Tropimy trendy w HR

Pierwsze koty za płoty: rok 2015 nie tylko się rozpoczął, ale całkiem szybko mija… A w rekrutacji szczególnie ważne jest, by być krok przed innymi – dlatego postanowiłam się przyjrzeć bliżej trendom HR, które pokażą nam drogę w najbliższych miesiącach.

1. GO MOBILE. Ten trend trwa od dawna, ale jest coraz silniejszy. Choć w Polsce takie badania nie są dostępne, w USA ponad 70% kandydatów przegląda oferty pracy na telefonach komórkowych. Ale tylko co piąta firma posiada stronę kariery przyjazną dla użytkowników mobilnych. W nadchodzącym roku organizacje, które chcą dołączyć do odysei talentów, będą musiały raźniej wyjść trendowi mobility naprzeciw. Chodzi zresztą nie tylko o strony firmowe, ale również inne działania podejmowane w mediach – bo do komórek trzeba będzie dostosować formaty reklam i ich treści.

2. EMPLOYER BRANDING. Jeszcze do niedawna działania employer brandingowe były domeną korporacji i kojarzyły się z widocznymi w całej przestrzeni miasta kampaniami. Z przyjemnością stwierdzam, że to przeszłość, bo rynek pracy wymusza, by wszyscy pracodawcy, również ci mniejsi, zabiegali o względy kandydatów. I tak employer branding wchodzi pod strzechy – mam nadzieję, ze najbliższy rok przyniesie wiele mniejszych i większych działań skierowanych do obecnych i przyszłych pracowników. Od spotkań podczas targów, przez ciekawe ogłoszenia i przyjazną rekrutację, aż po uporządkowaną i przemyślaną strategię wewnętrznej komunikacji.

3. REKRUTACJA W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH. Już od jakiegoś czasu nazywamy kandydatów klientami, i nie bez powodu trendy konsumenckie znajdują swoje odzwierciedlenie w relacji pracodawca – kandydat. Coraz większą rolę odgrywa w niej content marketing – aby zyskać przychylność kandydatów, trzeba do nich dotrzeć z wartościową, ciekawą treścią. LinkedIn jako tablica ogłoszeniowa? Nie o to nam chodzi… Dają do myślenia wyniki badania portalu Gazeta.pl: kandydaci korzystają w poszukiwaniu pracy głównie z portali LinkedIn i GoldenLine (zaledwie 20% odwiedza w tym celu FB). A pracodawcy? Czekają na kandydatów głównie na FB! Jeśli więc wezmą sobie do serca dane rynkowe, to wzrośnie ich aktywność w profesjonalnych portalach pracy, a FB pozostanie nieformalnym kanałem konwersacyjnym.

4. UTRZYMANIE PRACOWNIKÓW. Jak pokazują ostatnie badania portalu LinkedIn, aż 63% kandydatów posiadających w nim profile nie szuka aktywnie pracy, jest jednak otwarta na ciekawe oferty. Co więcej, pracownicy pokolenia millenium pozostają w jednym miejscu pracy zaledwie około dwóch lat, a i w tym czasie mają w sobie stałą gotowość zmian. Co Ci to mówi, Pracodawco? Coraz łatwiej będzie więc łowić kandydatów u konkurencji.Z drugiej strony, trzeba będzie wiele uwagi poświęcić temu, co się dzieje z naszymi pracownikami: czy przypadkiem nie podlegają temu samemu trendowi, z którego tak ochoczo korzystają rekruterzy? Utrzymanie pracowników będzie wymagało uwagi całej organizacji, od szefów mniejszych zespołów, aż do top managementu wyznaczającego strategiczne priorytety dla firmy.

5. ZMIANA POKOLEŃ. O pokoleniu 50+ mówi się od lat, ale zmiana pokoleń jeszcze nigdy nie była tak wyraźna, bo poważni wiekiem eksperci coraz liczniej odchodzą na emeryturę, a w tym samym czasie przybywa praktykantów i stażystów pokolenia Z. Organizacje, chcąc zachować potencjał kompetencyjny, będą szukały nowych sposobów na ich rozwój w organizacji. W związku z tym rosnąć będzie popularność freelancerów, „wypożyczających” swoją wiedzę i umiejętności do konkretnych projektów wybranym przez siebie markom – oczywiście za odpowiednią cenę.

Anna Myslińska

Anna Kordecka - psycholog i trener, manager marketingu i PR w Jobs Plus. Staram się wspierać pracę naszych rekruterów i obsługi klienta, tworząc dobre środowisko komunikacji i dzieląc się naszą wiedzą na zewnątrz organizacji. Chcę, żeby wszystko grało tak, byśmy efektywniej pracowali i pomagali naszym klientom i kandydatom, służąc naszym doświadczeniem.

Nowe wpisy prosto do Twojej skrzynki

Inne wpisy