Czym jest Employee Value Proposition i dlaczego każdy pracodawca powinien je mieć

Jako pracodawca chcesz mieć na swoim pokładzie zespół specjalistów, którzy posiadają konkretną wiedzę i umiejętności, a przy tym wykazują się wysokim zaangażowaniem i chęcią do pracy.

Tylko jak ich pozyskać, a potem jeszcze utrzymać w organizacji? Można to osiągnąć, wyłącznie oferując pakiet realnych korzyści. 

Czy twoja firma ma zdefiniowane Employee Value Proposition? Jeśli nie, to najwyższa pora to zrobić.

Z artykułu dowiesz się: 

  • czym jest Employee Value Proposition (w skrócie EVP)
  • jak zdefiniować Employee Value Proposition
  • jak komunikować EVP w ogłoszeniach rekrutacyjnych

Employee Value Proposition 

Najprostsza definicja Employee Value Proposition brzmi następująco:

Employee Value Proposition (EVP) to pakiet korzyści i wartości, które pracodawca oferuje pracownikom w zamian za ich zaangażowanie, umiejętności i doświadczenie.

employee value proposition definicja

Czy jeśli w ogłoszeniach rekrutacyjnych twojej firmy zamieszczone są widełki finansowe oraz informacja o oferowanych benefitach, to znaczy, że macie skutecznie zdefiniowane EVP?

Niestety nie.

EVP to znacznie więcej niż atrakcyjne wynagrodzenie, kawa i dobra atmosfera w biurze – to istota firmy jako przyjaznego pracodawcy, z uwzględnieniem wszystkich tych aspektów, dzięki którym ludzie są zmotywowani do pracy i dumni ze swojej firmy.

Coś, co sprawi, że potencjalny kandydat pomyśli „To w tej firmie chcę pracować!”, a obecny pracownik: „Chcę zostać tu na dłużej.”

Opracowanie własne na podstawie infografiki TalentLyft

Stworzenie EVP nie jest więc najprostszym zadaniem i wymaga zintegrowania wielu czynników. Gra jest jednak warta świeczki – EVP może pomóc zmniejszyć koszty procesów rekrutacyjnych i skrócić czas ich trwania, a także skutecznie zapobiec rotacji w firmie

Jak zdefiniować Employee Value Proposition?

Punktem wyjścia będzie poznanie perspektywy obecnych pracowników. 

Proces budowania kultury firmowej odbywa się co prawda przy wsparciu HR, ale nie ma szans się udać bez zaangażowania liderów i członków zespołu. To oni współtworzą wartości firmy, żyją nimi oraz co najważniejsze konfrontują employer brandingowe obietnice z faktyczną sytuacją w firmie. 

To dzięki swoim ludziom oddzielisz swoją idealną wizję na temat EVP od rzeczywistości i realnych powodów, dlaczego ludzie chcą tu pracować. Oto przykładowe pytania, które warto zadać zespołowi:

  • Co najbardziej cenisz sobie w obecnym miejscu pracy?
  • Dlaczego zdecydowałeś się z nami zostać?
  • Co wyróżnia firmę?
  • Które elementy naszej oferty mogą najbardziej zainteresować potencjalnych kandydatów?
  • Dlaczego pracownicy decydują się odejść z naszej firmy? 

W jaki sposób opracować odpowiedzi na pytania? Możesz zorganizować warsztat, przeprowadzić wywiady podczas firmowego wyjazdu, przygotować ankiety pracownicze, postawić na grupy fokusowe czy raz jeszcze przejrzeć exit interviews pracowników, którzy pożegnali się z firmą. 

Spośród zebranych propozycji wyznacz tzw. key selling points, czyli w tym przypadku mocne strony firmy, które mają największe znaczenie dla pracowników, zarówno tych obecnych, jak i potencjalnych. Na koniec raz jeszcze oceń ich wartość oraz skonfrontuj ich zgodność z rzeczywistością. I gotowe – pora przedstawić wasze EVP szerszej publiczności. 

Jak komunikować Employee Value Proposition w ogłoszeniach rekrutacyjnych? 

Jak już zdefiniujesz EVP, zacznij od razu komunikować je potencjalnym kandydatom. Pamiętaj, aby dbać o spójny wizerunek firmy jako pracodawcy i umiejętnie operować EVP we wszystkich kanałach rekrutacyjnych, czyli:

  • w zakładce Kariera
  • w ogłoszeniach o pracę
  • w ogłoszeniach w mediach społecznościowych
  • w komunikacji z kandydatami (np. przy direct search)
  • w komunikacji wewnętrznej skierowanej do obecnych pracowników – w końcu to oni są najlepszymi ambasadorami marki pracodawcy

Konsekwentne komunikowanie EVP sprawi, że twoja firma będzie postrzegana jako pozytywne miejsce pracy, również w oczach pasywnych kandydatów. 

Udostępnij znajomym

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Powiązane artykuły

Publikowaliśmy dla:

Nasze artykuły
prosto na Twoją skrzynkę!