6 możliwości, dlaczego nie dostałeś pracy

Content Marketing Specialist

Po raz kolejny masz wrażenie, że rozmowa kwalifikacyjna poszła ci dobrze. Przedstawiłeś się od najlepszej strony, odpowiedziałeś na pytania rekrutera i wszystko wskazywało na to, że jesteś kandydatem idealnym.

Jednak minął tydzień, potem dwa, a telefon nadal milczy.

O co chodzi? Dlaczego znowu nie dostałeś pracy? Oto 6 możliwych powodów.

Twoje CV było niedopasowane do stanowiska

Jeśli aplikując na różne oferty, wciąż wysyłasz tę samą wersję CV – być może znasz już odpowiedź na pytanie, dlaczego nie dostałeś pracy.

Wyobraźmy sobie sytuację, że aplikujesz na stanowisko Doradcy Finansowego. Przesyłasz CV do pracodawcy, a przy sekcji “Doświadczenie” widnieją 3 pozycje:

  • maj 2016- grudzień 2018 Doradca Finansowy
  • listopad 2014- kwiecień 2016 Doradca Klienta
  • styczeń 2014- październik 2014 Kelner

Dodatkowo przy przebytych kursach umieszczasz: kurs gotowania, szkolenie z zakresu obsługi klienta i kurs szybkiego czytania.


Czy aby na pewno wszystkie te informacje są istotne przy stanowisku, na które aplikujesz? Zdecydowanie nie, a oprócz tego, że niepotrzebnie wydłużają CV, to są pierwszym znakiem dla rekrutera, że nie dostosowałeś swojego zgłoszenia pod tę konkretną ofertę.

Dopasowanie CV do wymagań konkretnego pracodawcy wcale nie musi być czasochłonne. Tak naprawdę możesz zrobić to w kilka minut. Jak?

Po pierwsze kilka razy przeczytaj ofertę pracy i skup się na dwóch sekcjach: zakres obowiązków i wymagania.

Następnie zaznacz kwestie kluczowe, których wymaga pracodawca:

  • umiejętności: np. obsługa programów, zarządzanie zespołem
  • wykształcenie
  • cechy miękkie i predyspozycje: np. obowiązkowość i dyspozycyjność, umiejętność zarządzania czasem, nastawienie na realizację celów
  • doświadczenie, zazwyczaj jest to sformułowanie typu: “Wymagamy min. 2 lat doświadczenia na podobnym stanowisku”

Spójrzmy na fragment ogłoszenia Jobs Plus na stanowisko Księgowej i zaznaczmy w nim kluczowe obowiązki i oczekiwania wobec kandydata:

dlaczego nie dostałem pracy

Spełniasz wszystkie (lub przynajmniej większość) wymogów oferty? Świetnie – teraz zadbaj o to, aby użyte słowa kluczowe znalazły się też w twoim CV.

Pamiętaj, że rekruter przegląda dziennie nawet kilkadziesiąt zgłoszeń. Kiedy trafi na CV, które dokładnie odpowiada wymaganiom oferty, od razu włączy mu się dzwonek “To kandydat, którego szukamy!”. Dzięki temu rośnie twoja szansa na zaproszenie na rozmowę.

Dowiedz się również, jak stworzyć profil na LinkedIn i szybciej znaleźć pracę.

Nie przekonałeś do siebie rekrutera

Rozmowa kwalifikacyjna powinna mieć formę dialogu, nie monologu: ani monologu kandydata ani rekrutera.

Podczas spotkania rekrutacyjnego oceniane są nie tylko twoje umiejętności i doświadczenie, ale też tzw. cechy miękkie.

Mówiąc najprościej: musisz zrobić dobre pierwsze wrażenie i zaprezentować się jako osoba, z którą będzie się miło pracować.

Jeśli rekruter musi cały czas ciągnąć cię za język, łatwo wysunie wniosek, że problemy z komunikacją będzie mieć też przyszły przełożony i zespół. Staraj się wyczerpująco odpowiadać na pytania, utrzymuj kontakt wzrokowy i zachowaj pozytywne nastawienie. Możesz położyć przed sobą CV, aby w trakcie rozmowy nie umknęło ci żadne doświadczenie ani umiejętność.

dlaczego nie dostałeś pracy


Pamiętaj, aby nie przesadzić w drugą stronę: nie przerywaj rekruterowi, pozwól mu dojść do słowa i staraj się wykazać wysoką kulturą osobistą.

Nie przygotowałeś się do rozmowy

Kandydaci zazwyczaj masowo wysyłają CV i biorą udział w kilku procesach rekrutacji jednocześnie. Kiedy dostają telefon od rekrutera, nie wiedzą już nawet, z jakiej dzwoni firmy.

Najważniejsze, aby przed rozmową kwalifikacyjną uporządkować informacje o potencjalnym pracodawcy.

Rekruter może zapytać na początku: “Dlaczego aplikował pan właśnie do nas?”. To dobry moment, aby wykazać się wiedzą o firmie i prowadzonych przez nią działaniach.

Nikt nie wymaga od ciebie znajomości wyników finansowych firmy czy nazwisk pracowników, ale podstawowa wiedza na temat produktów / usług to absolutne minimum.

Gdzie szukać informacji o firmie? Rozpocznij od odwiedzenia strony internetowej. Większość firm ma na stronie zakładkę “O nas” lub “O firmie”. Zapoznaj się z nią. Potem przejdź do zakładek “Produkty” lub “Usługi”. Dodatkowo możesz również odwiedzić profile społecznościowe firmy: LinkedIn i Facebook.

Raz jeszcze zajrzyj też do maila od rekrutera z potwierdzeniem umówienia spotkania. Sprawdź, czy nie ma w nim mowy o tym, co powinieneś przygotować przed rozmową. Czasami rekruterzy przesyłają w załączniku prezentacje o firmie albo zlecają przygotowanie pierwszych zadań rekrutacyjnych.

Od dłuższego czasu nie możesz znaleźć zatrudnienia? Sprawdź, jak i gdzie szukać pracy.

Tym razem inni byli lepsi

Użycie “tym razem” nie jest przypadkowe. Poszukiwanie pracy bywa długotrwałym procesem, a każde odrzucenie naszej aplikacji może negatywnie wpłynąć na samoocenę.

Tym razem się nie udało – to nie znaczy, że tak będzie zawsze.

I wcale nie chodzi o to, że nie spełniłeś wymagań. Zdarza się tak, że idealnie dopracowane CV i świetna prezentacja podczas rozmowy nie gwarantują przyjęcia do pracy. Czasami po prostu pojawia się kandydat, który miał większe doświadczenie albo jego profil bardziej odpowiadał danemu stanowisku.

W naszej agencji rekrutacyjnej nie raz mieliśmy do czynienia z sytuacją, kiedy rekruterzy do końca zastanawiali się, którego kandydata wybrać.

Nie rozumiesz decyzji, dlaczego nie dostałeś pracy? Zawsze możesz poprosić rekrutera o informację zwrotną na temat powodów odrzucenia kandydatury. Być może uzyskasz cenny feedback, który pomoże ci lepiej przygotowywać się do kolejnych rozmów.

81% kandydatów oczekuje informacji o powodach niezakwalifikowania do kolejnego etapu rekrutacji. Niestety tylko 18% z nich taką informację otrzymuje.
źródło: raport Candidate Experience w Polsce, opracowany przez eRecruiter

Kilkukrotnie zmieniałeś pracę w ostatnim czasie

Zacznijmy od sprostowania faktów: zmiana pracy, zwłaszcza wśród młodych ludzi, jest coraz bardziej popularna i rekruterzy patrzą na nią o wiele bardziej przychylnie niż kiedyś.

Zmiana pracy może nieść nawet wiele dobrego: zdobycie doświadczenia, poznanie różnych firm “od wewnątrz” i zebranie inspiracji, które później można wnieść do nowej organizacji.

Jednak jeśli kandydat kilkukrotnie zmieniał pracę w ostatnim czasie, a w swojej karierze nigdy nie przepracował w firmie dłużej niż kilka miesięcy – na pewno jest to alarmujące dla rekrutera. Bo i jaką ten ma gwarancję, że kandytat nie zrobi tego po raz kolejny?

Spójrzmy na to z perspektywy pracodawcy:

  • Wdrożenie nowego pracownika jest kosztowne i czasochłonne. Jeśli ten zrezygnuje z pracy po kilku miesiącach, pracodawca poniesie tylko straty.
  • Znalezienie zastępstwa w krótkim czasie może być kłopotliwe.
  • Ponowne uruchomienie procesu rekrutacji to kolejny koszt dla firm.

Rekruter myśli sobie wtedy: “Cóż, lepiej zapobiegać…”

Co jednak zrobić w sytuacji, kiedy już wiesz, że kilkakrotnie zmieniałeś pracę w ostatnim czasie i zostałeś zaproszony na rozmowę?

  • Przede wszystkim bądź szczery i wytłumacz, dlaczego zdecydowałeś się na zmianę zatrudnienia. Czasami w miejscu pracy dotykają nas sytuacje trudne typu mobbing czy dyskryminacja i decyzja o odejściu jest wtedy jak najbardziej zrozumiała.
  • Jeśli poprzednia firma nie dawała ci możliwości rozwoju i zmiana została podyktowana chęcią poszerzenia umiejętności, koniecznie o tym powiedz. W tym przypadku może to być nawet plusem.
  • Nigdy nie obrażaj poprzedniego pracodawcy. Jeśli zmiana wynikała z atmosfery w pracy lub relacji z przełożonym, poinformuj o tym rekrutera, ale zachowaj przy tym kulturę osobistą i unikaj zbędnych epitetów.

Dowiedz się też, jak sobie radzić ze stresem w pracy.

Masz za wysokie kwalifikacje

Zdarza się też tak, że aplikacja zostaje odrzucona ze względu na zbyt wysokie kwalifikacje kandydata.

Jak to możliwe, że kandydat jest za dobry, aby go zatrudnić?

Rekruterzy obawiają się, że zatrudnienie osoby o zbyt dużym doświadczeniu lub umiejętnościach niesie za sobą ryzyko niezadowolenia, rozczarowania codziennymi obowiązkami i w efekcie szybkiego odejścia z firmy.

Mogą pojawić się też podejrzenia, że kandydat traktuje tę opcję pracy jako przejściową, bo w danej chwili nie znalazł lepszej oferty. A ponowne uruchomienie procesu rekrutacji to zawsze dodatkowy koszt dla pracodawcy.

Rekruterzy mają również świadomość, że pracownik z dużym doświadczeniem i umiejętnościami po prostu więcej kosztuje. Zatem jeśli profil danego stanowiska nie wymaga aż takich umiejętności, wolą zatrudnić kandydata o niższych i w tym przypadku lepiej dopasowanych kwalifikacjach.

Masz świadomość, że twoje kwalifikacje są za wysokie, a mimo to zdecydowałeś się aplikować? Kiedy rekruter poruszy ten temat w trakcie rozmowy, koniecznie powiedz mu o swojej motywacji. Czasami kandydaci chcą spokojniejszego trybu pracy lub cenią sobie inne aspekty oferty: np. możliwość połączenia życia zawodowego z prywatnym albo korzystne benefity. Szczera argumentacja na pewno pomoże rozwiać obawy rekrutera.

Na sukces składa się wiele czynników: twoje kwalifikacje, doświadczenie, nastawienie, umiejętność autoprezentacji  a w wielu przypadkach… po prostu trochę szczęścia. Powodów, dlaczego nie dostałeś pracy mogą być setki, a na wiele z nich nie masz nawet wpływu.

Najważniejsze jednak, aby każdą rozmowę kwalifikacyjną traktować jak nowe doświadczenie i wyciągać wnioski na przyszłość.

Udostępnij znajomym

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Powiązane artykuły