielać spontanicznego feedbacku, aby dać pracownikom poczucie, że wiesz, czym się zajmują na co dzień i dbasz o to, aby jak najlepiej wykonywali swoje zadania. Ale uważaj, aby nie popaść przy tym w mikrozarządzanie. 

Podobno z każdym pracownikiem powinno się porozmawiać przynajmniej minutę dziennie. Czy ktoś to zbadał? Nie do końca wiemy, ale ta zasada na pewno nie zaszkodzi, a jedynie pomoże ci budować dobre relacje z zespołem i motywować pracowników.  

Przykład:

Feedbacku udzielaj podczas trwania całego projektu czy zadania, a nie tylko na końcu. Zapytaj po prostu “Jak ci idzie?”, spytaj czy możesz jakoś pomóc i zaproponuj swoje wsparcie w razie trudności w jego pracy. To niezwykle motywujące, gdy pracownik czuje oparcie w swoim przełożonym.

Otwórz się na pomysły 

Co dzieje się z pomysłami pracowników, które do ciebie trafiają? Odpowiedz sobie szczerze na to pytanie. Kiedy ostatni raz pracownicy mieli okazję dzielić się swoimi pomysłami, a później wdrażać je w życie? A może wszystkie pomysły lądują w szufladzie z etykietką “kiedyś do tego wrócimy”…?

Stwórz w swoim zespole miejsce i przestrzeń do wdrażania nowych pomysłów, to doskonały sposób na motywowanie pracowników. Nie tylko pozwolisz im się rozwijać, ale wzmocnisz też ich zaangażowanie i poczucie wpływu na całą firmę.

Przykład:

Stwórz “skrzynkę” z pomysłami, do której każdy pracownik może wrzucić swój pomysł na rozwój działu, poprawienie procesów czy usprawnienie pracy w firmie. Jeśli twój zespół jest rozproszony, możesz skorzystać z narzędzi online. Raz w miesiącu zorganizuj głosowanie na najlepszy pomysł, a później pozwól autorowi na wdrożenie go. Oczywiście nie zostawiaj go samego z tym zadaniem, zaoferuj pomoc swoją i całego zespołu.

Ważne: pilnuj, aby dany pomysł rzeczywiście wszedł w życie. Nie ma nic gorszego, niż poczucie, że czyjaś praca poszła na marne. 

Wspieraj pracę zespołową

Czasami okazje do współpracy całego zespołu trzeba stworzyć samemu. Nie powinieneś doprowadzać do sytuacji, w której pracownicy zajmują się przez cały czas tylko wąskim wycinkiem swojej pracy, nie mając pojęcia co dzieje się u innych. 

Przykłady:

1. Zaproponuj burzę mózgów, która pomoże usprawnić procesy w zespole (możesz to połączyć ze skrzynką z pomysłami z poprzedniego punktu).

2. Zorganizuj cykliczne zespołowe podsumowania, podczas których każdy podzieli się jednym sukcesem i jedną porażką, które omówicie wspólnie podczas spotkania. To świetny czas na dzielenie się przemyśleniami, wyciąganie wniosków i dowiedzenie się czym zajmuje się kolega z zespołu.

3. Zorganizuj działowe wyjście na lunch lub na piwo po pracy. Nie musicie wtedy omawiać wyłącznie tematów zawodowych. Samo spędzenie czasu razem pozwoli zbudować silniejsze relacje i pomoże zmotywować pracowników.

Sam bądź częścią zespołu

Chyba każdy z nas w swojej karierze zawodowej spotkał stereotypowego szefa czy managera, który jest wiecznie zajęty, nieuchwytny, a na spotkanie z nim trzeba umawiać się z ogromnym wyprzedzeniem i koniecznie drogą mailową. 

Budowanie takiego dystansu na linii przełożony-pracownik sprawia, że zespół jest pozostawiony sam sobie. Pracownicy czują, że manager czy przełożony nie wykazuje zbyt wiele zainteresowania i zwyczajnie nie ma dla nich czasu. “Team spirit” to nie frazes. Pracownicy chcą czuć się częścią zespołu, a ty jako manager również do niego należysz. 

Przykłady:

1. Skróć dystans. Zawsze postaraj się znaleźć minutę lub dwie, aby porozmawiać z zespołem. Nie stwarzaj pozorów “wiecznie zajętego” i pokaż, że jesteś częścią teamu. Staraj się unikać odpowiedzi “nie teraz, jestem zajęty”, a jeśli rzeczywiście nie masz czasu, od razu zaproponuj, kiedy możesz porozmawiać z pracownikiem o danej sprawie.

2. Zawsze mów “my zrobiliśmy”, “nasz sukces” “nasz zespół”. Wzmacniaj poczucie pracy zespołowej i nie przypisuj sobie zasług pracowników.

3. Oddaj pracownikom część odpowiedzialności za dział i firmę. Nie spychaj na zespół wyłącznie najprostszych zadań, sobie zostawiając tylko te najciekawsze lub wymagające podjęcia ważnej decyzji. Gracie do jednej bramki, więc niech twoi pracownicy również mają poczucie, że robią coś ważnego.

Doceniaj pracę i zaangażowanie

Docenianie pracowników jest niezwykle ważne, wpływa na zaspokojenie potrzeby szacunku i przynależności do grupy. 

Każdy lubi czuć się doceniany, zwłaszcza jeśli wykonuje coś co wykracza poza jego standardowy zestaw obowiązków. Pamiętaj, aby doceniać każdą inicjatywę, zaangażowanie i kreatywność, nawet jeżeli nie przekłada się to bezpośrednio na wzrost wyników czy efektywności. 

Przykład:

Docenić pracownika, możesz mijając się z nim w kuchni, chwaląc go na firmowym komunikatorze czy w wewnętrznym, firmowym newsletterze. Forma nie ma większego znaczenia, a zwykłe “Hej, świetna robota!” potrafi zmotywować pracownika do efektywnej pracy. Pamiętaj, aby kierować się złotą zasadą – doceniaj przy wszystkich, krytykuj tylko na osobności. 

Na koniec zastanów się:

  • kiedy ostatnio rozmawiałeś ze swoim zespołem?
  • czy znasz problemy i wyzwania swoich pracowników?
  • czy wiesz, co sprawia im w pracy największe trudności?
  • czy pomagasz im te trudności pokonać?
  • czy jesteś dla swojego zespołu autorytetem i przykładem?
  • czy w twoim zespole jest czas i miejsce na dzielenie się nowymi pomysłami?
  • czy poświęcasz wystarczająco dużo uwagi na budowanie “team spirit”?

Jeśli na wiele z tych pytań odpowiadasz “nie” lub “nie pamiętam” postaraj się od jutra wdrożyć choć kilka z przytoczonych przez nas przykładów na skuteczne motywowanie pracowników do efektywnej pracy. 

Przyjazne miejsce pracy i atmosfera sprzyjająca motywacji to też mniejsza rotacja pracowników.

Powodzenia w budowaniu zaangażowanego i zmotywowanego zespołu!

Motywowanie pracowników
Submit your review
1
2
3
4
5
Submit
     
Cancel

Create your own review

Udostępnij znajomym

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Powiązane artykuły

Publikowaliśmy dla:

Nasze artykuły
prosto na Twoją skrzynkę!