Prześlij nam wiadomość - odpiszemy

Ile zapłacić pracownikowi?

Marketing Specialist

Ustalanie wynagrodzenia dla pracowników może być kłopotliwe, zwłaszcza dla pracodawcy, który robi to po raz pierwszy. Z jednej strony pracodawcy chcą zatrudniać najlepszych specjalistów i rozwijać firmę, z drugiej strony szukają oszczędności.

W tym artykule podpowiadamy, jak ustalić wynagrodzenie i ile zapłacić pracownikowi, aby przyciągnąć dobrego specjalistę i jednocześnie nie przepłacić.

Sprecyzuj nazwę stanowiska, zakres obowiązków i wymagania

Zanim zaczniesz ustalać wysokośćwynagrodzenia pracownika, postaraj się precyzyjnie określić, kogo szukasz. Najpierw ustal nazwę stanowiska. Będzie to pomocne przy przeszukiwaniu dostępnych online baz wynagrodzeń pracowników lub ogłoszeń na podobne stanowiska.

Kolejny to krok to sprecyzowany zakres obowiązków. Obowiązki na stanowiskach o podobnej nazwie często bardzo się od siebie różnią.

Umiejętnie określ też wymagania. Pamiętaj, że inne oczekiwania finansowe będzie miał handlowiec z kilkuletnim doświadczeniem, który pozyskuje kluczowych klientów na terenie całego województwa i ma swoje bazy kontaktów, a inne początkujący, który będzie pracował z biura, a przecież oba stanowiska to “Specjalista ds. sprzedaży”.

Podsumowując: Im dłuższe doświadczenie, wyższe wykształcenie i więcej kursów czy umiejętności pracodawca wymaga od pracownika, tym wyższe wynagrodzenie powinien mu zaproponować.  

Sprawdź aktualne trendy na rynku wynagrodzeń

Wynagrodzenia pracowników nieustannie ulegają zmianie, a szczególnie dynamicznie zmieniły się w ciągu ostatnich 4-5 lat.

Wzrost wynagrodzeń w firmach

Źródło: badanie Millward Brown dla Grant Thornton, GUS

Jeśli planujesz zatrudnienie po kilkuletniej przerwie albo otwierasz nowe stanowisko i nie znasz wysokości rekomendowanego wynagrodzenia, koniecznie sprawdź aktualne trendy na rynku. Możesz być zaskoczony, jak bardzo wzrosły pensje w niektórych sektorach.

Z raportu Grant Thornton wynika, że jednym z głównych czynników podnoszenia wynagrodzeń przez firmy jest coraz większe zapotrzebowanie na pracowników i rosnące braki kadrowe. Przedsiębiorcy przyznają, że coraz trudniej znaleźć im wykwalifikowanych pracowników.

W ostatnich latach brak pracowników stał się jedną z głównych barier w rozwoju firmy:

Brak pracowników jako bariera w rozwoju firmy

Źródło: badanie Millward Brown dla Grant Thornton, GUS

Gdzie sprawdzić aktualne trendy w wynagrodzeniach?

  • Sprawdź stawki na stronach z wynagrodzeniami, np. https://wynagrodzenia.pl/ lub w raportach płacowych. Firmy audytorske i agencje pracy co roku publikują aktualne raporty płacowe za ubiegły rok. To doskonałe źródło aktualnej wiedzy.
  • Wynagradzaj (przynajmniej) zgodnie z prawem. Obecnie ze względu na braki kadrowe pracownicy są bardzo wyczuleni na kwestię wynagradzania. Dlaczego? Bo po prostu mogą sobie na to pozwolić. Wiedzą, że pracodawcom brakuje pracowników, więc nie zgadzają się już na tak niskie wynagrodzenia jak kilka lat temu. Mało prawdopodobne więc, aby udało ci się zatrudnić dobrego pracownika za mniej niż minimalna pensja, która obecnie wynosi 2250 zł brutto.
  • Zrób rozeznanie w branży. Możesz sprawdzić aktualne ogłoszenia na podobne stanowisko na portalach z ogłoszeniami. Coraz częściej zawierają one widełki wynagrodzeń. Przeszukaj też grupy na Facebooku poświęcone danej branży – to również kopalnia wiedzy.

Zastanów się, ile jesteś w stanie zapłacić

Niestety w tym momencie często pada odpowiedź “jak najmniej”. O ile możemy zgodzić się z tym, że wynagrodzenia w ostatnich latach rosną bardzo szybko, co może być dla przedsiębiorców problematyczne, to niestety polityka jak najniższego wynagradzania pracowników nie jest najlepszym rozwiązaniem. Zwyczajnie utrudni lub nawet uniemożliwi domknięcie procesu rekrutacji.

Weź pod uwagę aktualne trendy na rynku pracy (poprzedni punkt) oraz realne możliwości twojej firmy. Pamiętaj, że pracownik którego planujesz zatrudnić pośrednio lub bezpośrednio przyczyni się do tego, że twoja firma zarobi więcej (wytworzy więcej produktu, sprzeda więcej usług itd.).

Oszacuj czy pracownik przyniesie zysk twojej firmie

Możesz spróbować oszacować, ile potencjalny pracownik przyniesie zysku dla twojej firmy. Najprostszym wskaźnikiem będzie ROI (Return on investment, czyli zwrot z inwestycji).

Oblicza się go następująco:

ROI - zwrot z inwestycji

Możesz założyć, że handlowiec którego planujesz zatrudnić w ciągu roku podpisze kontrakty z klientami warte 200 000zł netto, a jego miesięczne wynagrodzenie wyniesie 5000zł (8530zł kosztów pracodawcy). Ustalenie progów i celów sprzedażowych, to także dobry sposób na monitorowanie efektywności pracy handlowca.

Zatem ROI w tym przypadku to:

200 000 (zysk netto z kontraktów)  / 102 000 (roczny koszt wynagrodzenia) x 100 = 196%

Ten prosty wskaźnik pomoże ci spojrzeć na wynagradzanie pracowników nie tylko jak na poniesiony koszt, ale także jak na inwestycję w twoją firmę.

W przypadku wynagradzania pracowników zasada jest prosta: lepsze wynagrodzenie to lepsi pracownicy. A lepsi pracownicy to większa wartość dla twojej firmy. Przed podjęciem ostatecznej decyzji zastanów się więc, czy zwiększenie wynagrodzenia i zatrudnienie lepszego specjalisty nie opłaci się w dłuższej perspektywie.

Dowiedz się również, jak ustalić wynagrodzenie pracownika tymczasowego.

Zapytaj kandydatów, ile chcą zarabiać

Podstawą ustalenia wynagrodzenia dla pracownika są stawki rynkowe i możliwości twojej firmy. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby podczas rozmowy z kandydatami zapytać ich wprost, jakie są ich oczekiwania finansowe. W końcu kto jak nie oni najlepiej zna realia wynagrodzeń w danej branży.

Jeśli większość kandydatów mieści się w twoich widełkach, oznacza to, że dobrze oszacowałeś wysokość wynagrodzenia. Jeśli jednak oczekiwania kandydatów w większości przypadków są wyższe niż budżet przeznaczony na to stanowisko – to znak, że warto go zweryfikować, ponieważ znalezienie odpowiedniego kandydata może okazać się trudne.

Wynagradzaj osobę, a nie stanowisko

Niezwykle ważnym etapem ustalania wynagrodzenia są negocjacje podczas rozmów z kandydatami. Na tym etapie warto przyjrzeć się każdemu z kandydatów z osobna i wykazać się elastycznością w stosunku do przyszłego pracownika.

Z pozoru podobni kandydaci (z podobnym wykształceniem, doświadczeniem i umiejętnościami) mogą okazać się zupełnie różni podczas spotkania i bezpośredniej rozmowy. Dlatego ostateczna wysokość wynagrodzenia powinna być dostosowana do konkretnej osoby, której składasz propozycję, a nie wyliczona wyłącznie na podstawie rynkowych trendów i wskaźników.

Na przykład podczas rozmów może okazać się, że jeden z kandydatów wyróżnia się wysoko rozwiniętymi umiejętnościami interpersonalnymi, a dodatkowo zna język, który pozwoli mu w przyszłości obsługiwać zagraniczne rynki. Wszystko wskazuje na to, że jego zatrudnienie może przynieść twojej firmie dużą wartość – w tym przypadku warto otworzyć się na negocjacje.

Zleć to zadanie agencji pracy

Nie każdy pracodawca czuje się na siłach aby samodzielnie przeprowadzić rekrutację, która zakończy się sukcesem. Do tego dochodzi problem z ustaleniem wysokości wynagrodzenia dla pracownika. Warto wówczas skorzystać z usług agencji pracy.

Tutaj przeczytasz o tym, jak wygląda współpraca z agencją rekrutacji.

Jako agencja pracy mamy ogromne doświadczenie w ustalaniu odpowiedniego wynagrodzenia. Przeprowadziliśmy setki rekrutacji i na co dzień doradzamy naszym klientom, którzy mówią wprost “Nie wiem, ile zapłacić pracownikowi, proszę o pomoc w ustaleniu wynagrodzenia.”

Nie każdy pracodawca (pomimo tego, że zatrudnia pracowników) zna doskonale rynek pracy i stawki wynagrodzeń na wszystkich stanowiskach, zwłaszcza że trendy zmieniają się bardzo dynamicznie.

Korzystanie z usług agencji rekrutacji może wiązać się z dodatkowym kosztem, ale zdecydowanie zwiększa szanse na znalezienie odpowiedniego pracownika. Szczególnie, gdy Twojej firmie brakuje zasobów, aby przeprowadzić taką rekrutację.

Podsumowując

Planując wynagrodzenie dla przyszłego pracownika, weź pod uwagę kilka czynników:

  • rynkowe stawki na podobnym stanowisku,
  • zakres obowiązków i twoje wymagania,
  • możliwości finansowe twojej firmy.

Pamiętaj przy tym, aby nie opierać się wyłącznie na sztywnych wyliczeniach i bądź otwarty na sugestie kandydatów.

Uczciwe wynagradzanie pracowników to zawsze dobra inwestycja. Lepiej wynagradzany pracownik będzie bardziej zaangażowany i istnieje szansa, że zwiąże się z firmą na dłużej.  

Udostępnij znajomym

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Powiązane artykuły

Publikowaliśmy dla:

Nasze artykuły
prosto na Twoją skrzynkę!