4 świeże trendy w rekrutacji

Czyli kilka słów o tym, jak "podejść" kandydatów!

Wraz z dynamicznie zmieniającym się rynkiem pracy, coraz większymi potrzebami kadrowymi i nowymi przepisami prawnymi, zmieniają się również trendy w rekrutacji. Co jeszcze wpływa na pracę rekruterów? Przede wszystkim rozwój nowych technologii i wejście na rynek pracy nowych pokoleń pracowników.

Nowe generacje na rynku to niełatwy orzech do zgryzienia, przede wszystkim dlatego, że młodsze pokolenie Y, to w większości pierwsze pokolenie, które nie poznało życia bez dostępu do sieci. W tym roku również absolwentami uczelni wyższych zostało pokolenie Z, do którego zaliczają się 18-24-latkowie z roczników 1993-1999.  To właśnie dla nich należy przekształcić system rekrutacji tak, aby był atrakcyjny, scyfryzowany i jednocześnie skuteczny. Przedstawiamy więc trendy na współczesnej scenie rekrutacji, które stopniowo zdobywają serca rekruterów. Nie tylko zaskakują skutecznością, są naturalną odpowiedzią na wymagania współczesnego pracownika.

1. Jawna wysokość wynagrodzenia

Kluczem do owocnej współpracy na płaszczyźnie pracodawca-pracownik jest uczciwy i przejrzysty system premii, awansów i wynagrodzeń. Co więcej, czym młodsze pokolenie, tym większy procent badanych oczekuje jawnych informacji na temat wynagrodzenia na danym stanowisku już na etapie ogłoszenia. Niestety tylko 10-15% pracodawców podąża za tym trendem. Jawność zarobków to zagrywka „fair play” wobec pracowników i kandydatów, którzy coraz częściej wymagają takiej otwartości ze strony pracodawcy. Chcielibyśmy za rok podzielić się artykułem, w którym napiszemy, że jawne wynagordzenia to już standard w naszym kraju. 

2. Porozmawiajmy, ale przez Internet

Wideorozmowy to nic odkrywczego, jednak stają się coraz bardziej popularne i odkrywają przed nami nowe formy rekrutacji. Dlaczego rozmowy rekrutacyjne w formie wideo, to tak szybko rozwijający się trend? Zobaczmy:

A. Oszczędzają czas i budżet. Przeciągające się w nieskończoność procesy rekrutacyjne, umawianie się na spotkania nierzadko w innych miastach, to tylko przykładowe bolączki firm zajmujących się rekrutacją. Dużo łatwiej natomiast umówić się na rozmowę przez sieć, np. przez darmowego Skype’a.

B. ​Brak bariery związanej z odległością. Kolejną zaletą jest przeprowadzanie rekrutacji z każdego miejsca i z każdym potencjalnym pracownikiem. Dla HR-owców oznacza to dostęp do międzynarodowych talentów!

C. Technika pre-recorded interview. Każdy z nas ma przy sobie urządzenie do nagrywania wideo. Rekruterzy zaczęli również stosować technikę, polegającą na przesłaniu kilku pytań do kandydata, który w ciągu kolejnych kilku godzin, musi przesłać odpowiedzi w formie krótkich, 30 sekundowych nagrań. Ten trend może być stosowany jako pierwszy etap selekcji kandydatów, bez angażowania każdej ze stron do rozmowy o konkretnej godzinie.

3. Hackatony, hackfesty... czyli konkursy programowania

Branża IT to studnia pomysłów odkrywania nowych sposobów rekrutacji. Dlaczego? Osoby z branży z kilkuletnim doświadczeniem to pożądani kandydaci, dlatego coraz częściej sami dyktują warunki zatrudnienia. Dla najlepszych specjalistów o wysoko rozwiniętych umiejętnościach twardych i miękkich, sama kwota wynagrodzenia i karta na siłownie mogą okazać się niewystarczające. Pozyskanie młodych, aktywnych i ambitnych pracowników staje się zatem nie lada wyzwaniem. Z pomocą przychodzi nowy trend wykorzystywany w procesach HR-owych do branży IT, nazwany rekrutacją 5.0. Trend ten polega na przeprowadzaniu rekrutacji podczas… hackathonów, czyli inaczej mówiąc maratonów programowania. Na tego typu maratonach wyłaniani są zwycięzcy, którzy stworzyli najlepszą aplikację, grę lub program. Liderzy programistycznych rozgrywek to najczęściej najbardziej kreatywni pracownicy, którzy dzięki hackfestom mają szansę zaistnieć w branży.

4. Marketing rekrutacyjny 

Obecna sytuacja na rynku pracy wymaga proaktywnego działania. Wiele agencji czy firm zajmujących się rekrutacją nie polega już wyłącznie na pracy rekruterów, a wspomaga się płatnymi działaniami marketingowymi. Wykorzystywanie firmowych profili na Facebooku czy LinkedIn, płatne kampanie w Social Media, reklamy AdWords... a to wszystko by pozyskać najlepszych kandydatów.

5. Koniec ściemy

To chyba jeden z najjaśniejszych punktów naszej listy. Kto z nas nie pamięta poetycko brzmiących zapisów w ogłoszeniu "z uwagi na dynamiczny rozwój firmy", "praca w młodym, dynamicznym zespole", "możliwość rozwoju osobistego"... ;) To nie tak, że te frazesy zupełnie zniknęły z ogłoszeń o pracę, one nadal tam są, ale całe szczęście świadomość kandydatów się zmienia i nie dają się już łapać na te piękne słówka. Obecnie można zauważyć, że w ogłoszeniach pojawia się coraz więcej konkretów, a coraz mniej mydlenia oczu. I to nam się podoba :)

6. RODO

W przypadku tego punktu wciąż czekamy na rozwój wydarzeń. RODO z pewnością wpłynęło na codzienną pracę rekruterów, można powiedzieć, że nieco ją utrudniło. Przetrzymywanie baz kandydatów sprzed kilku miesięcy czy lat, obdzwanianie starych kontaktów, masowe wysyłanie maili z ogłoszeniami bez zgody odbiorców - te działania nie przejdą jeśli chcemy działać zgodnie z prawem. Wiele kwestii wciąż nie jest rozstrzygniętych, a portale o tematyce HR wręcz pękają w szwach i prześcigają się w publikowaniu kolejnych newsów na temat RODO w rekrutacji. Kto ma rację? Złośliwi mówią, że dowiemy się po pierwszych karach nałożonych na firmy. 

 

Nie od dzisiaj, rzecz jasna, kandydaci muszą potwierdzać swoje umiejętności w postaci referencji lub portfolio. Dzisiejsza branża rekrutacji wymaga jednak większego zaangażowania ze strony rekrutera. Często trzeba wyjść z biura, zorganizować event i… zwabić tych najlepszych! Aktywne podejście do rekrutacji to dziś klucz do sukcesu. Wygląda na to, że czasy gdy na jedno stanowisko nadsyłało się kilkuset kandydatów minęły bezpowrotnie… :)

 

 

 

 

 

 

 

 
Nowe wpisy prosto do Twojej skrzynki

Inne wpisy