Nowy pracownik - dlaczego nie jest jak w bajce?

Nowy pracownik dobrze wykonuje swoje obowiązki, ale nie przystaje do reszty grupy?

A może jest sympatyczny i otwarty, ale wbrew pokładanym w nim oczekiwaniom, nie radzi sobie w pracy? Nieudany strzał - to się zdarza. W końcu nikt nie twierdzi, że rekrutacja to bajka, gdzie wiele się dzieje, ale koniec końców wszyscy „żyją długo i szczęśliwie”. Co mogło pójść nie tak? Czas na rachunek sumienia!

1. Dokładne przygotowanie profilu stanowiska.

Zacznijmy od początku: czy na pewno wiedziałeś, kogo szukasz? Każdy proces rekrutacji powinien się rozpocząć do zbudowania profilu osoby, której poszukujemy: oczekiwanych kompetencji, cech, doświadczenia. Jeśli ten krok potraktujemy byle jak, już od samego początku zmniejszymy nasze szanse na znalezienie idealnego pracownika.

2. Referencje.

O ile dobrze wykorzystane, mogą być doskonałym źródłem informacji na temat kandydata. Nie warto bez reszty ufać tym pisemnym i traktować je raczej jako trop, prowadzący do osoby kontaktowej. Mówi się, że papier wszystko przyjmie, dlatego najlepiej samemu skontaktować się z poprzednimi współpracownikami, przełożonymi. Mogą być rzetelnym źródłem informacji o kandydacie, jego stylu pracy, kompetencjach i osobowości.

3. Badanie kompetencji miękkich.

Jeśli twoim głównym kryterium selekcji było doświadczenie, być może nie zwróciłeś wystarczającej uwagi na osobowość i kompetencje miękkie. W każdym procesie staramy się jak najdokładniej poznawać kandydata, ale nie tylko w kwestiach profesjonalnych. By zdobyć wszechstronną wiedzę, podczas rekrutacji zawsze pytamy o zainteresowania i pasje. A jeśli czas na to pozwala, dobrym rozwiązaniem jest spotkanie przy kawie lub na lunchu i rozmowa w mniej formalnej atmosferze.

4. Czas.

Zbyt szybki proces rekrutacji to niebezpieczeństwo, że nie zdążymy poznać kandydatów wystarczająco dobrze. Im bardziej rozbudowana rekrutacja, tym lepiej możemy przyjrzeć się potencjalnym pracownikom i więcej się o nich dowiedzieć. Zastanów się też, czy miałeś odpowiednią skalę porównawczą – ile wartościowych aplikacji otrzymałeś? Często pośpiech w rekrutacji może sprawić, że ci idealni kandydaci po prostu nie zdążą aplikować…

5. Onboarding.

Pierwsze 3 miesiące w nowej pracy są kluczowe i decydują o tym, czy pracownik będzie chciał związać się z firmą na dłużej. Im dokładniej przeprowadzony onboarding, tym szybciej pracownik osiągnie pełną efektywność. Jeśli minęło niewiele czasu od jego przyjścia do firmy, możliwe, że jeszcze się wdraża. Może warto dać mu trochę więcej czasu?

Joanna Pieńkowska - Marketing & PR Specialist w Jobs Plus. Komunikacja to moja specjalność: dbam o dobre relacje wewnątrz firmy, z naszymi Kandydatami oraz z mediami. Czuwam nad dobrym przepływem informacji i staram się, by zawsze były powody, by mówić o nas dobrze. 

Nowe wpisy prosto do Twojej skrzynki

Inne wpisy