Rozprzestrzeniający się wirus SARS-CoV-2 postawił świat na głowie, a pracodawców przed nie lada wyzwaniem, jak zadbać o bezpieczeństwo zespołu i jednocześnie utrzymać ciągłość pracy.
Praca zdalna w przypadku pracowników biurowych stała się standardem. Nawet firmy, które do tej pory nie pracowały w trybie home office, szybko wdrożyły nowe narzędzia i dostosowały się do panujących warunków.
Jednak co z tymi osobami, których specyfika pracy uniemożliwia wykonywanie jej z domu, jak np. pracownicy produkcji czy magazynierzy? Jakie działania można zastosować, by zadbać o ich bezpieczeństwo i zmniejszyć ryzyko zachorowania?
Praca zmianowa
Obecnie zaleca się przede wszystkim unikać skupisk ludzi i maksymalnie ograniczyć kontakty z innymi.
Rozsądnym rozwiązaniem będzie wprowadzenie pracy zmianowej. W ten sposób zmniejszymy liczbę pracowników jednocześnie przebywających w hali produkcyjnej / w magazynie oraz umożliwimy im zachowanie bezpiecznych odległości (najlepiej min. 1,5 metra) od siebie nawzajem.
Odstęp czasowy między zmianami
Dodatkowo wskazane jest wprowadzenie przerwy, np. półgodzinnej, pomiędzy zmianami. Dzięki temu nie tylko ograniczymy kontakty pracowników, ale też zyskamy czas na dezynfekcję całego miejsca pracy.
Dodatkowe wewnętrzne procedury higieniczne
Ważne jest zarówno zapewnienie pracownikom środków higieny osobistej, jak i zwrócenie uwagi na utrzymywanie sterylności stanowisk pracy i miejsc, w których często przebywają, np. szatni, kuchni, toalet.
W łazienkach należy umieścić zapas mydła i ręczników papierowych (w obecnej sytuacji lepiej zrezygnować z suszarek), przekazać pracownikom żele i płyny antybakteryjne oraz rękawiczki.
Każdy pracownik powinien dokładnie wiedzieć, w jaki sposób i jak często ich używać, dlatego rekomenduje się, aby pracodawca sporządził odpowiednie wytyczne oraz egzekwował ich przestrzeganie. Warto też wydrukować te zalecenia i umieścić je w widocznych miejscach.

Szczególnie istotny jest przepływ informacji pomiędzy pracodawcą a pracownikami. Należy uczulić pracowników, by niezwłocznie informowali pracodawcę o gorszym samopoczuciu oraz przeszkolić ich w zakresie działania w przypadku wystąpienia zakażenia.
Zmiana nawyków
W tym okresie lepiej ograniczyć wyjścia na lunch i zachęcić pracowników do przynoszenia własnych posiłków. Każdy powinien obowiązkowo odkładać naczynia do zmywarki.
Ważne również, aby pracownicy nie gromadzili się w kuchni – dobrym rozwiązaniem będzie ustalenie harmonogramu przerw obiadowych.
Regularne pranie odzieży roboczej
Zaleca się, aby pracownicy nie zabierali odzieży roboczej do domu. Lepiej, aby to pracodawca zadbał o regularne pranie jej w wysokiej temperaturze. Być może konieczny będzie zakup dodatkowych egzemplarzy.
Zachęcenie do rezygnacji z transportu publicznego
Komunikacja miejska nie jest obecnie najbezpieczniejszą opcją. Oczywiście pracodawca musi wziąć pod uwagę, że nie każdy posiada samochód i nie może zabronić pracownikom korzystania z publicznego transportu. Może jednak zachęcić ich do organizowania wspólnych przejazdów i dzielenia kosztów paliwa.
W miarę możliwości warto wprowadzić specjalne dofinansowania lub rozważyć organizację transportu po stronie pracodawcy.
Jeśli w miejscu pracy znajdują się prysznice, można też zachęcić pracowników do przerzucenia się na rower, a kąpiel i przebieranie wliczać w czas pracy.
Mierzenie temperatury
To bardzo dobre działanie profilaktyczne. Należy jednak pamiętać, że pracodawca musi uzyskać zgodę pracowników na dokonanie pomiaru temperatury ciała. W obecnej sytuacji nie będzie to raczej trudne. Pracownicy mają świadomość tego, że powinni współdziałać z pracodawcą w realizacji zadań związanych z ochroną ich życia i zdrowia.

Po uzyskaniu odpowiedniej zgody warto mierzyć temperaturę pracownikom przynajmniej raz dziennie, przed wejściem do miejsca pracy. Podwyższona temperatura nie świadczy oczywiście o tym, że pracownik jest zarażony wirusem SARS-CoV-2, ale na pewno stanowi podstawę do odesłania go do domu.
Ograniczenie kontaktów z osobami z zewnątrz firmy
W miarę możliwości warto przeorganizować magazyny / hale produkcyjne tak, aby przekazywać produkty osobom z zewnątrz firmy bezkontaktowo. Wiele firm kurierskich wprowadziło już odpowiednie wytyczne w tym zakresie.
Empatia, szczerość i otwarta komunikacja
I ostatni, choć równie ważny punkt: wielu pracowników oprócz zarażenia koronawirusem obawia się obecnie skutków gospodarczych i utraty pracy.
To szczególnie ważne, aby w tym okresie zadbać nie tylko o ich zdrowie fizyczne, ale też psychiczne. Warto systematycznie i szczerze komunikować o sytuacji w firmie, jej planach produkcyjnych, aktualnych klientach i pewności zatrudnienia. Ważne, aby niczego nie ukrywać, mówić nie tylko o zyskach, ale też stratach oraz opracować plan kryzysowy. Jeśli istnieje potrzeba, aby zaangażować pracowników w inne niż dotychczasowe obowiązki, należy od razu ich o tym poinformować. Na pewno większość z nich wykaże się elastycznością, aby tylko utrzymać pracę.
W tej sytuacji nie chodzi o składanie obietnic – w końcu trudno przewidzieć, co przyniesie jutro – ale o zapewnienie pracownikom wsparcia i przygotowanie ich na każdą ewentualność.