Benefity pracownicze dobrane do potrzeb, czyli drogie wcale nie znaczy dobre

Masz na pokładzie świetnych pracowników, teraz pozostaje tylko ich zatrzymać. Jak? Dobrym sposobem jest zaoferowanie im pakietu benefitów. 

Wielu właścicieli małych firm, zwłaszcza start-upów, uważa, że nie stać ich na dodatkowe benefity pracownicze. 

O ile na braku benefitów można chwilowo zaoszczędzić, tak ich wprowadzenie może w dłuższej perspektywie przynieść o wiele większe korzyści. W końcu rotacja pracowników kosztuje firmę najwięcej, a konkurencyjny pakiet benefitów jest jednym z czynników, który pomaga jej zapobiegać. 

Pracownicy uwielbiają dodatkowe świadczenia i często negocjują je na rozmowie kwalifikacyjnej, razem z wynagrodzeniem i warunkami zatrudnienia. Co ciekawe, pewne benefity, takie jak prywatna opieka medyczna czy karta multisport są już postrzegane jako standard, który oferuje prawie każdy pracodawca.

Zatem jakie benefity pracownicze wprowadzić w firmie, aby pracownicy faktycznie je docenili…?

W artykule znajdziesz:

  • listę najpopularniejszych benefitów w Polsce
  • informację, jakie benefity oferować, aby zwiększyć motywację pracowników
  • 30+ przykładów niskobudżetowych benefitów, które możesz wdrożyć właściwie za darmo

Benefity pracownicze w Polsce

Benefity pracownicze to dodatkowe świadczenia, które pracownik może otrzymać w miejscu pracy. 

Zaliczamy do nich m.in. opiekę medyczną, bony świąteczne, wejściówki do kina i karty sportowe, czyli wszystkie te dodatki do wynagrodzenia, które pomagają pracownikom spełnić ich potrzeby, a pracodawcom oferować konkurencyjne warunki zatrudnienia. 

Jak wynika z raportu Pracuj.pl ‚Czy pieniądze szczęścia nie dają‚, prawie 75% polskich pracowników otrzymuje w pracy przynajmniej jedno świadczenie pozapłacowe. 

Do najpopularniejszych benefitów należą:

  • prywatna opieka medyczna
  • karta sportowa
  • dofinansowanie do szkoleń
  • dofinansowanie do urlopów (wczasy pod gruszą)
  • dofinansowanie do kursów językowych
benefity pracownicze przykłady
Najpopularniejsze benefity pracownicze w Polsce

Polscy pracodawcy inwestują w dodatki pozapłacowe coraz więcej: w 2018 roku wydali na benefity pracownicze 12 miliardów złotych. Według prognoz rynek benefitów będzie rósł w siłę w kolejnych latach, z naciskiem na świadczenia związane z obszarem zdrowia pracowników. 

Wszystko wskazuje więc na to, że benefity pracownicze stały się już standardem w Polsce. Pracodawcy, którzy chcą pozyskać wartościowych kandydatów i zatrzymać ich w firmie, nie powinni się więc zastanawiać, czy warto wprowadzać taki system w firmie, lecz na jakie benefity postawić. 

Benefity dopasowane do potrzeb

Dobry benefit to często nie taki, który będzie dużo kosztował pracodawcę, ale ten najlepiej dopasowany do potrzeb pracowników. Co z tego, że zainwestujesz w karty sportowe, skoro większość twoich pracowników nie przepada za tym rodzajem aktywności lub zwyczajnie nie ma na nią czasu.

Najlepiej byłoby zaoferować pulę dodatków, z której każdy pracownik wybiera te dla niego najodpowiedniejsze. Domyślamy się jednak, że nie każdy pracodawca może sobie na to pozwolić. 

Ale nie cena gra tu kluczową rolę, a dopasowanie do potrzeb. Najważniejsze to zastanowić się: 

  • kim jest twój pracownik, co lubi robić w wolnym czasie i jakie są jego życiowe priorytety
  • do jakiej grupy wiekowej należy większość twoich pracowników i jaki staż pracy przeważa w firmie
  • jaka jest specyfika pracy w waszej firmie: branża / tempo pracy / poziom stresu pracowników / czy jest to praca zmianowa
  • w jaki ból / problem pracownika celujesz, oferując mu dany benefit

Poniżej przedstawiamy kilka grup pracowników i przykładowe benefity, odpowiadające ich stylowi życia. Oczywiście warto zestawić ze sobą kilka, aby stworzyć pakiet najlepiej dobrany do specyfiki twojego zespołu i twoich celów jako dobrego pracodawcy. 

Pracownicy fizyczni i pracownicy biurowi

Co łączy te dwie grupy? Problemy z kręgosłupem. Na pewno ucieszy ich prywatna opieka medyczna. Pakiet można rozszerzyć np. o usługi fizjoterapeuty, a dodatkowo zaoferować vouchery na masaż.

W dużych korporacjach na popularności zyskują też zajęcia jogi dla pracowników czy okazjonalne wizyty masażysty w firmie.

W przypadku pracowników fizycznych ważny jest również dojazd do miejsca pracy – warto zorganizować bezpłatny transport autobusem lub dofinansować bilety / paliwo. 

Miłośnicy sportu

Tutaj wybór jest prosty: karta Multisport na pewno spodoba się wszystkim sportowcom. 

Sprawdza się również wspólne aktywności, np. firmowy udział w maratonie czy zespołowa gra w siatkówkę raz w tygodniu. Nie wymaga to dużego nakładu finansowego, a na pewno wesprze integrację. 

Młodzi rodzice

Rodzice małych dzieci docenią wszystkie benefity, które pomogą im łączyć rolę rodzica i dobrego pracownika.

Jeśli masz do wykorzystania duży budżet, możesz pomyśleć o otwarciu przyzakładowego przedszkola i żłobka. Na okres wakacji lub jako odpowiedź na aktualne wydarzenia (np. strajk nauczycieli) można też wynająć animatorów i zorganizować zajęcia dla dzieci w biurze.

Rodzice na pewno docenią również elastyczny czas pracy (aby mogli odbierać dziecko z przedszkola), dodatkowe dni urlopowe i możliwość pracy zdalnej w sytuacjach losowych.

Zawsze sprawdzi się prywatna opieka medyczna czy dofinansowanie do urlopów, koniecznie w pakiecie obejmującym członków rodziny oraz system kafeteryjny z możliwością wykorzystania budżetu na serwis sprzątający, usługi concierge lub opiekę niani. 

Wielbiciele zwierząt

Miłośnikom czworonogów warto zaoferować możliwość pracy zdalnej, aby ich pupile nie zostawały codzienne same w domu lub też pozwolić im na przyprowadzanie zwierząt do pracy. 

Coraz popularniejsze staje się też wspólne wyprowadzenie psów ze schroniska, które dodatkowo wspiera integrację zespołu i na pewno przypadnie do gustu wszystkim społecznikom. 

Ambitni millenialsi

Młodzi ambitni ludzie stawiają na nieustanny rozwój, a ty jako dobry pracodawca, powinieneś stworzyć im do tego warunki.

Dobrym pomysłem będzie dofinansowanie do szkoleń i kursów językowych oraz organizacja warsztatów w firmie z wewnętrznymi i zewnętrznymi specjalistami.

Millenialsi chcą się jednak rozwijać nie tylko w obszarze zawodowym. Tych zainteresowanych kulturą i sztuką na pewno zainteresują wejściówki do kina, muzeum i teatru. Możesz rozważyć też mniej standardowe rozwiązania, jak… warsztaty z baristą z alternatywnych metod parzenia kawy przeprowadzone w biurowej kuchni. 

Millenialsi uchodzą za wymagającą grupę pracowników. Pamiętaj, że zakładka kariera i ogłoszenie o pracę to odpowiednie miejsca, by przedstawić benefity i zachęcić potencjalnych kandydatów do pracy w twojej firmie.

Fani zakupów / fani dobrego jedzenia

W przypadku tej grupy weź pod uwagę wprowadzenie systemu kafeteryjnego, w którym zgromadzone punkty pracownicy mogą  wymienić np. na: kartę podarunkową Zalando / Empik / Ikea / Douglas czy voucher do restauracji.

Na pewno sprawdzi się też bon do wykorzystania na catering z dostawą do domu i dofinansowanie posiłków (np. karta Sodexo). A z tych mniej skomplikowanych pomysłów: możliwość złożenia zespołowego zamówienia na lunch z Pyszne.pl w każdy piątek.

Doświadczeni pracownicy z długim stażem pracy

Pracownicy w średnim wieku i z dłuższym stażem pracy docenią opiekę medyczną i karty sportowe zwłaszcza, jeśli członkowstwem będą mogli objąć partera / członków rodziny. 

Dobrym wyborem będzie też dofinansowanie do urlopów (wczasy pod gruszą) i dodatkowe ubezpieczenie na życie. Warto postawić też na wejściówki do instytucji kulturalnych i vouchery do restauracji.

Wielu pracodawców oferuje również pracownikom z dłuższym stażem udziały w firmie. 

Najważniejsze to nie celować w ciemno, ale odpowiedzieć na realne potrzeby ludzi.

Aby jednoznacznie stwierdzić, jakie benefity będą dla pracowników największą wartością, możesz zacząć od przeprowadzenia ankiety.

Drogi nie znaczy lepszy. Niskobudżetowe benefity pracownicze – przykłady

Załóżmy, że oferujesz już swoim pracownikom prywatną opiekę medyczną i kartę sportową. Jako dobry pracodawca lub troskliwy specjalista HR chcesz zaoferować im więcej, ale niestety nie masz do dyspozycji dużego budżetu na ten cel. 

Wspominaliśmy już, że niskobudżetowe benefity mogą okazać się nawet lepsze od tych kosztownych, o ile celują w prawdziwe potrzeby pracowników. 

Przedstawiamy listę rozwiązań, które możesz wdrożyć niskim nakładem pieniężnym lub nawet zupełnie za darmo. Mamy nadzieję, że znajdziesz tu dla siebie inspirację.

Niskobudżetowe benefity pracownicze przykłady:

  • możliwość pracy zdalnej
  • elastyczny czas pracy
  • dodatkowe dni urlopowe
  • możliwość przyjścia do pracy z psem (w wyznaczonych “pet days” albo codziennie)
  • śniadania firmowe
  • owocowe poniedziałki
  • wydłużona przerwa lunchowa
  • krótszy czas pracy, np. 7-godzinny dzień pracy w piątki przez całe lato
  • dni bez dress-codu
  • możliwość przyprowadzenia dziecka do pracy w przypadku sytuacji losowej
  • zaoferowanie pracownikom produktów twojej firmy
  • zamówienie z Pyszne.pl raz w miesiącu opłacone przez pracodawcę
  • nagradzanie długiego stażu pracy dodatkowym dniem płatnego urlopu
  • dzień wolny w urodziny
  • dojazd do pracy rowerem wliczony w czas pracy (alternatywa dla karty multisport!)
  • możliwość wyjścia na konferencje / meetupy / szkolenia w czasie pracy
  • aplikacja do mierzenia codziennej aktywności (np Fitbit) i nagroda dla najbardziej aktywnego użytkownika w miesiącu
  • wyposażenia wspierające ergonomię pracy, np. biurka do pracy na stojąco (jeśli jesteś na etapie urządzania biura)
  • blender w kuchni (aby pracownicy mogli przygotowywać zdrowe smoothie)
  • możliwość pracy w oddziale firmy w innym mieście / za granicą przez tydzień / 2 tygodnie w roku
  • firmowa drużyna sportowa (np. biegaczy)
  • dodatkowe dni urlopowe dla rodziców małych dzieci
  • nielimitowany urlop (w granicach rozsądku, czyli po zrealizowaniu wszystkich zadań)
  • pokój do drzemki w pracy, czyli tzw. “nap room”
  • zdrowe przekąski
  • kawa i mleko do kawy, również w wersji roślinnej
  • joga w biurze raz w tygodniu
  • kurs językowy w biurze w godzinach pracy
  • sprzęt firmowy także do użytku prywatnego
  • wyższe dofinansowanie na okulary korekcyjne
  • dzień pracy w innym dziale
  • szkolenia prowadzone przez wewnętrznych specjalistów w godzinach pracy
  • firmowy ogródek / zielony balkon
  • givebox, w którym każdy może zostawić rzeczy, których nie potrzebuje, a ktoś inny je zabrać
  • tygodniowa przerwa od pracy (zamknięcie firmy poza sezonem i tym samym dodatkowe, płatne wolne dni dla pracowników)
  • biblioteczka firmowa

Dostosowuj benefity pracownicze do obecnej sytuacji w firmie i poza nią

I na koniec najważniejsze: do kwestii benefitów staraj się podchodzić elastycznie. 

Do firmy dołączają nowi pracownicy, potrzeby ludzi zmieniają się wraz z wiekiem i stażem pracy, a wszystkich nas spotykają sytuacje losowe. 

Czy pracownicy są zadowoleni z opieki medycznej, którą im oferujesz? 

Czy korzystają z karty sportowej, a może większość siłowni w okolicy akceptuje tylko rozszerzony pakiet?

W jakim kierunku chcą rozwijać się młodzi pracownicy?

Czy w związku ze strajkiem nauczycieli albo ogłoszonym alarmem bombowym w przedszkolu rodzice mają z kim zostawić swoje dzieci?

Czy nie ma problemu z zaparkowaniem samochodu przed biurem?

Czy siedzący tryb pracy nie powoduje dyskomfortu?

Rozmawiaj z pracownikami, obserwuj i przewiduj ich potrzeby. W końcu benefity mają przynieść im realną korzyść i tylko wtedy spełnią swoją funkcję. 

Pamiętaj też, że benefity nigdy nie zastąpią godnego wynagrodzenia i będą motywować tylko tych, którzy za swoją pracę otrzymują już odpowiednią zapłatę.

Udostępnij znajomym

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Powiązane artykuły

Publikowaliśmy dla:

Nasze artykuły
prosto na Twoją skrzynkę!