Co chce wiedzieć kandydat, zanim wyśle CV?

Na popularnym portalu dla kandydatów aż roi się od „liderów branży”

Na popularnym portalu dla kandydatów aż roi się od „liderów branży” i od ofert pracy w młodym, dynamicznym zespole. Ale kiedy zaczynamy guglować firmę, już nie jest tak kolorowo. Są niepochlebne wpisy na portalu GoWork, strona internetowa - nieaktualizowana od lat i trochę przykurzony profil na Facebooku. Nie jest za dobrze… więc co powinno przekonać kandydata do odpowiedzi właśnie na tę ofertę?

Oto rzeczy, które chce wiedzieć potencjalny pracownik, zanim złoży swoją aplikację:

1. Czym się zajmuje firma.

Niby oczywista sprawa, bo przecież która firmowa strona ma rację bytu bez tych informacji? Problem pojawia się, wtedy, kiedy nasza dziedzina jest, delikatnie mówiąc, niszowa i osoba nieobeznana w temacie może zupełnie się zagubić w gąszczu skomplikowanych pojęć.  

Zwłaszcza jeśli domeną twojej firmy są derywaty, mikrokontrolery albo akcesoria dla groomera, musisz wytłumaczyć to łopatologicznie wszystkim potencjalnym pracownikom. Ale tak, by naprawdę wiedzieli, o co chodzi i z czym przyjdzie im się zmierzyć, gdy rozpoczną pracę. Wiem, że czasem najprostsze rozwiązania najciężej jest wdrożyć, ale zdecydowanie warto. Pokażmy, że nawet trudna i (z pozoru) nudna branża może być ciekawa i rozwojowa!

2. Kto pracuje w tej firmie.  

Kiedy sama szukałam pracy, natrafiłam na różne ciekawe oferty. Ale brak śladu po jakichkolwiek wzmiankach o zespole sprawiał, że poważnie zastanawiałam się, czy w danej firmie ktoś w ogóle pracuje. I nie mam tu na myśli międzynarodowych korporacji, gdzie wymienianie kogokolwiek poza prezesem może być dość problematyczne. Ale co z małymi, polskimi firmami, które szczycą się tym, że atmosfera i kameralny zespół to ich najsilniejszy punkt?

Kandydat chciałby wiedzieć, z kim przyjdzie mu pracować, jacy ludzie, na jakich stanowiskach i o jakich kompetencjach będą częścią jego zespołu. Kto jest świeżym nabytkiem, a kto starym wyjadaczem? Opowiedz historię swojej firmy i przedstaw kandydatowi jego przyszłych współpracowników. To też niezawodny sposób,  by znaleźć osobę podobną do was, która dobrze odnajdzie się w waszym gronie.

3. Na czym polega i ile potrwa rekrutacja.

Procesy potrafią ciągnąć się miesiącami, a kandydaci nierzadko przez cały ten czas pozostają bez informacji zwrotnej i nie wiedzą, na czym stoją. Warto już na początku wyjaśnić, jak będzie przebiegała rekrutacja: co się stanie po przesłaniu CV, ile będzie rozmów, spotkań, zadań dodatkowych. W jaki sposób można się przygotować do rekrutacji? Po jakim czasie kandydat zostanie zatrudniony lub otrzyma informację zwrotną? Niech wie, na czym stoi już od samego początku – to zwiększy jego pewność siebie i ociepli wizerunek twojej firmy.

4. Jaka panuje atmosfera i jaki preferujecie styl pracy.

Być może przewagą twojej firmy nie są wysokie zarobki czy biuro ze zjeżdżalnią i pokojem do drzemki. Spokojnie, nic straconego!  Jeśli odróżnia was przyjazna czy kameralna atmosfera pracy, zaakcentuj to! Pokaż się w kontraście do tych, którzy oferują jedynie korporacyjny sznyt, targety i challenge. Według badania firmy Henkel Polska, 92% Millennialsów wymienia dobrą atmosferę jako cechę ich wymarzonego miejsca pracy. Jeśli to właśnie wśród tej grupy są twoi przyszli pracownicy, daj im to, na co czekają. Ale nie wystarczy, że napiszesz o przyjaznej atmosferze (a tak robi 90% firm!). Pokaż konkrety, udowodnij, że u was tak naprawdę jest. Serwuj treści ekskluzywne, których nie znajdą nigdzie indziej. Nie bój się wchodzić za kulisy waszej pracy i oddawać głos pracownikom.

5. Najważniejsi klienci i najlepsze realizacje.

Znane marki i rozpoznawalni klienci są dumą każdej firmy – w końcu to dzięki nim istnieje i rozwija się. Koniecznie pochwalmy się, dla kogo pracujemy. Portfolio bogate w rozpoznawalne marki to często wabik na kandydatów żądnych sukcesów. Być może nazwa naszej firmy nic im nie powie, ale zrealizowane projekty będą mówić same za siebie. Dlatego chwalmy się naszymi realizacjami, nagrodami i dobrymi referencjami od zadowolonych klientów.

 

Pamiętajmy, że nikt o nas nie powie dobrze, jeśli my sami tego nie będziemy robić. Dlatego warto zacząć już dziś: dbać nie tylko o przyciąganie klientów i dobrą prasę, ale też dobry wizerunek firmy jako pracodawcy.

Joanna Pieńkowska - Marketing & PR Specialist w Jobs Plus. Komunikacja to moja specjalność: dbam o dobre relacje wewnątrz firmy, z naszymi Kandydatami oraz z mediami. Czuwam nad dobrym przepływem informacji i staram się, by zawsze były powody, by mówić o nas dobrze. 

Nowe wpisy prosto do Twojej skrzynki

Inne wpisy