Powodów dla których pracodawcy decydują się na współpracę z agencją pracy jest bardzo wiele. Brak wewnętrznego działu rekrutacji, brak czasu i narzędzi, nieznajomość rynku pracy czy utworzenie nowego stanowiska, na które nie rekrutowało się nigdy wcześniej. Brzmi znajomo? Sprawdź czy w twojej firmie również nadszedł czas, by skorzystać z usług agencji.
Brak czasu, zasobów i wiedzy potrzebnych do prowadzenia rekrutacji
Aby przeprowadzić skuteczną rekrutację potrzebne jest kilka elementów:
- odpowiednie narzędzia dotarcia do kandydatów,
- rekruter, który taką rekrutację przeprowadzi i zweryfikuje umiejętności przyszłego pracownika,
- niezbędna wiedza, jak zrobić to w taki sposób, aby nie zniechęcić kandydatów.
Nie każda firma w swoich strukturach uwzględnia dział HR, który zawsze będzie gotowy do przeprowadzania rekrutacji. Często jest tak w małych firmach, które dopiero się rozwijają i nie chcą już na początku inwestować środków w zasoby i narzędzia. W większych firmach działy HR są z kolei przeciążone tematami kadrowymi lub dużą liczbą otwartych rekrutacji i nie zawsze mają czas na kolejne procesy. Współpraca z agencją polecana jest właśnie w takich sytuacjach.
Agencja pracy może jednorazowo lub na stałe świadczyć usługi rekrutacji kandydatów i wspierać wewnętrzny dział HR lub nawet go zastąpić.
To klient decyduje, na jak długo i w jakim zakresie agencja ma wspierać go w rekrutacji pracowników.
W przypadku pracy tymczasowej, agencja może także przejąć tematy administracyjno-kadrowe związane z zatrudnieniem i obsługą nowych pracowników.
Więcej o usługach dla pracodawców przeczytasz tutaj.
Szybkie i częste zmiany kadrowe (branża sezonowa)
Firmy funkcjonujące w branżach sezonowych mają szczególną trudność z utrzymaniem ciągłości zatrudnienia. Mówimy tu o m.in. o branżach: hotelarskiej, budowlanej, rolniczej, gastronomicznej, produkcyjnej. W przypadku tych branż zauważamy znaczący wzrost zapotrzebowania na pracowników w okresach wzmożonej produkcji np. w trakcie sezonu letniego, zbiorów owoców czy warzyw.
W takich przypadkach firmy odnotowują duże zapotrzebowanie na pracowników tylko przez kilka miesięcy w roku, podczas gdy w pozostałych miesiącach zapotrzebowanie to pozostaje na niskim poziomie. Utrzymywanie wieloosobowego, wewnętrznego działu HR, który miałby rekrutować pracowników wyłącznie na kilka miesięcy w roku, byłoby zbyt kosztowne.
Dla takich firm dobrym rozwiązaniem jest współpraca z agencją pracy tymczasowej, która na kilka miesięcy oddeleguje pracowników do wykonania zlecenia / projektu u danego pracodawcy.
Takie rozwiązanie niesie kilka korzyści:
- pracodawca otrzymuje pracowników gotowych do pracy (z kompletem badań i dokumentów) dokładnie na taki okres, jaki potrzebuje
- agencja zajmuje się sprawami rekrutacji i administracyjno kadrowymi, pracodawca nie musi więc zatrudniać wewnętrznego działu HR i oszczędza na prowadzeniu firmy
- pracodawca z pomocą agencji może dowolnie zmniejszać i zwiększać zatrudnienie w zależności od potrzeb

Wielokrotne niepowodzenia w rekrutacjach
Jeśli firma po raz kolejny ponosi porażkę, a zrekrutowana osoba zwalnia się lub okazuje się nieodpowiednio dopasowana do stanowiska – to sygnał, że proces rekrutacji nie jest przeprowadzany tak, jak powinien.
Powodem może być błędne określenie zakresu obowiązków, niewystarczająca weryfikacja umiejętności kandydata czy też nieuwzględnienie jego dopasowania kulturowego / osobowościowego do firmy.
Z tym ostatnim problemem spotykamy się w naszej agencji pracy coraz częściej. Niektórzy klienci, pytani o kulturę organizacyjną w firmie, zbywają nas pobłażliwym uśmiechem. Prawdą jest jednak, że dla młodszego pokolenia pracowników jest ona kwestią kluczową.
Jak wynika z raportu Deloitte „Milenialsi 2018”, na szczycie listy ważnych czynników przy wyborze oferty znajduje się pozytywna kultura organizacji. Wskazało na nią aż 57% ankietowanych.
To ważne, aby wziąć ten czynnik pod uwagę przy rekrutacji: dzięki temu możemy uniknąć sytuacji, że po kilku tygodniach będziemy musieli otwierać proces od nowa. Doświadczeni rekruterzy świetnie zdają sobie z tego sprawę i tak dobierają kandydatów, aby Ci zasili szeregi firmy na długo.
Rekrutacja na nowe stanowisko
Rekrutowanie pracowników na nowo utworzone stanowiska może sprawiać pracodawcom problemy. W takich sytuacjach przeszkodą często okazuje się brak doświadczenia i wiedzy, jak zrekrutować pracownika z nowego dla nich obszaru.
W przypadku niektórych rekrutacji konieczna jest wiedza z danej branży, która umożliwi weryfikację umiejętności kandydatów, np. księgowych, specjalistów ds. sprzedaży czy operatorów maszyn. Naturalnym jest, że w firmie nie zawsze znajdzie się specjalista, który będzie mógł taką wiedzę zweryfikować.
Sprawdzanie wiedzy z danego obszaru to jedno, kolejnym problemem jest to, jak dotrzeć do specjalistów, których nie rekrutowaliśmy nigdy wcześniej.
Niestety obecnie nie wystarczy dodać ogłoszenie na popularnych portalach z ofertami pracy. Standardem stały się działania direct search, czyli bezpośrednie dotarcie do kandydatów, nawet w przypadku pracowników liniowych. Bez odpowiedniej wiedzy i narzędzi może okazać się to niemożliwe.
Tutaj z pomocą przychodzi ponownie agencja pracy, która dysponuje nie tylko niezbędną wiedzą, ale też rekruterami z doświadczeniem w wielu dziedzinach i wachlarzem narzędzi, dzięki którym pozyska i zweryfikuje kandydatów na dowolne stanowisko.
To tylko kilka oznak, że warto zwrócić się o pomoc do agencji pracy. W trudnej obecnie sytuacji na rynku pracy to czasami jedyne rozwiązanie dla pracodawców.
