Jak rekrutować pracowników niższego szczebla na Facebooku

Z Facebooka w Polsce korzysta już prawie 17 000 000 użytkowników (dane na grudzień 2018), co stanowi 45% populacji, a liczba ta cały czas rośnie.

Media społecznościowe już dawno przestały przyciągać tylko młodych ludzi. Facebook ma najbardziej równomiernie rozłożone dane demograficzne, ze względu na płeć i wiek, ze wszystkich tego typu mediów.

Użytkownicy Facebooka są też wyjątkowo aktywni – aż 80% z nich loguje się w nim codziennie.

Facebook ma zatem ogromny potencjał w rekrutacji. Bo i który inny kanał umożliwia nam dotarcie do takiej liczby potencjalnych kandydatów? I do tego zupełnie bezpłatnie. 

Rekrutacją pracowników na stanowiska niższego i średniego szczebla zajmuję się już od ponad 3 lat. Największy odzew na większość ogłoszeń otrzymuję właśnie z Facebooka. W artykule podzielę się swoimi praktykami. 

Po pierwsze: profesjonalny i kompletny profil 

Pierwszym krokiem, który powinieneś podjąć, zaczynając pracę na Facebooku jest utworzenie własnego konta rekrutera lub dopracowanie prywatnego profilu.

Pamiętaj, że profil będzie twoją wizytówką. Kandydaci będą na niego zaglądać, aby sprawdzić Twoją wiarygodność w sieci. Każdy zwyczajnie chce wiedzieć, z kim rozmawia – zwłaszcza, jeśli w grę wchodzi nowa propozycja zawodowa.

Koniecznie ustaw więc zdjęcie profilowe. Takie zdjęcie powinno być wyraźnie i profesjonalne. Facebook jest w tym przypadku twoim narzędziem pracy, zatem selfie z ręki nie wchodzi w grę ? 

Warto ustawić również zdjęcie w tle, które jest zawsze publiczne, a co za tym idzie widoczne dla wszystkich. Graficzna okładka z logo firmy będzie wyglądać profesjonalnie, a przy okazji kandydat od razu dowie się, jaką firmę reprezentujesz. 

Kolejny krok to uzupełnienie w profilu informacji o sobie. Rekrutując kandydata, masz dostęp do całego jego życiorysu. To po prostu uczciwe, aby i on mógł zobaczyć, gdzie pracujesz, jaką szkołę ukończyłeś czy w jakim mieście mieszkasz. Z pewnością pomoże to zdobyć jego zaufanie oraz podniesie twoją wiarygodność.

Profil rekrutera na Facebooku

W dotychczasowej karierze wielokrotnie spotkałam się z opinią, że założenie profilu w celach biznesowych na Facebooku skutkuje natychmiastowym zablokowaniem. Cóż, niestety istnieje takie ryzyko. Posiadanie dwóch kont na Facebooku jest łamaniem regulaminu i należy mieć tego świadomość.

Najlepiej jest zatem korzystać z prywatnego profilu – można wtedy dostosować ustawienia prywatności i ukryć pewne informacje przed osobami spoza grona znajomych. 

Jednak wielu rekruterów prowadzi kilkanaście procesów rekrutacyjnych jednocześnie i otrzymuje taką liczbę wiadomości, że oddzielenie kwestii prywatnych od służbowych staje się uciążliwe. W dodatku kandydatom zdarza się dzwonić i wysyłać wiadomości o różnej porze. Jeśli zatem decydujesz się na prowadzenie konta wyłącznie do celów służbowych, pamiętaj o kilku zasadach. 

  • Dodaj znajomych. Mogą być to znajomi z pracy i kandydaci, z którymi kontaktowałeś się przy okazji dotychczasowych procesów. Ważne, aby na koncie pojawiło kilkadziesiąt znajomych zanim rozpoczniesz udostępnianie ogłoszeń na grupach. Z biegiem czasu, kiedy zaczniesz aktywnie rekrutować, zaproszenia od kandydatów pojawią się same.
  • Prowadź swój biznesowy profil podobnie jak prywatny. Od czasu do czasu dodawaj posty, zdjęcia oraz udostępniaj wpisy branżowe. Możesz poprosić o wsparcie wewnętrzny dział marketingu, który z pewnością dysponuje bazą materiałów i pomoże ci w prowadzeniu profilu.
  • Udostępniaj aktualne ogłoszenia o pracę. O tym, jak stworzyć ogłoszenie wyróżniające się na tle innych, napisałam w dalszej części artykułu.

O aktywność na profilu należy dbać cały czas. Dzięki temu ani algorytmy Facebooka, ani potencjalni kandydaci nie będą traktować konta jako spamerskiego.

Poznaj też inne sposoby dotarcia do kandydatów pasywnych.

Stworzyliśmy profesjonalny profil i co dalej? 

Na Facebooku znajdziemy mnóstwo grup tematycznych i branżowych, do których można dołączyć. Wiele z nich służy wyłącznie szukaniu pracy. 

Poniżej klika z nich:

*informacja z dnia 29.10.2019r.

Dołączając do grupy, zwróć szczególną uwagę na ilość członków oraz na daty ostatnich postów, aby mieć pewność, czy grupa jest nadal aktywna.

Grupy dzielą się nie tylko na miasta, ale też dodatkowo na branże czy zainteresowania:

Warto więc rozszerzać i zawężać poszukiwania, wpisując w wyszukiwarkę różne słowa kluczowe.

W przypadku rekrutacji do pracy na terenie małych miejscowości świetnie sprawdzają się też grupy lokalne, niekoniecznie stricte związane z poszukiwaniem pracy, np. „Ogłoszenia Janki” czy „Sprzedam / Kupię / Zamienię Grójec”.

Ważne:
Nie wszystkie grupy są ogólnodostępne. Wielu administratorów, zanim przyjmie cię do grupy, będzie wymagało odpowiedzi na pytania weryfikujące. Jedno z nich dotyczy najczęściej deklaracji, że zapoznasz się z regulaminem. Z szacunku do administratorów oraz danej społeczności, przestrzegaj go i koniecznie sprawdź, czy regulamin pozwala na udostępnianie ofert pracy i zewnętrznych linków. 

Dostosuj komunikat do grupy odbiorców  

Im lepiej dopasujesz treść do odbiorców, tym większa szansa na powodzenie. Zacznij od zdefiniowania profilu poszukiwanego kandydata, ustal, w jakim jest wieku, jakie ma doświadczenie, co lubi robić na co dzień, czego szuka w pracy, a co może go odstraszać. Następnie na tej podstawie postaraj się przewidzieć jego preferencje i potrzeby.

Niestety nawet najbardziej dopracowane ogłoszenie, z piękną grafiką i wyczerpującym opisem stanowiska, nie trafi do każdego odbiorcy.

Dla pracowników fizycznych najważniejsze są:

  • wysokość stawki godzinowej
  • jasny zakres obowiązków
  • bezpośredni numer telefonu do rekrutera

Komunikat skierowany do tej grupy odbiorców powinien być zatem krótki i obowiązkowo zawierać te elementy. 

Kiedy mamy już stworzoną bazę grup pod nasze aktualne ogłoszenie oraz znamy grupą docelową, do której chcemy trafić, możemy przystąpić do publikowania. Poniżej przykład mojego podstawowego komunikatu: 

jak rekrutować na Facebooku

Warto zwrócić na uwagę na liczbę komentarzy – wszystkie pojawiły się w ciągu niespełna 24 godzin od publikacji. Dzięki temu prostemu ogłoszeniu udało mi się w zaledwie w ciągu tygodnia zrekrutować 4 pracowników produkcji. Bez żadnych kosztów, tylko dzięki odpowiednio dobranemu komunikatowi oraz kanałowi dotarcia. 

Jeżeli chcesz stworzyć niestandardowy komunikat i wyróżnić się na tle innych ogłoszeń, polecam zajrzeć też na stronę Canva, na której można bez wielkich umiejętności graficznych i do tego bezpłatnie zaprojektować m.in. grafiki na social media.  

Najczęściej od razu przechodzę do formatu na media społecznościowe i przystępuję do tworzenia grafiki. 

jak rekrutować na Facebooku

W przypływie kreatywności można też wykonać prosty GIF lub przygotować cały zestaw grafik z różnymi komunikatami, aby sprawdzić, który sprawdza się najlepiej.

Dowiedz się również, jak napisać atrakcyjne ogłoszenie o pracę.

„Oferty pracy” – nowa funkcja na Facebooku  

Od pewnego czasu Facebook umożliwia publikację ofert pracy z poziomu profilu firmowego. Aby móc z niej korzystać, musisz być administratorem konta. Nową zakładkę znajdziesz na profilu firmowym w pasku po lewej stronie. 

jak opublikować ogłoszenie na Facebooku

Wystarczy do niej przejść i kliknąć button „Utwórz ofertę pracy”. Następnie krok po kroku uzupełniamy szczegóły oferty: nazwę stanowiska, lokalizację, widełki płacowe, opis stanowiska itd.

jak opublikować ogłoszenie na Facebooku

Teraz możesz już prowadzić rekrutację w obrębie Facebooka.

Jak tylko kandydat zdecyduje się zaaplikować, od razu otrzymasz powiadomienie i będziesz mógł łatwo skontaktować się z nim przez Messengera.

Czy ta funkcja jest skuteczna? W naszej agencji korzystamy z niej od kilku tygodni i jesteśmy na etapie testowania. Pozyskaliśmy wiele zgłoszeń od kandydatów, ale nie wszystkie były dobrej jakości. Będziemy nadal testować to rozwiązanie i jak tylko dojdziemy do nowych wniosków, na pewno zaktualizujemy tę sekcję. 

Teraz możesz już śmiało rozpocząć swoją działalność na Facebooku. Pamiętaj, żeby sprawdzać folder „Inne” oraz „wiadomości filtrowane”, aby nie pominąć żadnej aplikacji. ? Powodzenia! 

Udostępnij znajomym

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Powiązane artykuły

Publikowaliśmy dla:

Nasze artykuły
prosto na Twoją skrzynkę!