Grzechy rekruterów

Zły ubiór, kłamstwa, spóźnienia... Na pewno wskażesz jeszcze kilka błędów czy wpadek kandydatów z rozmów kwalifikacyjnych. Ja postanowiłam zbadać ten temat od innej strony. Czas na rachunek sumienia... rekrutera. Któryś z grzechów dotyczy ciebie?

1. NIEPRZYGOTOWANIE. CV przejrzane 10 minut przed rozmową (lub w ogóle), zero pojęcia o kandydacie i ofercie pracy? Jeśli wydaje ci się, że rozmówca tego nie zauważy – masz rację: wydaje ci się... Nieważne, czy to rozmowa na stanowisko managerskie, czy niższego szczebla. Zawsze musisz być przygotowany i wiedzieć, o czym i z kim będziesz rozmawiać.

2. BRAK SZACUNKU. Rozmowa przełożona z 8.00 na 15.00? Co tam kilka godzin poślizgu. Kandydat poczeka. Co z tego, że jedzie z drugiego końca Polski, a ty rozmawiasz z nim 10 minut. On bierze dzień urlopu, by pojawić się na tej rozmowie, a ty traktujesz go jak petenta. Coś tu jest chyba nie tak?

3. UPRZEDZENIE. Jesteśmy tylko ludźmi i często mylimy się w naszych osądach. Ale zwłaszcza rekruter nie może patrzeć na kandydatów stereotypowo. Młoda, czyli głupia? Po pięćdziesiątce, czyli niezdatny do pracy staruszek? A może właśnie ten, który na Facebooku ma głupie zdjęcie profilowe, okaże się najlepszy? Jeśli oceniasz po pozorach, to nie dziw się, że wciąż nie znalazłeś idealnego kandydata na dane stanowisko.

4. NIC NIE WNOSZĄCE PYTANIA REKRUTACYJNE. Pytasz o 5 zastosowań ołówka lub co kandydat zabrałby ze sobą na bezludną wyspę. Serio? Czy taka wiedza po coś ci się przyda? Do sprawdzenia kreatywności czy zaradności kandydata służą inne narzędzia niż pytania na rozmowie z kategorii „dziwne”. Zastanów się, czy są niezbędne dla tej rekrutacji, czy… po prostu ci się nudzi?

5. ZERO DARU PRZEKONYWANIA. Myślisz, że jeśli kandydat przyszedł na rozmowę, to masz go już w garści? Pamiętaj, że rekrutacja to taka gra, w której obie strony mają grać do jednej bramki. Nie tylko kandydat ma być zdeterminowany do podjęcia pracy, ale i ty, by ją „sprzedać”. Przedstawić zalety stanowiska i firmy, benefity i możliwości rozwoju – po prostu przekonać kandydata, że to najlepsza dla niego opcja.

Joanna Pieńkowska Joanna Pieńkowska - Junior Marketing Specialist w Jobs Plus. Z wykształcenia dziennikarka, z powołania: łowca dobrych kontaktów. Moją pasją są media społecznościowe i wszystko, co związane z komunikacją: prasa, internet, sieci profesjonalnej współpracy. Odpowiadam za serwowanie rzetelnych informacji w lekkostrawny sposób.
Nowe wpisy prosto do Twojej skrzynki

Inne wpisy