Trendy w rekrutacji na 2019

Content Marketing Specialist

Planując działania HR-owe, zawsze warto najpierw sprawdzić, jakie trendy w rekrutacji obowiązują obecnie na rynku.

Ta branża jest wyjątkowo dynamiczna: zmieniają się przepisy, wprowadzane są nowe technologie dedykowane rekruterom, na rynek pracy wchodzą kolejne pokolenia.

To wszystko determinuje oczekiwania odbiorców, czyli twoich przyszłych pracowników. Tylko bycie na bieżąco z trendami pozwoli im sprostać. W końcu dopiero co rekruterzy dostosowywali działania pod potrzeby millenialsów, a na rynek pracy wkracza już pokolenie Z (tzw. post-millenials), czyli ludzi urodzonych po 2000 roku.

Jakie trendy w rekrutacji będą dominować w najbliższych miesiącach? I z jakimi nowymi wyzwaniami muszą zmierzyć się rekruterzy?

Employer branding

Czasy, gdy na jedno stanowisko aplikowało kilkudziesięciu kandydatów minęły już chyba bezpowrotnie. Teraz role się odwróciły: to kandydat wybiera pracodawcę i dokładnie prześwietla jego obecność w sieci przed podjęciem decyzji o przyjęciu oferty.

I tu do gry wkracza employer branding, czyli tworzenie wizerunku firmy jako dobrego pracodawcy.

Na budowanie wizerunku składa się wiele działań. Możemy podzielić je na zewnętrzne, czyli mające na celu przyciągnięcie do organizacji najlepszych kandydatów oraz wewnętrzne, służące zatrzymaniu ich jak najdłużej w firmie.

Najważniejsze, aby to, co komunikowane jest na zewnątrz było zgodne z tym, co kandydat zastanie wewnątrz firmy.

Do obszarów ściśle związanych z employer brandingiem należą między innymi:

  • kultura organizacji
  • wartości firmy i jej misja
  • system benefitów
  • komunikacja w social mediach
  • ogłoszenie o pracę
  • zakładka “Kariera”
  • candidate experience
  • proces onboardingu nowego pracownika
  • system motywacyjny
  • proces udzielania feedbacku
  • sposób zarządzania

Dowiedz się również, jak poprawić candidate experience.

Marketing rekrutacyjny

Skoro już jesteśmy przy temacie employer brandingu, to nie można nie wspomnieć o marketingu rekrutacyjnym. Te zagadnienia idą ze sobą w parze, a czasami są nawet stosowane zamiennie

Dział HR i Dział Marketingu były wcześniej traktowane jak dwie zupełnie odrębne funkcje w strukturze firmy. Teraz łączą siły.

W końcu mechanizm pozyskiwania kandydatów do firmy niewiele się różni od pozyskiwania klientów. Marketing obecnie wspiera więc nie tylko sprzedaż, ale i rekrutację, pomagając zebrać jak najwięcej wartościowych aplikacji w możliwie krótkim czasie.

Proces przebiega następująco:

1. Marketing wspólnie z rekrutacją ustalają profil idealnego kandydata. Na tym etapie należy wziąć pod uwagę:

  • wymagane doświadczenie: dotychczasowe miejsca pracy i sprawowane obowiązki
  • profil psychograficzny: cechy osobowości, styl życia, zainteresowania, wartości
  • punkty zwrotne: co może go nakłonić do zmiany pracy, czego oczekuje, co sobie ceni, a co go demotywuje


2. W kolejnym kroku zespoły ustalają, w jakich miejscach bywa ich potencjalny kandydat:

  • Czy spędza czas w mediach społecznościowych?
  • Czy szuka ofert pracy na portalach?
  • Czy czyta lokalne gazety?
  • Czy odwiedza targi pracy?

3. Następnie na podstawie zgromadzonych danych marketing dobiera grupę odbiorców oraz potencjalne kanały dotarcia do niej.

trendy hr



Marketing rekrutacyjny może obejmować wykorzystanie firmowych profili na Facebooku czy LinkedInie, płatne kampanie w social mediach, reklamy AdWords, ogłoszenia w pismach branżowych i wiele innych.

Onboarding nowego pracownika

Wielu pracodawców myśli, że znalezienie odpowiedniego pracownika i zatrudnienie go w firmie to już sukces. Jednak sukcesem jest dopiero zatrzymanie go w firmie.

Jak tego dokonać? Odpowiedź jest prosta: zadbać o onboarding.

Onboarding to inaczej wprowadzenie nowego pracownika w obowiązki i kulturę organizacji.  

Pierwsze dni na nowym stanowisku bywają stresujące, dlatego zapewnienie merytorycznych szkoleń i odpowiedniej opieki na początkowym etapie pracy jest tak ważne. W wielu firmach wyznacza się mentora (tzw. buddy), czyli doświadczonego pracownika, która zapewnia wsparcie nowej osobie.

Co powinien obejmować onboarding?

  • szkolenia z obsługi firmowego sprzętu i oprowadzenie po biurowej przestrzeni
  • szkolenia stanowiskowe
  • prezentację firmy, jej misji i wizji
  • wprowadzenie do kultury organizacji i obowiązujących w niej zasad
  • stałe wsparcie opiekuna w procesie wdrożenia – pracownik nie powinien czuć, że jest pozostawiony sam sobie

91% pracowników pozostaje w firmie dłużej, jeśli w początkowym okresie zatrudnienia przeprowadzony zostanie onboarding.
źródło: Aberdeen Group

Onboarding pomaga w budowaniu przyjaznego miejsca pracy i wizerunku firmy jako dobrego pracodawcy. Zdecydowanie warto dopracować ten proces oraz włączyć w działania doświadczonych pracowników i liderów.

Jawna wysokość wynagrodzenia

Informacja o wysokości wynagrodzenia w ogłoszeniu o pracę to standard w krajach zachodniej Europy. W Polsce nadal bywa z tym różnie, ale wyniki badań wyraźnie wskazują, że polscy pracownicy oczekują widełek płacowych w ogłoszeniach.

Z badania przeprowadzonego przez IBRIS wynika, że aż 86% pracowników oczekuje informacji o płacy w trakcie rekrutacji. Dodatkowo według raportu „Polacy mówią o płacy” przeprowadzonego przez TNS Polska dla Pracuj.pl, 46% Polaków chce znać zarobki osób zatrudnionych na tym samym stanowisku.

Jawność wysokości wynagrodzenia pozwala znacznie usprawnić proces rekrutacji. Rekruterzy nie muszą już zadawać pytania “Ile chciałby pan zarabiać” i otrzymują aplikacje wyłącznie od kandydatów, którym odpowiada podana w ogłoszeniu stawka.

Kandydaci natomiast nie tracą czasu na aplikowanie na oferty, które z góry nie spełniają ich oczekiwań finansowych.

Informacja o stawce w ogłoszeniu to również dowód na to, że pracodawca podchodzi do wszystkich sprawiedliwie i nie chce zaoszczędzić na pracownikach. Ile to słyszeliśmy historii, kiedy niezorientowany w standardach branży kandydat rzuca na rozmowie zaniżoną stawkę, a pracodawca natychmiast na nią przystaje.

Przejrzysty system płac pomaga też uniknąć sytuacji, kiedy osoby na podobnym stanowisku otrzymują kompletnie różne płace wyłącznie dlatego, że jedna z nich miała słabsze zdolności negocjacyjne.

Jawna wysokość wynagrodzenia to zdecydowanie pozytywny trend w HR. Oby wkrótce stał się standardem również w Polsce.

Automatyzacja rozmów kwalifikacyjnych

Żyjemy w czasach, kiedy wszyscy jesteśmy stale zajęci. Rekruterzy mają mnóstwo obowiązków, a kandydaci często ubiegają się o pracę, wciąż będąc jeszcze zatrudnionym w innej firmie, przez co ich czas jest ograniczony.

Rozmowy o pracę przez Skype to nic odkrywczego. Teraz wchodzimy jednak na wyższy poziom rekrutacji: pora na automatyzację rozmów kwalifikacyjnych.

automatyzacja rozmów kwalifikacyjnych



Na czym polega taka automatyzacja? Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi (np. Breezy.hr czy Recruitee), dzięki którym rekruter może udostępnić kandydatowi zestaw pytań. Następnie kandydat w dogodnym dla siebie czasie odpowiada na nie w formie wideo.

Dzięki temu rozmowa odbywa się bez potrzeby angażowania obu stron w konkretnym terminie.

Czy tak wygląda niedaleka przyszłość rekrutacji?

Więcej o automatyzacji rozmów kwalifikacyjnych dowiesz się z artykułu: Nowoczesne narzędzia HR.

Hakatony

Dzisiejsza branża rekrutacji wymaga coraz większego zaangażowania ze strony rekrutera. Trzeba wyjść z biura, wykazać się kreatywnością i… zorganizować hakaton!

Hakatony, wymyślone i używane kiedyś tylko przez IT, cieszą się coraz większą popularnością wśród rekruterów.

Przebieg jest następujący: grupa ludzi o różnych specjalnościach gromadzi się w  jednym miejscu i staje przed zadaniem rozwiązania problemu w krótkim czasie. Hakatony odbywają się zazwyczaj na przestrzeni dnia lub weekendu. Zadanie do wykonania ogłaszane jest dopiero w momencie rozpoczęcia wydarzenia.

Rekruterzy wyznaczają sobie często za cel poprawę candidate- lub employee experience w danej firmie.

Istotą hakatonu jest zastosowanie myślenia projektowego (ang. design thinking). Specjaliści HR wychodzą poza obecne ramy i starają się spojrzeć na problem oczami pracownika.

HR hakatony skupiają w jednym miejscu praktyków HR, liderów, managerów, osoby odpowiedzialne za usprawnienie procesów, a nawet założycieli firm. Wszystko po to, aby opracować nowe rozwiązania, zbudować umiejętność sprawnego zarządzania i wpłynąć na zadowolenie pracowników.

Warto też podejść do tego od innej strony: hakatony organizowane są też w branży sprzedażowej, obsłudze klienta oraz oczywiście IT. Dla przykładu, jeśli rekrutujesz programistów, dobrym pomysłem może być zorganizowanie hakatonu IT i… przeprowadzenie rekrutacji 5.0.

Jakie korzyści płyną z rekrutacji podczas hakatonów?

  • możesz przetestować umiejętności uczestników w trakcie pracy na realnym przykładzie
  • podczas hakatonu możesz poznać ich cechy miękkie, sprawdzić, jak współpracują w zespole, jak reagują na stres i presję czasu
  • hakaton skupia specjalistów, którzy w danym momencie aktywnie nie poszukują pracy – takie osoby zazwyczaj nie przeglądają ofert, więc zwiększasz swoją grupę odbiorców
  • hakatony pozwalają ci zaoszczędzić czas: gromadzisz kilkunastu lub nawet kilkudziesięciu potencjalnych kandydatów w jednym miejscu


Sprawdź też, na jakie wydarzenia HR warto się wybrać w najbliższym czasie.

Personalizacja procesów rekrutacji

Na hasło “trendy HR 2019” od razu przychodzi nam na myśl: personalizacja.

Irytuje cię, że kandydat aplikuje na ofertę, choć jego CV jest niezgodne z wymaganiami? Że nie stawia się na rozmowę, przestaje się odzywać, odpisuje, że nie jest zainteresowany?

To działa też w drugą stronę: kandydaci nie chcą otrzymywać niedopasowanych ofert pracy oraz wymagają indywidualnego podejścia.

Tworzenie kilku różnych ogłoszeń pod jedną ofertę jest jak najbardziej uzasadnione. Wszystko zależy od odbiorcy, do którego chcesz trafić. Inne potrzeby mają świeżo upieczeni absolwenci, a inne osoby w wieku 30-40 posiadające rodziny.

To samo tyczy się dalszych etapów rekrutacji. Warto wychodzić poza schemat i szukać nowych, lepiej dopasowanych rozwiązań. HR-owcy rekrutujący do branży technologicznej i kreatywnej wykorzystują np. gry rekrutacyjne.  

Oto elementy procesu rekrutacji, które możesz szybko spersonalizować:

  • treść ogłoszenia o pracę
    Stwórz profil idealnego kandydata i na tej podstawie dostosuj komunikat, trafiając w potrzeby danej grupy docelowej.

  • wiadomości wysyłane do kandydatów
    Kandydat na pewno bardziej doceni spersonalizowany komunikat niż automatyczną odpowiedź.

  • pytania zadawane na rozmowie kwalifikacyjnej
    Nie musimy chyba wspominać, że pytania typu “Gdzie widzisz się za 5 lat?” albo “Czy potrafisz wskazać swoje 3 słabe strony?” są owiane złą legendą.

  • zadania rekrutacyjne
    Przygotuj je stricte pod dane stanowisko. Zadbaj o to, aby pozwalały wykazać się umiejętnościami wymaganymi w danym zawodzie.


Pamiętaj przy tym, że metoda “learning by doing” zawsze się sprawdza. Aby móc krok po kroku spersonalizować proces rekrutacji, postaraj się samemu przez niego przejść. Zaaplikuj na wybrane ogłoszenie twojej firmy i przejdź proces rekrutacji.

Jaką otrzymałeś wiadomość zwrotną?
W jaki sposób rekruter się z tobą kontaktuje?
Jakie przydzielono ci zadania?

Notuj swoje przemyślenia po każdym kroku.

Na koniec postaraj się ustalić wspólnie z rekruterem odpowiedzialnym za dany proces, które punkty wymagają personalizacji.

Programy poleceń

Pracodawcy otwarcie mówią o tym, że przy obecnym silnym rynku kandydata coraz trudniej znaleźć dobrego, zmotywowanego pracownika.

W takiej sytuacji może warto zacząć od… zapytania obecnych pracowników, czy nie znają kogoś, kto nadawałby się na dane stanowisko?

Polecenia pracownicze wróciły do łask i stały się już silnym trendem w HR. System ten jest szczególnie popularny w branży technologicznej, a także przy zatrudnianiu pracowników fizycznych, których obecnie brakuje na rynku.

W tym przypadku zatrudniamy kogoś z polecenia, a więc szansa na zatrudnienie wartościowego pracownika rośnie. Możemy też dotrzeć do kandydatów pasywnych oraz takich, którzy przymierzają się do zmiany pracy, ale jeszcze nie rozpoczęli poszukiwań.

Co więcej, w poszukiwanie odpowiednich osób angażuje się cały zespół, co korzystnie wpływa na budowanie relacji.

Taki system to także dodatkowy benefit dla pracowników: jeśli polecony kandydat zostanie zatrudniony, wówczas pracownik polecający otrzymuje bonus. Same plusy!

Digital workplace

WIemy już dokładnie, że zatrudnienie kandydata to za wcześnie, by mówić o sukcesie rekrutacji. Zatrzymanie go w firmie – to dopiero sztuka. Wpływ na to ma wiele czynników: onboarding nowego pracownika, atmosfera w firmie, kultura organizacji i komunikacja.

No właśnie: komunikacja. Na szczęście przywiązuje się do niej coraz większą wagę.

Środowisko pracy wpływa na jej jakość i komfort. Wiele firm nadal tkwi w oldschoolowej formie komunikacji, która opiera się wyłącznie na wysyłce e-maili i pracownikom to nie przeszkadza. To nie znaczy jednak, że nie warto przekonać ich do digitalizacji. Jeśli firma chce się rozwijać i przyjmować nowe talenty, tradycyjna forma komunikacji może być poważną przeszkodą.

Digitalizacja czeka nas wszystkich i czas się z nią zaprzyjaźnić. Choć pierwsze kroki mogą być trudne dla pracowników, to na pewno z czasem docenią te usprawnienia.

Jakie rozwiązania warto rozważyć? Przede wszystkim wewnętrzne komunikatory, które ułatwią przepływ informacji i dzięki wersji mobilnej zapewnią dostęp do nich z każdego miejsca. W Jobs Plus używamy bezpłatnego rozwiązania Microsoft Teams i jesteśmy zadowoleni.

Dodatkowo komunikator pełni u nas funkcję bazy plików, a dzięki integracji z Trello również tablicy zadań. Łatwiejsze jest też zgłaszanie urlopów i L4 oraz kontakt z przełożonymi i zespołem w innych oddziałach.

Opisane w artykule trendy HR nie są oczywiście jedynymi, jakie będą kształtować branżę w najbliższych miesiącach. Zależało nam jednak, aby ten materiał miał charakter praktyczny. Skupiliśmy się więc wyłącznie na stosunkowo prostych do wprowadzenia pomysłach.

Mamy nadzieję, że posłużą one jako inspiracja dla waszych działań na ten rok!

Udostępnij znajomym

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Powiązane artykuły