Moja firma ma złe opinie w internecie – jak sobie z tym radzić?

Marketing Specialist

Statystyki pokazują, że złe opinie o firmie w internecie mogą mieć ogromny wpływ na powodzenie rekrutacji. Możesz kandydatów zachęcić lub odstraszyć, w zależności od tego czy znajdą oni pozytywne czy negatywne opinie o twojej firmie.

Tylko 25% kandydatów przyznaje, że nigdy nie sprawdzają opinii o firmie w internecie. 

Negatywne opinie o firmie to nie koniec świata. Jako pracodawca masz duży wpływ na to jakie opinie o twojej firmie pojawią się w internecie.

W tym artykule podpowiadamy, jak zarządzać nimi mądrze i jakie kroki podjąć, aby poprawić wizerunek pracodawcy w sieci.

Jak sprawdzić, czy ktoś pisze negatywne opinie w internecie o firmie?

Jeśli podejrzewasz, że o twojej firmie krążą negatywnie opinie, ale nie wiesz gdzie ich szukać zacznij od porządnego researchu. 

Miejsc, gdzie kandydaci mogą dać upust swoim negatywnym (ale i pozytywnym) emocjom jest bardzo wiele. Dodatkowo portale te często są wykorzystywane do zadawania pytań o firmie. Warto więc na bieżąco monitorować aktywność na portalach z opiniami.

Oto kilka z nich:

  • Gowork – najbardziej popularny portal, który pozwala dodawać zarówno pozytywne i negatywne opinie, a także zadawać pytania związane z pracą w danej firmie. Na portalu opinie dodaje się anonimowo, dlatego użytkownicy są tam bardzo aktywni.

Aby wyszukać opinie o firmie na portalu Gowork, przejdź do zakładki „Opinie o pracodawcach” i wpisz nazwę swojej firmy w tym miejscu:

opienie o firmie w internecie


  • Facebook – opinie o firmie pojawiają się zwykle na fanpage’u pracodawcy w zakładce „Recenzje” lub w przypadku większych firm w komentarzach pod postami.

  • Google – jeśli dodałeś wizytówkę swojej firmy w Google, kandydaci czy klienci będą mieli możliwość wystawienia opinii o firmie w widoku wyników wyszukiwań Google.


Aby odnaleźć opinie o twojej firmie w Google, wpisz w wyszukiwarkę nazwę twojej firmy:

jak znalezc opinie o twojej firmie w internecie


Następnie po prawej stronie znajdziesz wizytówkę swojej firmy z oceną i opiniami.

opinie o firmie w google


Jako administrator wizytówki swojej firmy w Google możesz odpowiadać z profilu firmowego. Użytkownicy zobaczą więc nie tylko negatywną opinię, ale także twoje uzasadnienie jeśli się do niej odniesiesz.

  • Glassdoor – to portal do anonimowego zamieszczania pozytywnych i negatywnych opinii o pracodawcach. Głównie skierowany do branż IT, komunikacyjnej, finansowej.


Po sprawdzeniu powyższych portali możesz dodatkowo wpisać w Google nazwę swojej firmy z dopiskiem „opinie”. Przeszukaj fora i mniejsze portale – tam również możesz znaleźć opinie o swojej firmie.

Zanim zareagujesz zrób rachunek sumienia

Czytanie złych opinii o firmie bywa frustrujące, ale jest także źródłem ogromnej dawki informacji, których czasami nie sposób pozyskać w inny sposób.

Gdy dotrzesz do negatywnych opinii zapoznaj się z nimi dokładnie i zweryfikuj, czy mają one odzwierciedlenie w rzeczywistości. Weź pod uwagę te opinie, które wskazują na konkretne sytuacje czy osoby i które możesz w jakiś sposób zweryfikować i ocenić czy są prawdziwe.

Warto przyjrzeć się kilku obszarom, które mogą pojawić się w złych opiniach o firmie:

  • Niskie wynagrodzenia
  • Umowy „śmieciowe”
  • Problemy i opóźnienia z wypłatą wynagrodzenia
  • Zła atmosfera pracy/mobbing
  • Zachowanie szefa/współpracowników
  • Brak kompetencji szefa/managerów
  • Za duża ilość obowiązków
  • Obowiązki niedostosowane do stanowiska


Jeśli w negatywnych opiniach o twojej firmie wciąż przewijają się te same tematy, istnieje duża szansa, że jest to prawda.

Warto wówczas porozmawiać z obecnymi pracownikami lub wprowadzić tak zwane „Exit interview”, czyli rozmowę lub ankietę z kandydatem przeprowadzaną na odejście z pracy.

Najlepiej jeśli taka ankieta jest anonimowa, wtedy pracownicy odchodzący z pracy chętniej podzielą się swoją opinią.

Zabierz głos w dyskusji i odnieś się do negatywnych opinii

Nigdy nie zostawiaj złych opinii w internecie bez odpowiedzi. Chyba, że masz do czynienia z bezpodstawnym hejtem – na taki nie tylko nie warto, ale też nie powinno się reagować, aby nie eskalować bezsensownych dyskusji.

Po co w ogóle odpowiadać na negatywne opinie?

Konstruktywny dialog może w znacznym stopniu poprawić twoją sytuację, nawet jeśli wydaje ci się, że jest beznadziejna.

  • Po pierwsze oznacza, że interesujesz się tym, jak firmę odbierają inni.
  • Po drugie pokazujesz, że opinie byłych pracowników nie są ci obojętne i nawet jeśli do tej pory było źle – dążysz do zmiany. Możesz być pewien, że kandydaci skrupulatnie sprawdzają opinie o firmie wystawione przez byłych pracowników. Lepiej więc, by zobaczyli, że firma jest skora do dialogu.
  • Po trzecie gdy pracodawca jest aktywny, monitoruje portale i odpowiada na złe opinie w internecie, użytkownicy są mniej skorzy do dzielenia się swoimi przemyśleniami, aby uniknąć ewentualnej konfrontacji. Negatywne opinie lubią się wzajemnie napędzać.

Oto kilka zasad, których warto się trzymać, odpisując na negatywne opinie:

  1. Odpowiadaj indywidualnie na każdy komentarz, nie używaj wcześniej przygotowanych formułek. Użytkownicy szybko to wyłapują.
  2. Jeśli sytuacja tego wymaga, napisz sprostowanie. W przypadkach spornych zapraszaj do bezpośredniego kontaktu w celu wyjaśnienia sprawy.
  3. Jeśli to możliwe podawaj kontakt do konkretnej osoby, która może rozwiązać problem. Nie odsyłaj na ogólną infolinię.
  4. Nie zarzucaj kłamstwa, nie obrażaj. Zachowaj kulturę wypowiedzi.
  5. Dawaj wyraźnie do zrozumienia, że zależy ci na wszystkich opiniach i że wyciągniesz z nich wnioski. Jeśli potrzeba, nie wahaj się użyć słowa „przepraszam”.
  6. Udzielaj odpowiedzi na zadawane pytania, np. o szczegóły oferty lub zarobki. Zachęcaj do kontaktu z przedstawicielem firmy, w celu uzyskania konkretniejszych informacji.
  7. Bądź pozytywny, nastawiony na dialog i chęć pomyślnego rozwiązania każdego sporu.

Złe opinie o firmie – kasować czy nie?

Odpowiedź brzmi – i tak i nie 🙂 Jak w wielu sytuacjach i tutaj zależy to od kilku czynników.

Kiedy nie kasować złych opinii?

W poprzedniej części artykułu pisaliśmy o tym, jak reagować na złe opinie o firmie w internecie, które są prawdziwe, konstruktywne lub do których możesz się w jakiś sposób ustosunkować. Tych usuwać nie warto.

Z resztą nawet jeśli zdecydujesz się usunąć taką opinię, na niewiele się to zda. Kolejni pracownicy, którzy wynieśli złe doświadczenia z pracy u ciebie prędzej czy później znów napiszą kolejne złe opinie o w internecie o twojej firmie. W takiej sytuacji lepiej zapobiegać przyczynom, niż kasować niepochlebne komentarze.

A kiedy kasować negatywne opinie?

Gdy opinia jest zwykłym hejtem, jest obraźliwa lub krzywdząca dla twojej firmy czy pracowników. Z takimi osobami nie warto dyskutować, a tym bardziej reagować agresją na agresję. Takie opinie nie tylko powinno się, ale należy kasować.

Możesz również rozważyć skasowanie negatywnego komentarza w sytuacji, gdy zamiast odwołania do konkretów trafiasz na ogólną, negatywną opinię, która nie jest konstruktywną krytyką, a jedynie chęcią zaszkodzenia twojej firmie. Niestety wciąż zdarza się, że są to zagrania nieuczciwej konkurencji.

Zanim jednak podejmiesz decyzję o usunięciu takiej opinii, możesz też poprosić o podanie szczegółów.

W obu przypadkach zachowuj zdrowy rozsądek. Nie kłóć się z użytkownikami i nie kasuj negatywnych opinii o firmie, które są prawdziwe. Z drugiej strony nie bój się też zdecydowanie reagować na hejt i kasować atakujących opinii, zwłaszcza jeśli dotyczą kogoś w twojej firmie. Nawet w anonimowym środowisku nie powinno być miejsca na takie zachowanie.

Najważniejsze jednak jest, by ze wszystkich opinii wyciągnąć wnioski. Niech będą one podstawą do pozytywnych zmian w firmie. Wsłuchaj się w głos użytkowników, zastanów się, czy mają rację i zrób wszystko, by kolejni pracownicy nie mieli powodów do narzekań na forach internetowych.

Co musisz zapamiętać z tego artykułu?

✔️7 na 10 kandydatów czyta opinie o twojej firmie.
✔️  Szukaj opinii o firmie na Goworku, Facebooku, Glassdoorze, w Google lub na forach.
✔️Sprawdzaj regularnie powyższe portale.
✔️Kasowanie negatywnych opinii nic nie da jeśli w twojej firmie źle się dzieje.
✔️    Pamiętaj o zasadach komunikacji. Odpowiadaj profesjonalnie.
✔️Odpowiadaj na merytoryczne opinie, kasuj te wulgarne, obraźliwe i nieprawdziwe.
✔️Wyciągaj wnioski i traktuj negatywne komentarze jako źródło informacji.


Oprócz zarządzania opiniami o swojej firmie możesz też zadbać o o to, aby kandydaci, którzy aplikują do twojej firmy wynieśli pozytywne wrażenia po procesie rekrutacji i wdrożeniu.

Pomoże ci w tym nasz artykuł o tym jak poprawić Candidate Experience w swojej firmie.

Udostępnij znajomym

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Powiązane artykuły