Jak dotrzeć do kandydatów pasywnych?

Stopa bezrobocia w III kwartale 2019 wyniosła w Polsce rekordowo niskie 5,2% (wg danych Urzędu Statystycznego). Czy to oznacza, że znalezienie pracownika graniczy obecnie z cudem? Absolutnie nie. 

Trzeba jednak liczyć się z tym, że nasz idealny kandydat najpewniej ma już pracę. Nie jest jednak powiedziane, że nie chciałby jej zmienić…

Rekruterzy, zamiast skupiać się na osobach aktywnie poszukujących pracy,  powinni więc postawić na pozyskiwanie kandydatów pasywnych.

W artykule podpowiadamy, jak do nich dotrzeć, mając do dyspozycji nawet niewielki budżet.

Czy kandydaci „pasywni” są naprawdę tacy pasywni? 

Kandydaci pasywni to – w teorii – tacy, którzy w danym momencie nie szukają nowych możliwości zawodowych. 

Praktycy rekrutacji coraz częściej mówią jednak o tym, że nie ma już pasywnych kandydatów – wszyscy są otwarci na nowe oferty, o ile zaproponuje się im satysfakcjonujące warunki. Silny rynek kandydata w ostatnich latach nauczył specjalistów, że ciekawa oferta sama do nich przyjdzie i wystarczy tylko w odpowiednim momencie po nią sięgnąć.

Dla rekrutera nie powinno mieć więc znaczenia, czy kontaktuje się z kandydatem aktywnie poszukującym pracy czy pasywnym. Szanse na pozyskanie go do organizacji są podobne, a nawet jeśli nie przyjmie on oferty, to być może poleci inną osobę na to stanowisko. 

Wyjdź naprzeciw kandydatom

Rosnąca popularność mediów społecznościowych w rekrutacji nie oznacza, że spotkania w twarzą w twarz straciły na wartości. Wręcz przeciwnie. 

Prawdziwa rozmowa z kandydatem pasywnym może pomóc zbudować relacje, wzbudzić jego zaufanie i tym samym przekonać go do oferty. Tylko gdzie spotkać potencjalnego kandydata?

Przede wszystkim na targach branżowychkonferencjachmeetupach

Agenda tego typu spotkań uwzględnia zazwyczaj networking w trakcie przerw pomiędzy wystąpieniami, co daje ci doskonałą szansę na rozmowę z potencjalnymi kandydatami i wymianę wizytówek.

A skąd wiadomo, gdzie warto bywać? Aby być na bieżąco, warto regularnie zaglądać na platformę Meetup.com. Wystarczy wybrać lokalizację i już możemy sprawdzić, kiedy w pobliżu odbywają się wydarzenia skupiające ludzi z interesującej nas branży. 

jak dotrzeć do kandydatów pasywnych: meetupy

Stosuj działania outdoor

W przypadku pewnych branż warto postawić na analogowe sposoby dotarcia do potencjalnych kandydatów – w końcu nie wszyscy są aktywni w internecie. 

Działania outdoroowe sprawdzą się np. przy rekrutacji pracowników produkcji, magazynierów czy mechaników samochodowych. 

Umieszczając reklamy w pobliżu miejsca pracy (hali produkcyjnej, szwalni, warsztatu samochodowego, itd.), mamy szansę dotrzeć do kandydatów pasywnych, którzy są zatrudnieni u konkurencji. Można wykorzystać wielkoformatowe banery, plakaty i ulotki.

Kiedy natomiast poszukujemy konkretnych fachowców (elektryków, techników, cukierników, mechaników itp.), reklamy warto rozwiesić też przy szkołach zawodowych.

Docieraj do kandydatów online

Obecnie większość działań rekruterów tak naprawdę skupia się w sieci. I nie chodzi tu jedynie o zamieszczanie ogłoszeń na portalach, które trafiają do bardzo szerokiej grupy odbiorców i łatwo giną w lawinie podobnych ofert. Mowa o bardziej sfokusowanych działaniach, nastawionych na pozyskanie konkretnych specjalistów. Oto kilka przykładowych:

Publikacja ogłoszeń na grupach branżowych

Dołączenie do grupy tematycznej na Facebooku czy LinkedInie pozwala nam skontaktować się bezpośrednio ze specjalistami z danego obszaru i to zupełnie bezkosztowo. 

Dla przykładu, jeśli prowadzimy rekrutację na Specjalistę HR, zamiast wrzucać ogłoszenie na fora skierowane stricte do szukających pracy, lepiej umieścić je na grupach „I love HR” czy „Rozwój w HRze”. 

Co więcej, po otrzymaniu aplikacji, możemy prześledzić aktywność danego kandydata na grupie i od razu uzyskać pierwszą informację na temat jego wiedzy, doświadczenia i podejścia do pracy.

Dołączenie do grup lokalnych

W przypadku, gdy firma znajduje się w małej miejscowości, warto postawić na grupy lokalne. Oprócz tych dedykowanych szukającym pracy typu „Dam pracę / Zatrudnię”, warto uwzględnić też inne grupy, skupiające osoby z danego miasta, np. „Ogłoszenia Grójec” czy „Sprzedam / Kupię / Zamienię Radom”. 

Zdarza się, że odzew z ogłoszeń na tego typu grupach przechodzi nasze oczekiwania – zwłaszcza na stanowiska niższego szczebla.

Rekrutacja bezpośrednia na LinkedIn i Xing

Do metod rekrutacji bezpośredniej należą m.in. direct searchheadhunting. Działania te polegają na wyszukiwaniu kandydatów spełniających określone kryteria (np. zatrudnionych na danym stanowisku u konkurencji) i pozyskiwanie ich do firm. Portale biznesowe typu LinkedIn (zwłaszcza w wersji Premium) czy – popularny krajach niemieckojęzycznych – XING są niezastąpione przy tworzeniu listy takich osób i zainicjowaniu kontaktu.

Przygotowując wiadomość do kandydata, miej na uwadze, że skoro ten ma już pracę, to nie wystarczy pobieżnie przedstawić mu ofertę i zaprosić do kontaktu. Koniecznie trzeba zaproponować mu konkurencyjne warunki i najlepiej podać szczegóły już w pierwszej wiadomości. 

Sprawdź również, które wtyczki ułatwiające sourcing kandydatów warto przetestować.

Wyszukiwanie kandydatów przez portfolio

Pozyskując talenty z branży kreatywnej, np. grafików, koniecznie sprawdź strony z portfolio, takie jak Behance czy Dribble. Dużą zaletą jest to, że możesz od razu zobaczyć prace danej osoby i przekazać do oceny przyszłemu managerowi, co pozwoli skrócić proces rekrutacji.

Sourcing metodą X-ray Search

Opcja LinkedIn Premium jest oczywiście bardzo dobra, ale dla firmy prowadzącej niewiele rekrutacji w skali roku może okazać się sporym wydatkiem. 

Skuteczny sourcing kandydatów można przeprowadzić z poziomu wyszukiwarki Google – i to bezpłatnie.

W naszej agencji stosujemy m.in. X-ray Search, metodę wyszukiwania, o której po raz pierwszy usłyszeliśmy od Kasi Tang. Na początku może wydawać się to dość skomplikowane, jednak wystarczy poznać kilka podstawowych komend, by sprawnie wyszukiwać osoby zgodne z naszym profilem kandydata. Przykładem takiej komendy jest „site”.

Powiedzmy, że poszukujemy osoby na stanowisko samodzielnej księgowej; kluczową kompetencją jest dla nas znajomość SAP; nasze poszukiwania chcemy rozpocząć od LinkedIna, ale nie posiadamy konta Premium. 

Po wpisaniu komendy site:linkedin.com i słów kluczowych, odpowiednich dla profilu poszukiwanego kandydata, np. ”samodzielna księgowa” ”SAP”, znajdziemy wszystkie osoby, posiadające konto na LinkedIn, na których profilach występują obydwa te słowa. 

kandydaci pasywni: jak do nich dotrzeć

W dalszych poszukiwaniach komendy mogą być coraz bardziej rozbudowane, w zależności od tego, czy naszym celem jest zwiększenie ilości wyników czy też ich zawężenie według ścisłych kryteriów. Chętnych do zgłębienia tematu odsyłamy na bloga Kasi Tang.

Wykorzystaj wspólne kontakty

Często najlepszymi pracownikami są ci poleceni przez innych pracowników. Dlatego warto stworzyć program poleceń lub chociażby wysłać wszystkim obecnym pracownikom e-mail z pytaniem, czy nie znają osób pasujących na otwarte stanowisko. 

O polecenie poproś nie tylko pracowników, ale też własną sieć kontaktów. Mogą to być znajomi na LinkedIn, dawni współpracownicy, byli pracownicy firmy czy osoby, które znasz z konferencji branżowych. 

Kto wie, czy ktoś z nich nie odeśle cię na profil idealnego kandydata, którego uda ci się namówić do zmiany zatrudnienia?

Skorzystaj ze wsparcia agencji rekrutacji 

Należy tez pamiętać, że dotarcie do kandydata pasywnego to jedno, ale zaangażowanie go w proces rekrutacji i przekonanie do przyjęcia oferty, to dopiero wyzwanie! I temat na oddzielny artykuł.☺️

Nie ulega wątpliwości, że sourcing to czasochłonny proces, który wymaga pewnej wprawy i doświadczenia. Rekrutacja prowadzona w ten sposób przynosi jednak o wiele więcej satysfakcji niż publikacja oferty na portalach z ogłoszeniami i bierne oczekiwanie na spływ CV. 

Masz wątpliwości, czy uda ci się dotrzeć do kandydatów pasywnych i pozyskać ich do firmy? W tym przypadku warto skorzystać ze wsparcia agencji rekrutacji – wymienione w artykule metody to tylko część sposobów, z których korzystają doświadczeni rekruterzy.

 

Udostępnij znajomym

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Powiązane artykuły

Publikowaliśmy dla:

Nasze artykuły
prosto na Twoją skrzynkę!