Jak rekrutować pracowników produkcyjnych?

Znalezienie wykwalifikowanego pracownika produkcji stanowi obecnie wyzwanie dla właścicieli zakładów produkcyjnych. Specyfika pracy wymaga obsadzenia wielu wolnych stanowisk w bardzo krótkim czasie. Często pomimo braku wygórowanych oczekiwań względem kandydata pracodawcy mierzą się z problemem pozyskania zmotywowanych osób i następnie zatrzymania ich w firmie.

Dowiedz się, jak rekrutować pracowników produkcyjnych i co oprócz zarobków stanowi o atrakcyjności oferty kierowanej do tej grupy docelowej.

Pracownik produkcyjny, czyli kto…?

W każdym procesie rekrutacyjnym dobrze przygotowany profil poszukiwanej osoby jest kluczem do sukcesu. W przypadku pracownika niższego szczebla nie jest inaczej. Właściwie określony profil kandydata pozwala na dobranie odpowiednich metod i kanałów dotarcia do niego.

Tworząc profil pracownika produkcyjnego, należy pamiętać, że zalicza się on do bardzo szerokiej kategorii zawodowej. Należą do niej zarówno pracownicy liniowi, jak i ci bardziej wykwalifikowani, z kierunkowym wykształceniem oraz posiadający uprawnienia i certyfikaty. Nie można również pominąć pracowników sezonowych, którzy w okresie zwiększonej produkcji wpierają stałą kadrę lub zastępują pracowników przebywających na urlopach.

Stworzenie idealnego profilu dopasowanego do wszystkich powyższych opisów byłoby niemożliwe. Inną motywację do podjęcia pracy ma osoba młoda zaraz po zakończeniu szkoły zawodowej, inną student, który w przerwie semestralnej podejmuje zatrudnienie w celu podreperowania budżetu, a zupełnie odmienną doświadczony pracownik z uprawnieniami, poszukujący nowych wyzwań zawodowych.

Dlatego przed rozpoczęciem procesu rekrutacji warto zadać sobie pytanie: Jakiego rodzaju pracownika aktualnie poszukuję i kto idealnie sprawdziłby się na tym stanowisku?

Pracownicy produkcyjni – co się dla nich liczy?

Według raportu Poznaj swojego pracownika opracowanego przez OLX, poza najważniejszym aspektem oferty, czyli wynagrodzeniem, można wyróżnić kilka innych elementów, które są istotne dla pracowników produkcyjnych:

  • atmosfera i zgrany zespół

Pracownicy przywiązują ogromną wagę do relacji, jakie panują w miejscu pracy i poza nią, zarówno pomiędzy współpracownikami, jak i z przełożonymi. Cenią sobie sprawiedliwe traktowanie oraz wzajemny szacunek i jeśli je otrzymują, to przekłada się to na ich satysfakcję z pracy i lojalność wobec pracodawcy.

  • przejrzysty zakres obowiązków

Dla pracowników produkcyjnych kluczowy jest konkretny i jednoznaczny opis tego, czym będą się zajmować.

  • możliwość rozwoju

Na przykład możliwość uzyskania dodatkowych uprawnień lub odbycia kursów i szkoleń dofinansowanych przez pracodawcę.

  • dodatkowe benefity

Przede wszystkim te związane z pakietami socjalnymi (np. opieka medyczna) oraz rozwijające ich pasje i zainteresowania.

Warto zastanowić się, czy powyższe aspekty są obecne w twojej firmie oraz czy na pewno umieszczasz informacje o nich w ogłoszeniach.

Jak dotrzeć do pracowników produkcyjnych?

Obsadzenie stanowisk wykwalifikowanymi pracownikami jest z roku na rok trudniejsze. Jedną z grup, w której szczególnie brakuje specjalistów są pracownicy produkcyjni i operatorzy maszyn.

Problem ten pomimo zwiększonej automatyzacji pracy stale się nasila. Można go zaobserwować na najbardziej popularnych portalach z ogłoszeniami. Ilość ofert związanych z zatrudnieniem na stanowiska produkcyjne wzrasta każdego miesiąca. Powodów obecnej sytuacji na rynku pracy doszukuje się w masowej emigracji wykwalifikowanych pracowników za granicę, niedopasowanym systemie edukacji czy właśnie dużej konkurencyjności wśród ofert pracy.

jak rekrutować pracowników produkcyjnych
Trudno odpowiedzieć na pytanie, jak rekrutować pracowników produkcyjnych bez bliższego przyjrzenia się potrzebom tej grupy docelowej.

Taki stan rzeczy wymaga od specjalistów do spraw rekrutacji podejmowania bardziej ukierunkowanych działań dotarcia do kandydatów.

Istotne podczas rekrutacji pracowników produkcyjnych jest odpowiednio sformułowane ogłoszenie. Pracownicy szczególną uwagę zwracają na oferty zawierające informacje o:

  • wysokości wynagrodzenia

Najlepiej umieścić informację o oferowanej podstawie oraz warunkach przyznawania ewentualnej premii.  Jest to najważniejsze kryterium wyboru oferty. Pracownicy produkcyjni chcą wiedzieć już na początku, za co i w jakim systemie będą wynagradzani.

  • lokalizacji miejsca pracy oraz nazwie firmy

Taka oferta wzbudza większe zaufanie. Dodatkowo pracownik może już na początku oszacować czas oraz koszty związane z dojazdem.

  • formie współpracy

Czyli rodzaju umowy oraz wymiarze przewidywanego etatu – umowa zlecenie kojarzona jest raczej z pracą sezonową, a umowa o pracę ze stałym zatrudnieniem.

  • warunkach zatrudnienia

Pracownicy produkcji chcą poznać szczegóły i dokładny charakter pracy: czy jest to samodzielne stanowisko czy też może praca przy linii produkcyjnej itd.

  • dodatkowych benefitach

Darmowy transport, dofinansowanie do posiłków, opieka medyczna – to wszytko wpływa na atrakcyjność oferty.

Dowiedz się więcej, jak napisać ogłoszenie o pracę, które trafi do odpowiednich kandydatów.

W dużych miastach sprawdza się publikacja ogłoszeń na największych portalach z ofertami pracy tj. Pracuj.pl, OLX i Gumtree lub w tematycznych grupach na Facebooku. Oto pełna lista portali z ofertami pracy.

W przypadku mniejszych miejscowości, skuteczniejsze mogą okazać się lokalne środki przekazu.

Jednym z efektywiejszych sposobów rekrutacji, również w przypadku pracowników niższego szczebla jest system poleceń. Generuje on trójstronną korzyść – polecający otrzymuje nagrodę, polecana osoba zatrudnienie, a firma sprawdzonego pracownika. System ten dodatkowo zwiększają lojalność oraz pomaga w budowaniu pozytywnych relacji w miejscu pracy.

Gdy pomimo podjętych działań w dalszym ciągu pojawia się problem ze znalezieniem odpowiedniej osoby, dobrym pomysłem będzie współpraca z agencją pracy. Agencja posiada własną bazę kandydatów i jest w stałym kontakcie z osobami aktualnie poszukującymi pracy. Doświadczeni rekruterzy znają wymagania branży i dokładnie wiedzą, z jakimi problemami mierzą się właściciele zakładów produkcyjnych. Z takim wsparciem w krótkim czasie uda ci się uzupełnić braki kadrowe i zatrudnić fachowców z odpowiednimi kwalifikacjami.  

Na co zwrócić uwagę podczas spotkania rekrutacyjnego?

W przypadku pracowników niższego szczebla, w pierwszej kolejności dopytaj o motywację kandydata, dlaczego chciałby podjąć tę pracę. Z mojego doświadczenia jako rekruter wynika niestety, że czasami kandydaci masowo wysyłają zgłoszenia i nie zawsze zapoznają się nawet z wymaganiami.

Bardziej wykwalifikowanych pracowników koniecznie zapytaj o powody odejścia z poprzedniej firmy. Jeśli nadal są zatrudnieniu w innym przedsiębiorstwie, zapytaj, czemu rozważają zmianę pracy i dlaczego chcieliby pracować właśnie w twojej firmie. W razie konieczności przeprowadź test umiejętności wymaganych na stanowisku pracy. (np. obsługa wózka widłowego / elektronarzędzi).

Ze swojej strony staraj się jak najlepiej przedstawić zakres obowiązków i wymagania wobec kandydata. W razie możliwości już na spotkaniu rekrutacyjnym zaprezentuj kandydatowi stanowisko pracy. Dla osób z niewielkim doświadczeniem mylne wyobrażenia co do specyfiki pracy mogą skutkować zakończeniem współpracy już po kilku dniach.  

Nie ulega wątpliwości, że obecnie nie jest łatwo znaleźć dobrych pracowników produkcyjnych. Jednak rekruterzy, którzy wykażą kreatywne i proaktwne podejście na pewno poradzą sobie z obsadzeniem stanowisk solidnymi, zmotywowanymi pracownikami.

Najważniejsze, aby umiejętnie dobierali metody dotarcia do kandydatów i korzystali z nich tak, aby wzbudzić ich zaufanie i zainteresowanie.

Udostępnij znajomym

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Powiązane artykuły

Publikowaliśmy dla:

Nasze artykuły
prosto na Twoją skrzynkę!