Proste triki, które pomogą ci znaleźć pracę

Recruitment Specialist

Od dłuższego czasu szukasz pracy, ale niestety bez większych efektów?

Wydaje ci się, że masz odpowiednie wykształcenie i doświadczenie, ale i tak nie dostajesz zaproszenia na rozmowę?

Bardzo możliwie, że aplikując na oferty, popełniasz jeden z powszechnych błędów albo zwyczajnie nie wykorzystujesz wszystkich metod na szybkie znalezienie pracy.

W tym artykule przedstawiamy proste triki, które warto wykorzystać przy szukaniu zatrudnienia.

Dopasuj CV do treści ogłoszenia o pracę

Już na etapie przeglądania ogłoszeń jesteś w stanie wydobyć pierwsze przydatne informacje, których wykorzystanie może zagwarantować ci zaproszenie na rozmowę.

Znajdziesz je w sekcji „Oczekujemy” / „Wymagamy” prawie każdego ogłoszenia o pracę.

Rekruter przeglądając twoje CV, w pierwszej kolejności będzie starał się wychwycić kompetencje kluczowe dla danego stanowiska. Postaraj się je uwydatnić.

Jak to zrobić?

Na początku dokładnie zapoznaj się z wymaganiami postawionymi w ofercie pracy, która cię interesuje. Następnie przygotuj listę umiejętności, mocnych stron i najważniejszych osiągnięć zawodowych, które odpowiadają tym wymogom. Pamiętaj przy tym, aby podać wyłącznie prawdziwe informacje.

Jak odnieść się w CV do słów kluczowych w ofercie pracy?

Jako przykład wykorzystajmy fragment ogłoszenia o pracę dla pracownika biurowego, zamieszczonego na stronie naszej agencji.


Poniżej przykładowa treść CV, dostosowanego pod to konkretne ogłoszenie. Wyróżniliśmy w nim słowa kluczowe.


Podsumowanie zawodowe:

Posiadam 3 letnie doświadczenie w pracy biurowej, zdobyte m.in. w firmie poligraficznej XYZ. Z pakietu Office korzystam codziennie w pracy. Jestem osobą lojalną, bardzo dobrze odnajduje się w pracy zespołowej. Chcę dalej rozwijać się w branży reklamowej.

Doświadczenie zawodowe:

03/2017 – obecnie                Firma XYZ

                                           Pracownik biurowy

  • przyjmowanie zamówień – wprowadzanie do systemu
  • bieżąca obsługa klientów – kontakt telefoniczny i mailowy, wyjaśnianie reklamacji
  • kontrola przebiegu realizacji zamówień
  • wystawianie dokumentówfakturowanie
  • zamawianie materiałów biurowych
  • przygotowywanie wysyłek


Umiejętności:

  • czynne prawo jazdy kat. B
  • znajomość pakietu Office
  • bardzo dobra organizacja pracy
  • dokładność oraz umiejętność pracy w zespole



Wskazówka: CV warto dostosowywać pod każdą ofertę pracy, na którą aplikujesz – po pewnym czasie może uzbierać się z tego pokaźna liczba plików. Uporządkuj je, od razu dodając w opisie pliku stanowisko i nazwę firmy: np. CV_imie_nazwisko_pomoc_księgowej_Jobs_Plus

Podsumowując:

  • Dopasowanie CV pod daną ofertę pracy świadczy o twoim zaangażowaniu i pomoże zwrócić uwagę rekrutera.
  • Zawsze najpierw zapoznaj się z wymaganiami umieszczonymi w ofercie pracy, następnie zaznacz słowa kluczowe i staraj się umieścić je w swoim CV.
  • Przygotuj listę umiejętności, mocnych stron i najważniejszych osiągnięć zawodowych i skup się wyłącznie na tych, które mogą przydać się na interesującym cię stanowisku.
  • Pisząc CV, pamiętaj, aby umieścić w nim wyłącznie prawdziwe informacje. Wymogi z ogłoszenia o pracę powinny być jedynie wskazówką.
  • Nie zapomnij też  o zamieszczeniu w CV zgody na udział w rekrutacji.


Tutaj znajdziesz gotowe wzory cv do pobrania.


Aplikuj bezpośrednio do firm

Zamiast tylko przeglądać portale z ofertami pracy, możesz zacząć również aplikować bezpośrednio do firm. W pierwszej kolejności znajdź firmy z interesującej cię branży, które mają siedzibę w twojej okolicy.

Przydatne mogą okazać się nawet Mapy Google. Na przykład, jeśli masz doświadczenie jako pracownik produkcji, wyszukaj fabryki w twoim mieście i bezpośrednio się z nim skontaktuj.

Wskazówka: Dane firmy takie jak link do strony internetowej czy kontakt znajdziesz często, klikając w daną firmę na mapach lub w oknie ze spisem firm po lewej stronie wyszukiwarki.

Metoda ta może okazać się szczególnie przydatna w sytuacji, gdy chcesz rozeznać się na lokalnym rynku oraz bliskość miejsca pracy od domu ma dla ciebie duże znaczenie.

Firm możesz szukać też bezpośrednio w wyszukiwarce Google. Np. jeśli posiadasz doświadczenie w gastronomii, wpisz w wyszukiwarkę frazę: [Nazwa twojej miejscowości] restauracje.

Co dalej?

Możesz sprawdzić, czy dana firma prowadzi obecnie rekrutacje, np. wchodząc na jej profile na social mediach lub odwiedzając zakładkę “Praca” / “Kariera”. Możesz też wysłać e-mail na adres kontaktowy i załączyć swoje CV.

Bądź widoczny online i offline

Założenie konta na portalach branżowych, takich jak LinkedIn czy Goldenline to absolutna podstawa, jeśli szukasz pracy.

Starannie uzupełnij swój profil, dodaj podsumowanie zawodowe, opisz doświadczenie i umiejętności. Dzięki temu będziesz widoczny w wyszukiwarce, a rekruterzy sami będą mogli kontaktować się z tobą z konkretną ofertą.

O tym, jak stworzyć profesjonalny profil na LinkedIn pisaliśmy już w naszym artykule.

Poszukiwania pracy nie warto ograniczać tylko do obecności w sieci. Możesz zwiększyć swoje szanse na znalezienie pracodawcy również poprzez aktywność offline. Targi pracy to na przykład świetna okazja, aby w jednym miejscu poznać wiele firm z różnych branż, które aktywnie poszukują pracowników.

W trakcie takich wydarzeń możesz też zasięgnąć porad ekspertów od kariery, np. skonsultować swoje CV czy wziąć udział w próbnej rozmowie rekrutacyjnej. Na targi pracy warto zaopatrzyć się w CV w formie papierowej i cyfrowej.

I ostatni punkt, niby oczywisty, a jednak nie dla wszystkich: kontakty i znajomi.

Być może w firmie koleżanki z poprzedniej pracy poszukiwana jest obecnie osoba o kompetencjach takich jak twoje? Pamiętaj, że w wielu firmach funkcjonują programy poleceń. Jeśli ktoś znajomy zarekomenduje cię na stanowisko i zostaniesz przyjęty, to otrzyma za to bonus pieniężny. Odbędzie się to zatem z korzyścią dla obu stron.

Nie czekaj i wykaż inicjatywę

Znalazłeś ofertę pracy, która szczególnie Cię zainteresowała i czujesz, że pasujesz do wymogów stanowiska. Przygotowałeś CV dostosowane pod interesującą cię ofertę.

Mija 3 dni i nic, nikt się nie odzywa.

Myślisz sobie, że to koniec i odrzucono twoją aplikację, nie dając ci informacji zwrotnej.

Otóż wcale tak nie musi być! Powody, dla których akurat się do ciebie nie odezwano mogą być różne:

  • proces rekrutacji jest na etapie selekcji kandydatów,
  • osoba decyzyjna jest nieobecna,
  • proces został chwilowo wstrzymany,
  • CV nie zostało przesłane poprawnie i np. nie zawiera odpowiedniej klauzuli,
  • oferta pracy spotkała się z dużym zainteresowaniem i twoja aplikacja zginęła w gąszczu przesłanych CV itd.


Jeśli naprawdę zależy ci na tej pracy, możesz skontaktować się mailowo z osobą prowadzącą rekrutację. Grzeczne przypomnienie się na pewno nie zostanie źle odebrane.

Bardzo możliwe, że ponowny kontakt z twojej strony sprawi, że właśnie Ty zostaniesz zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną.

Jeśli natomiast otrzymasz informację, że zdecydowano się zatrudnić innego kandydata, możesz zapytać o powód odrzucenia twojej kandydatury. Konstruktywny feedback na pewno okaże się pomocny przy kolejnych procesach!

Wskazówka: Jeśli chcesz wiedzieć, jaki jest status twojej aplikacji, zdecydowanie lepiej skontaktować się z opiekunem danej rekrutacji niż po raz kolejny przesłać CV bez żadnej wiadomości.


Na zakończenie…

Przedstawione w artykule sposoby mogą pomóc ci znaleźć pracę, ale czynników wpływających na przebieg rekrutacji i finalną decyzję o zatrudnieniu jest wiele. Pamiętaj, że jeden pracodawca może niezłomnie szukać „idealnego” kandydata spełniającego wszystkie założone wymogi, ale inny doceni twoje doświadczenie w branży i zaprosi cię do współpracy.

Nie poddawaj się i powodzenia!

Udostępnij znajomym

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Powiązane artykuły

Publikowaliśmy dla:

Pssst...
Szukasz pracy?

Sprawdź nasze oferty w Polsce i za granicą!