Jak napisać ogłoszenie o pracę, które przyciągnie odpowiednich kandydatów?

Ogłoszenie o pracę ma bezpośredni wpływ na skuteczność rekrutacji. Odpowiednio skonstruowane pomaga przyciągnąć talenty do firmy i pozytywnie wpływa na wizerunek firmy jako pracodawcy.

Tylko jak napisać ogłoszenie o pracę, które faktycznie będzie działać w ten sposób?

Ten artykuł ma za zadanie ci to ułatwić. Na końcu znajdziesz również przykłady dobrych ogłoszeń o pracę, którymi możesz się zainspirować.

Zastanów się, do kogo kierujesz ogłoszenie

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak napisać ogłoszenie o pracę, które przyciągnie właściwych kandydatów, zacznij od ustalenia, kim oni tak naprawdę są. Będzie to bazą dla kolejnych kroków.

Postaraj się określić, jakie kwalifikacje ma poszukiwany kandydat, w jakim jest wieku, czym się interesuje, co ceni sobie w miejscu pracy, a co może go odstraszać. Inne wymagania mają osoby w wieku 30+, które mają rodzinę i dzieci, a inne świeżo upieczeni absolwenci, którzy szukają pierwszej pracy.

Najważniejsze, aby w ogłoszeniu znalazło się dokładnie to, co dana persona chce zobaczyć i było to napisane językiem, którym ona sama się posługuje oczywiście zachowując profesjonalizm.

Tyczy się to benefitów, zakresu obowiązków, formy zatrudnienia itd.

Uwydatnij te aspekty, które są kluczowe dla danej grupy docelowej. Dla przykładu z badania Pracuj.pl dowiadujemy się, że dla pracowników fizycznych najbardziej liczy się wysokość stawki i jednoznaczny, konkretny opis stanowiska. Powinniśmy więc bezwzględnie wziąć to pod uwagę, redagując ogłoszenie.

Pamiętaj: najpierw określ odbiorcę, zdefiniuj jego potrzeby, wyznacz punkty oferty, które na nie odpowiadają i dopiero zabierz się za formułowanie ogłoszenia.

Jeśli twoja oferta kierowana jest do różnych grup docelowych, możesz jak najbardziej napisać kilka ogłoszeń pod to samo stanowisko.

Dowiedz się więcej na temat tego, jak rekrutować pracowników fizycznych.

Skup się na konkretach

Wystarczy przejrzeć kilka stron z ogłoszeniami na Pracuj.pl, aby zauważyć pewien trend: długi wstęp o tym, dlaczego firma jest liderem w branży i jak zmienia świat.

Przy korzyściach natomiast w co drugiej ofercie widnieje “praca w młodym dynamicznym zespole” i “możliwość rozwoju”.

Co robi kandydat z takimi informacjami? Automatycznie je ignoruje i przeskakuje wzrokiem na kolejną sekcję z nadzieją, że znajdzie tam konkretne informacje, czyli: czym dokładnie miałby się zajmować, czego się od niego wymaga oraz co w zamian otrzyma od firmy.

najważniejsze elementy ogłoszenia o pracę
Jeśli zastanawiasz się, jak napisać ogłoszenie o pracę, najlepiej sprawdzić, jakich informacji życzą sobie sami kandydaci.


Postarajmy się więc ustalić, jakie sekcje muszą koniecznie znaleźć się w ogłoszeniu oraz co warto w nich umieścić.

1. Tytuł, czyli nazwa stanowiska

Szukając pracy na portalach ogłoszeniowych, kandydat widzi listę ogłoszeń i o tym, czy zdecyduje się przejść na stronę pojedynczej oferty decyduje przede wszystkim tytuł.

Zadbaj o to, aby nazwa stanowiska była adekwatna do zakresu obowiązków. Mówi się, że dla pracodawców którzy nazywają swoich pracowników “Customer Care Hero”, “Brand Evangelist” czy “Social Media Ninja” przewidziane jest osobne miejsce w piekle. Tego nie wiemy, ale na pewno krążą o nich mity. ☺️

Stawiaj na konkret, im węższa i bardziej precyzyjna nazwa stanowiska, tym lepiej. Dla przykładu, zamiast tworzyć kolejne stanowisko o nazwie “Specjalista ds. marketingu”, raz jeszcze przejrzyj zakres obowiązków. Jeśli nowy pracownik ma odpowiadać głównie za kontakt z mediami, możesz wybrać tytuł “Specjalista ds. public relations”. Jeśli jego głównym zadaniem będzie optymalizacja strony internetowej pod kątem wyszukiwań, rozważ nazwę “Specjalista SEO”, itd. Dzięki temu zwiększysz szansę na to, że oferta zainteresuje odpowiednich kandydatów.

2. Krótki wstęp

Na mapie ciepła ogłoszeń o pracę, opracowanej przez LinkedIn, wyraźnie widać, że opis pracodawcy to jej najzimniejsza część.

jak napisać ogłoszenie o pracę mapa ciepła

Oczywiście możesz, a wręcz powinieneś, w 1-2 zdaniach przedstawić, czym zajmuje się firma, ale nie poświęcaj zbyt wiele cennej przestrzeni na jej misję, wizję i inne marketingowe frazesy. Jeśli kandydat będzie chciał poznać firmę bliżej, to po prostu przejdzie na stronę internetową.

Wstęp ma być krótki i zawierać informację: kogo szukasz, dla jakiej firmy i co czyni tę ofertę interesującą. Tyle. Do szczegółów przejdziesz w dalszej części ogłoszenia.

3. Zakres obowiązków

Praca na tym samym stanowisku może znacząco się różnić w zależności od firmy. Nic dziwnego więc, że jednoznaczny, konkretny opis stanowiska wskazywany jest przez kandydatów jako jeden z najważniejszych elementów ogłoszenia.

Ustalając zakres obowiązków (np. z managerem zespołu), warto wykorzystać pytanie pomocnicze “Jak wygląda typowy dzień pracy na tym stanowisku?”. Dzięki temu łatwiej będzie ustalić konkretne zadania, za które odpowiedzialna będzie nowa osoba.

4. Wymagania

Jasno określ, czego wymagasz od przyszłego pracownika. Mogą to być konkretne umiejętności, kwalifikacje, uprawnienia, wykształcenie, doświadczenie.

Oczekiwania wobec kandydata możesz podzielić na dwie sekcje: wymagane oraz mile widziane.

5. Co oferujemy

We wspomnianym już badaniu LinkedIn, aż 61% ankietowanych wskazało, że to wysokość pensji jest najważniejszym elementem ogłoszenia.

“Atrakcyjne wynagrodzenie” to żadna informacja. Zdajemy sobie jednak sprawę z tego, że rekruter nie zawsze ma zgodę na ujawnienie stawki już na poziomie ogłoszenia.

Co jeszcze warto tu umieścić? Przede wszystkim benefity. Praca zdalna / elastyczne godziny pracy / prywatna opieka medyczna / karta Multisport – wszystkie aspekty pozapłacowe, które czynią twoją firmę atrakcyjnym pracodawcą.

Pamiętaj, że ta sekcja jest kluczowa przy dostosowywaniu oferty pod konkretną grupę docelową. Pokażemy to na przykładzie.

Poniżej fragment ogłoszenia na stanowisko pracownika produkcji, które znalazło się na stronie naszej agencji. Wyróżniliśmy w nim punkty, które bezpośrednio celują w oczekiwania tej konkretnej grupy docelowej:

Co możemy Ci zaoferować?

  • pracę  w stałych godzinach od poniedziałku do piątku i zawsze wolne weekendy
  • oprócz wynagrodzenia zasadniczego 17 zł brutto/h również dodatkowe premie zależne od wyników
  • po okresie próbnym możliwość zatrudnienia na stałe bezpośrednio w firmie naszego klienta
  • możliwość podjęcia pracy od zaraz
  • darmowy transport do miejsca pracy z centrum Krakowa

6. Dodatkowe informacje

To tyle jeśli chodzi o elementy, które koniecznie należy uwzględnić w ogłoszeniu o pracę. Możemy wskazać jednak jeszcze cały szereg innych informacji, które mogą podnieść wartość twojego ogłoszenia. Na przykład:

  • Kultura organizacji

Jak wynika z raportu Deloitte „Milenialsi 2018”, na szczycie listy ważnych czynników przy wyborze oferty znajduje się pozytywna kultura organizacji. Wskazało na nią aż 57% ankietowanych. Zdecydowanie warto o tym pamiętać, jeśli kierujesz ogłoszenie do młodych osób. Możesz wspomnieć o braku dress-codu, piątkowych wspólnych śniadaniach, wyjazdach integracyjnych itd.

  • Lokalizacja

Wiele osób ceni sobie odległość miejsca pracy od domu. Twoja firma mieści się w centrum? Łatwo dojechać z każdej części miasta ze względu na dobre połączenie komunikacyjne? W firmie znajduje się stołówka dla pracowników? Jak najbardziej możesz dodać taką informację w ogłoszeniu.

  • Przebieg procesu rekrutacji

W przypadku skomplikowanych rekrutacji, warto od razu umieścić informację, jak krok po kroku przebiega proces i ile liczy etapów.

  • Co cię wyróżnia

Zamiast rozbudowanego opisu “O pracodawcy”, warto na końcu umieścić informację, co wyróżnia firmę i dlaczego warto tu pracować. Takie szczegóły sprawią, że kandydat na pewno zapamięta tę ofertę.

Displate w ogłoszeniach informuje, że za każdy sprzedany produkt sadzi 10 drzew i pracownicy firmy są z tego naprawdę dumni.

Jak napisać ogłoszenie o pracę – przykłady

I na koniec przykłady, czyli czyje ogłoszenia są tak dobre, że aż chciałoby się wcisnąć “Aplikuj”.

IKEA

Hasło IKEA to “Szukamy ludzi, nie CV”. Trzeba przyznać, że robią to wyjątkowo skutecznie. Plus za duże zdjęcia pracowników w headerze, które zmieniają się w zależności od stanowiska. IKEA mówi językiem odbiorców, a benefity umieszczone w ogłoszeniu bezbłędnie trafiają w potrzeby grupy docelowej. Tak, informacja o wynagrodzeniu też się tu znalazła.

jak napisać ogłoszenie o pracę przykłady ikea

Grupa Pracuj

Podobnie jak IKEA, Grupa Pracuj świetnie posługuje się językiem kandydata. Każde ogłoszenie uwzględnia słownictwo charakterystyczne dla danej niszy i zwyczajnie udowadnia, że rekruter, który je pisał ma dobre rozeznanie w branży. Zakres obowiązków jest zawsze konkretny i szczegółowo rozpisany. Duży plus również za graficzne przedstawienie benefitów.

jak napisać ogłoszenie o pracę przykłady grupa pracuj

Booksy

Bardzo przejrzyste ogłoszenie, pełne smaczków, które na pewno przyciągną młodych ludzi. Booksy wie, które aspekty pozapłacowe sprawiają, że ludzie chcą u nich pracować. Oto przykłady z tego ogłoszenia:

  • Elastyczne godziny pracy (możesz dopasować pracę do Twojego planu zajęć)
  • Startupowe biuro blisko Ronda ONZ – możesz przyjść z psem
  • Dla najlepszych możliwość pracy w naszych zagranicznych biurach (m.in. USA czy Brazylia)
jak napisać ogłoszenie o pracę przykłady booksy

Jobs Plus

I na koniec ogłoszenie naszej agencji. Kilka dni temu przygotowywaliśmy nowy szablon na potrzeby portali ogłoszeniowych. Postawiliśmy na duży header i jasny podział na sekcje: “Twoje codzienne zadania”, “Aplikuj, jeśli” i “Co oferujemy”. Z racji tego, że jesteśmy agencją pracy i posiadamy oferty z całej Polski, na samej górze umieściliśmy też informację o lokalizacji.

Jak napisać ogloszenie o pracę przykłady Jobs Plus

Udostępnij znajomym

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Powiązane artykuły

Publikowaliśmy dla:

Nasze artykuły
prosto na Twoją skrzynkę!