Kilka oznak, że czas skorzystać z usług agencji pracy

Marketing Specialist

Powodów dla których pracodawcy decydują się na współpracę z agencją pracy jest bardzo wiele. Brak wewnętrznego działu rekrutacji, brak czasu i narzędzi, nieznajomość rynku pracy czy utworzenie nowego stanowiska, na które nie rekrutowało się nigdy wcześniej. Brzmi znajomo? Sprawdź czy w twojej firmie również nadszedł czas, by skorzystać z usług agencji.

Brak czasu, zasobów i wiedzy potrzebnych do prowadzenia rekrutacji

Aby przeprowadzić skuteczną rekrutację potrzebne jest kilka elementów:

  • odpowiednie narzędzia dotarcia do kandydatów,
  • rekruter, który taką rekrutację przeprowadzi i zweryfikuje umiejętności przyszłego pracownika,
  • niezbędna wiedza, jak zrobić to w taki sposób, aby nie zniechęcić kandydatów.

Nie każda firma w swoich strukturach uwzględnia dział HR, który zawsze będzie gotowy do przeprowadzania rekrutacji. Często jest tak w małych firmach, które dopiero się rozwijają i nie chcą już na początku inwestować środków w zasoby i narzędzia. W większych firmach działy HR są z kolei przeciążone tematami kadrowymi lub dużą liczbą otwartych rekrutacji i nie zawsze mają czas na kolejne procesy. Współpraca z agencją polecana jest właśnie w takich sytuacjach.

Agencja pracy może jednorazowo lub na stałe świadczyć usługi rekrutacji kandydatów i wspierać wewnętrzny dział HR lub nawet go zastąpić.
To klient decyduje, na jak długo i w jakim zakresie agencja ma wspierać go w rekrutacji pracowników.

W przypadku pracy tymczasowej, agencja może także przejąć tematy administracyjno-kadrowe związane z zatrudnieniem i obsługą nowych pracowników.

Więcej o usługach dla pracodawców przeczytasz tutaj.

Szybkie i częste zmiany kadrowe (branża sezonowa)

Firmy funkcjonujące w branżach sezonowych mają szczególną trudność z utrzymaniem ciągłości zatrudnienia. Mówimy tu o m.in. o branżach: hotelarskiej, budowlanej, rolniczej, gastronomicznej, produkcyjnej. W przypadku tych branż zauważamy znaczący wzrost zapotrzebowania na pracowników w okresach wzmożonej produkcji np. w trakcie sezonu letniego, zbiorów owoców czy warzyw.

W takich przypadkach firmy odnotowują duże zapotrzebowanie na pracowników tylko przez kilka miesięcy w roku, podczas gdy w pozostałych miesiącach zapotrzebowanie to pozostaje na niskim poziomie. Utrzymywanie wieloosobowego, wewnętrznego działu HR, który miałby rekrutować pracowników wyłącznie na kilka miesięcy w roku, byłoby zbyt kosztowne.

Dla takich firm dobrym rozwiązaniem jest współpraca z agencją pracy tymczasowej, która na kilka miesięcy oddeleguje pracowników do wykonania zlecenia / projektu u danego pracodawcy.

Takie rozwiązanie niesie kilka korzyści:

  • pracodawca otrzymuje pracowników gotowych do pracy (z kompletem badań i dokumentów) dokładnie na taki okres, jaki potrzebuje
  • agencja zajmuje się sprawami rekrutacji i administracyjno kadrowymi, pracodawca nie musi więc zatrudniać wewnętrznego działu HR i oszczędza na prowadzeniu firmy
  • pracodawca  z pomocą agencji może dowolnie zmniejszać i zwiększać zatrudnienie w zależności od potrzeb

Wielokrotne niepowodzenia w rekrutacjach

Jeśli firma po raz kolejny ponosi porażkę, a zrekrutowana osoba zwalnia się lub okazuje się nieodpowiednio dopasowana do stanowiska – to sygnał, że proces rekrutacji nie jest przeprowadzany tak, jak powinien.

Powodem może być błędne określenie zakresu obowiązków, niewystarczająca weryfikacja umiejętności kandydata czy też nieuwzględnienie jego dopasowania kulturowego / osobowościowego do firmy.

Z tym ostatnim problemem spotykamy się w naszej agencji pracy coraz częściej. Niektórzy klienci, pytani o kulturę organizacyjną w firmie, zbywają nas pobłażliwym uśmiechem. Prawdą jest jednak, że dla młodszego pokolenia pracowników jest ona kwestią kluczową.

Jak wynika z raportu Deloitte „Milenialsi 2018”, na szczycie listy ważnych czynników przy wyborze oferty znajduje się pozytywna kultura organizacji. Wskazało na nią aż 57% ankietowanych.

To ważne, aby wziąć ten czynnik pod uwagę przy rekrutacji: dzięki temu możemy uniknąć sytuacji, że po kilku tygodniach będziemy musieli otwierać proces od nowa. Doświadczeni rekruterzy świetnie zdają sobie z tego sprawę i tak dobierają kandydatów, aby Ci zasili szeregi firmy na długo.

Rekrutacja na nowe stanowisko

Rekrutowanie pracowników na nowo utworzone stanowiska może sprawiać pracodawcom problemy. W takich sytuacjach przeszkodą często okazuje się brak doświadczenia i wiedzy, jak zrekrutować pracownika z nowego dla nich obszaru.

W przypadku niektórych rekrutacji konieczna jest wiedza z danej branży, która umożliwi weryfikację umiejętności kandydatów, np. księgowych, specjalistów ds. sprzedaży czy operatorów maszyn. Naturalnym jest, że w firmie nie zawsze znajdzie się specjalista, który będzie mógł taką wiedzę zweryfikować.

Sprawdzanie wiedzy z danego obszaru to jedno, kolejnym problemem jest to, jak dotrzeć do specjalistów, których nie rekrutowaliśmy nigdy wcześniej.

Niestety obecnie nie wystarczy dodać ogłoszenie na popularnych portalach z ofertami pracy. Standardem stały się działania direct search, czyli bezpośrednie dotarcie do kandydatów, nawet w przypadku pracowników liniowych. Bez odpowiedniej wiedzy i narzędzi może okazać się to niemożliwe.

Tutaj z pomocą przychodzi ponownie agencja pracy, która dysponuje nie tylko niezbędną wiedzą, ale też rekruterami z doświadczeniem w wielu dziedzinach i wachlarzem narzędzi, dzięki którym pozyska i zweryfikuje kandydatów na dowolne stanowisko.

To tylko kilka oznak, że warto zwrócić się o pomoc do agencji pracy. W trudnej obecnie sytuacji na rynku pracy to czasami jedyne rozwiązanie dla pracodawców.

Udostępnij znajomym

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Powiązane artykuły

Publikowaliśmy dla:

Nasze artykuły
prosto na Twoją skrzynkę!