Jak poprawić komunikację z kandydatem?

Tylko 29% pracodawców udziela kandydatom informacji zwrotnej...

Tylko 29% pracodawców udziela kandydatom informacji zwrotnej na wszystkich etapach rekrutacji. Zapewnienie feedbacku przez rekrutera jest wyrazem szacunku i jednym z narzędzi budowania marki pracodawcy. O czym pamiętać w komunikacji z kandydatem, by nie stracić go na starcie?

1. UNIKAJ KLAUZULI „ODPOWIEMY TYLKO WYBRANYM OSOBOM”. 
Taka formuła buduje nierównąj relację, a przecież rekrutacja to gra zespołowa. My szukamy dobrego pracownika, a kandydat – świetnej pracy. Odpowiadanie tylko wybranym jest wygodne i oszczędza czas, ale taka informacja w ogłoszeniu może być odebrana jako brak szacunku. Jeśli nie czujesz się przekonany, wyobraź sobie, że to kandydat w swoim CV dopisuje, że „odpowie tylko na wybrane oferty”. Brzmi gorzej, prawda? 

2. ZAWSZE POTWIERDZAJ OTRZYMANIE ZGŁOSZENIA REKRUTACYJNEGO. 
To absolutne minimum kontaktu z aplikującymi. Dzięki temu kandydat nie jest trzymany w niepewności, zastanawiając się, czy jego zgłoszenie dotarło, czy ogłoszenie jest nadal aktualne, a może rekrutacja zakończyła się przed czasem. 

3. PRZEKAZUJ KOMPLET INFORMACJI O KAŻDYM ETAPIE REKRUTACJI. 
Warto jeszcze przed spotkaniem potwierdzić jego czas i miejsce oraz wyjaśnić, jak dotrzeć do firmy. Przypominanie o rozmowie ma jeszcze jedną zaletę: zmniejszy ryzyko, że kandydat się nie zjawi. Powiedz, na kogo powołać się w recepcji i kto będzie rozmówcą. A spotkanie zacznij od nakreślenia planu całej rekrutacji i rozmowy, która właśnie się zaczyna 

4. PRECYZYJNIE OKREŚLAJ TERMIN KOLEJNEGO KONTAKTU I DOTRZYMUJ SŁOWA. 
Podkreśl, że kandydat otrzyma informację zwrotną w każdym przypadku, nawet jeśli decyzja będzie odmowna. A gdyby podane terminy i ustalenia miały się zmienić – na bieżąco o tym informuj.

5. UDZIELAJ WARTOŚCIOWEJ INFORMACJI ZWROTNEJ. 
Czyli takiej, którą odrzucony kandydat będzie mógł wykorzystać w przyszłości. Powiedz, co zostało ocenione pozytywnie, a nad czym wg ciebie, mógłby jeszcze popracować. Im dalszy etap rekrutacji, tym informacja zwrotna powinna być bardziej szczegółowa. Na koniec warto podziękować za udział w procesie i obiecać pozostanie w kontakcie, w przypadku pojawienia się innych interesujących ofert.

Joanna Pieńkowska

Joanna Pieńkowska - z wykształcenia dziennikarka, z powołania: łowca dobrych kontaktów. Moją pasją są media społecznościowe i wszystko, co związane z komunikacją: prasa, internet, sieci profesjonalnej współpracy. Odpowiadam za serwowanie rzetelnych informacji w lekkostrawny sposób.

Nowe wpisy prosto do Twojej skrzynki

Inne wpisy