Niekończąca się opowieść (o rekrutacji)

 W firmie zwolniło się stanowisko. Kolega z innego działu odszedł, a ty musisz znaleźć kogoś na jego miejsce. Szybko przygotowujesz ogłoszenie – przecież mamy rynek pracownika, każda godzina jest ważna. Jeszcze krótka konsultacja z szefem i wrzucasz ogłoszenie do Internetu.

Mija pierwszy tydzień, dostajesz kilka wartościowych aplikacji. Nie jest źle - spodziewałeś się mniejszego odzewu. Dzwonisz więc do kandydatów, umawiasz kolejne spotkania. Minęły już dwa tygodnie, ale przecież rekrutacja idzie do przodu, jesteś zadowolony.

Jesteś po pierwszych rozmowach. Zaczynasz zauważać, że kandydaci bardzo się od siebie różnią, mają inne umiejętności, a ty nie wiesz do końca, które z nich będą najbardziej przydatne w codziennej pracy. W dodatku szef wpadł na pomysł, aby nowy pracownik zajął się także administracją biura. Niechętnie przystajesz na propozycję szefa, dla niego to przecież tylko „poczta i faktury”, a dla ciebie oznacza to… niekończącą się opowieść.

Nowe obowiązki sprawiają, że żaden z poprzednich kandydatów nie zdecydował się na podjęcie współpracy. Teraz zdajesz sobie sprawę, że niezbyt precyzyjnie określiłeś wymagania na tym stanowisku. Sam już nie wiesz kogo szukasz. W efekcie straciłeś 3 tygodnie i kilku całkiem dobrych kandydatów. Zaczynasz od nowa.

Co poszło nie tak? Jeśli ta historia jest ci bliska, to na pewno wiesz, że z pozoru łatwy proces może zamienić się w opowieść bez końca. Dlaczego?

1. Nie umiesz dokładnie określić wymagań na dane stanowisko. 
Nie wiesz, do kogo kierujesz swoje ogłoszenie, bo nie wiesz kogo szukasz. Dopiero po kilku spotkaniach z kandydatami jesteś w stanie bardziej precyzyjnie określić, jakich umiejętności oczekujesz. Tracisz czas swój i kandydatów. Co możesz zrobić? Zanim napiszesz ogłoszenie, dokładnie ustal z szefem zakres obowiązków i umiejętności, których będziesz wymagać. Jeśli masz taką możliwość, zapytaj byłego pracownika o najważniejsze obowiązki na jego stanowisku. Oprócz wyszczególnienia wymaganych umiejętności, zarówno tych kluczowych jak i mile widzianych, skup się także na określeniu konkretnych zadań – to pomoże ci sprecyzować profil stanowiska.

2. Tracisz kandydatów, bo proces rekrutacji jest za długi.
Obecnie najlepsi kandydaci znajdują pracę nawet w kilka dni. Z drugiej strony, średnia długość procesu rekrutacji w Polsce to aż 70 dni. Wnioski nasuwają się same – jeśli chcesz znaleźć najlepszego pracownika, musisz być o krok przed konkurencją. Jeśli nie dotrzymujesz słowa, terminów i w nieskończoność zwlekasz z informacją zwrotną, możesz zostać w tyle za firmami, które traktują kandydatów po partnersku. Staraj się jak najlepiej przygotować przed samą rekrutacją, aby nic nie zakłóciło twojego planu działania.

3. Profil stanowiska ulega zmianie.
Ciągłe zmiany i poprawki, dokładanie obowiązków, łączenie stanowisk sprawia, że sukcesywnie tracisz dobrych kandydatów, którzy jednak nie pasują do nieustannie zmieniającego się profilu. Zastanów się, czy naprawdę szukasz alfy i omegi - pracownika, który będzie wykonywał pracę trzech za jedną pensję? Już na początku jasno określ, kogo szukasz i trzymaj się tego zarówno podczas rekrutacji, jak i po zatrudnieniu nowego pracownika.

4. Komunikacja w firmie nie istnieje.
Twoja wizja stanowiska to jedno, wizja menadżera działu to drugie. Szef również przewidział dla przyszłego pracownika nowe obowiązki. Rozwiązanie jest jedno – ustalcie wspólną wersję i skrupulatnie ją realizujcie. Nic tak nie odstrasza kandydatów, jak niesprecyzowane obowiązki i brak konsekwencji podczas rekrutacji. Zadbaj o dobrą komunikację. Niespójne informacje przekazywane na kolejnych etapach rekrutacji będą dla kandydata sygnałem ostrzegawczym.

Co musisz zrobić, aby proces rekrutacyjny nie zamienił się w niekończącą się historię? Bądź precyzyjny, skrupulatny, trzymaj się planu i przede wszystkim - komunikuj się! Zbudujesz tym samym pozytywny wizerunek firmy i zwiększysz swoje szanse na zatrudnienie najlepszego kandydata.

Klaudia Kwater - Marketing & PR Specialist w Jobs Plus
Dla mnie marketing to nie praca - to pasja i zaangażowanie, których efekty mogę oglądać na co dzień. Dbam o to by zawsze być tam, gdzie szukają nas Klienci i Kandydaci. 

Nowe wpisy prosto do Twojej skrzynki

Inne wpisy