Przyjazna rozmowa kwalifika­cyjna

Wg 79% polskich pracodawców przyjazna rozmowa rekrutacyjna jest kluczowym atrybutem pracodawcy, pomagającym w przyciąganiu talentów. Czy wiesz jak ją przeprowadzić, by spełniła swoją rolę i pomogła w budowaniu wizerunku pożądanego pracodawcy?

1. INFORMACJE. Jeszcze przed spotkaniem potwierdź czas i miejsce, wyjaśnij jak dotrzeć do firmy (możesz załączyć mapkę) i gdzie zaparkować. Powiedz, na kogo kandydat powinien powołać się w recepcji i kto będzie z nim rozmawiał. Rozmowę zacznij nakreśleniem jej planu i całego procesu rekrutacji, a na koniec podaj kandydatowi termin udzielenia informacji zwrotnej. Podkreśl, że otrzyma ją w każdym przypadku, nawet jeśli decyzja będzie odmowna. Co oczywiste – podanych terminów i obietnic zawsze dotrzymuj.

2. DOBRA ATMOSFERA OD SAMEGO POCZĄTKU. Pamiętaj o ciepłym przyjęciu kandydata. Może to wydawać się oczywiste, ale kandydat to twój gość. Upewnij się, że kandydat nie zostanie pozostawiony sam sobie po wejściu do budynku firmy. Zawsze zaproponuj mu coś do picia. Na początek zadaj kilka niezobowiązujących pytań na rozluźnienie. A na końcu zawsze podziękuj za rozmowę.

3. PERFEKCYJNE PRZYGOTOWANIE. Nie ma dobrej rozmowy bez przygotowania. Research branży, stanowiska, historii kandydata. Powinno być przede wszystkim merytorycznie, ale jeśli jesteś nieprzygotowany – to nigdy nie wyjdzie. Oczywiście możesz stosować uniki, które ukryją brak odpowiedniego zaplecza, ale ryzykujesz, że taka rozmowa nie pozwoli Ci dowiedzieć się o kandydacie zbyt wiele.

4. RELACJA PARTNERSKA. W naszej agencji zawsze traktujemy rozmowę kwalifikacyjną jak relację partnerską, symetryczną, dlatego nie zadajemy kandydatom podchwytliwych czy dziwnych pytań. Nie pytamy, jakim zwierzęciem chciałby być, co zabrałby na bezludną wyspę czy jaki był jego poprzedni szef. A już na pewno nie każemy mu sprzedać długopisu.W rozmowie rekrutacyjnej nie chodzi przecież o to, by „zagiąć” kandydata, tylko by znaleźć wartościowego pracownika – dopasowanego do stanowiska i organizacji. Chcemy sprawdzić wiedzę, a nie przyłapać na jej braku. Wychodzimy z założenia, że gramy z kandydatem do jednej bramki, jesteśmy jego sprzymierzeńcem, a nie przeciwnikiem.

5. GŁOS KANDYDATA. Na koniec rozmowy koniecznie trzeba oddać głos kandydatowi. Czy ma jakieś pytania, wątpliwości? Jasno tłumacz wszystkie niedopowiedziane kwestie. Jeśli kandydat chce podsumować rozmowę, dodać jeszcze coś od siebie – daj mu taką szansę. Ważne, by powiedział ci wszystko, co może przekonać cię do postawienia na niego.

Joanna Pieńkowska Joanna Pieńkowska - Junior Marketing Specialist w Jobs Plus. Z wykształcenia dziennikarka, z powołania: łowca dobrych kontaktów. Moją pasją są media społecznościowe i wszystko, co związane z komunikacją: prasa, internet, sieci profesjonalnej współpracy. Odpowiadam za serwowanie rzetelnych informacji w lekkostrawny sposób.
Nowe wpisy prosto do Twojej skrzynki

Inne wpisy