5 wyzwań rekruterów na rok 2016

Jak co roku o tej porze, czas na pierwsze prognozy branżowe na nadchodzący rok.

Ja również postanowiłam sprawdzić, co w trawie piszczy i zastanowić się, jakie wyzwania czekają rekruterów w roku 2016.

1. Brak wykwalifikowanych pracowników.

Wg raportu KPMG, aż 40% polskich firm planuje zwiększyć zatrudnienie w 2016 roku. Ponadto z każdym miesiącem spada bezrobocie. Skutki tych dwóch czynników już teraz odczuwają rekruterzy, którym coraz trudniej znaleźć pracowników: od wysoko wykwalifikowanych specjalistów, przez stanowiska niższego szczebla i prace fizyczne. Co w tej sytuacji? Nie ma tu jednego rozwiązania. Liczyć się będą długofalowe działania employer brandingowe i przyjazna rekrutacja. Pomocne okażą się też wszelkiego rodzaju programy rekomendacyjne. Już teraz z sukcesami wykorzystywane w IT, staną się podstawą pozyskiwania wartościowych kandydatów do pracy w wielu innych branżach.

2. Wybredni managerowie lub klienci.

Jak co roku, czeka nas (niekiedy ciężka) przeprawa z tymi, którzy ostatecznie decydują o zatrudnieniu. Oczekiwania managerów i klientów stale rosną, a pracownicy zwykle potrzebni są „na wczoraj”. Do całej listy niezbędnych wymagań, jak: wyższe wykształcenie, wiele lat doświadczenia, znajomość języków obcych, stale dodawane są nowe pozycje i końca nie widać. Co istotnie, nie zawsze idzie to w parze z równie długą listą oferowanych benefitów.

Zadaniem rekrutera będzie więc połączyć interesy obu stron, ale również dostarczyć im wyczerpujących informacji na temat realiów rynkowych: oczekiwań kandydatów wobec pracodawców i odwrotnie.

3. Kandydaci coraz bardziej wymagający.

Rosną również oczekiwania kandydatów. Zwłaszcza pokolenie Y i Z, które właśnie wchodzi na rynek pracy, znacznie podnosi poprzeczkę pracodawcom.

Dodajmy do tego rynek pracownika i mamy mieszankę, która sprawia, że nie wystarczy już napisać ogłoszenia i biernie czekać na spływ świetnych aplikacji. O tym, że czas to pieniądz, już nikogo nie trzeba przekonywać. Dlatego jak najszybciej wyjdź naprzeciw kandydatowi i zainteresuj, skuś go! O tych najlepszych pracowników trzeba będzie walczyć z konkurecją – poprzez przejrzysty (i atrakcyjny!) system wynagrodzenia, tworzenie partnerskiej relacji, świadczenia dodatkowe i przyjazną kulturę organizacyjną firmy. Wymagania są, owszem – wysokie, a sprostanie im to wyzwanie na ten rok. Im bardziej się postaramy, tym większa szansa, że kandydat wybierze naszą firmę, a nie konkurencję. 

4. Kandydaci, którzy mówią, jak jest.

Oczekiwania kandydatów rosną również wobec procesu rekrutacji, a ci niezadowoleni coraz częściej mówią o tym otwarcie. Nieprawidłowe zachowania podczas rozmowy kwalifikacyjnej już nie uchodzą płazem. Na forach roi się od opisów nieprzyjaznych rozmów kwalifikacyjnych i niekompetencji rekruterów. A jak wiadomo - Internet nie zapomina...  Pamiętajmy, że niezadowolony kandydat powie o tym 10 osobom, a zadowolony – cóż, zapewne nikomu. Ale w tym przypadku lepiej, by nie mówili o nas nic, niż mówili źle. A jeśli już tak się stanie, działy PR i employer brandingu będą musiały zakasać rękawy.

5. Relacje z kandydatami odrzuconymi.

W obliczu wyczerpujących się zasobów rąk do pracy, szczególnie ważne będzie utrzymywanie dobrych relacji ze wszystkimi kandydatami, również tymi odrzuconymi. Rozbudowana baza CV będzie cenna jak nigdy dotąd. Ale żeby zrobić z niej pożytek, musimy pamiętać o dobrej komunikacji z kandydatem, dotrzymywaniu obietnic, przekazywaniu informacji zwrotnej - również tej negatywnej. Wyzwaniem na 2016 rok będzie więc budowanie prawdziwych, długofalowych relacji z kandydatami oraz dbałość o pozytywne candidate experience, bez względu na wynik rekrutacji. W końcu kto wie, kiedy wasze drogi znów się zejdą?

Joanna Pieńkowska - Marketing & PR Specialist w Jobs Plus. Komunikacja to moja specjalność: dbam o dobre relacje wewnątrz firmy, z naszymi Kandydatami oraz z mediami. Czuwam nad dobrym przepływem informacji i staram się, by zawsze były powody, by mówić o nas dobrze. 

Nowe wpisy prosto do Twojej skrzynki

Inne wpisy